Staffans2000
Skumpe Skumpe skrev:
Anmäl till länsstyrelsen. Säg att kamerorna filmar er tomt.
Med en dåres envishet, frågar jag: -och sedan?

Staffan

• Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Skumpe
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Med en dåres envishet, frågar jag: -och sedan?

Staffan
Inget sedan. Du behöver tillstånd av länsstyrelsen för att kameraövervaka annat än din egen fastighet. Något sådant tillstånd finns rimligen inte.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Anmäl till länsstyrelsen. Säg att kamerorna filmar er tomt.
Länstyrelsen är inte längre inblandad i detta sedan dataskyddsdirektivet infördes.

Sätt upp stolpar i den höjd som krävs för att skärma poolen.
har du sen ett "segel" mellan stolparna under poolsäsongen behövs inget bygglov då det inte är permanent.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Skumpe Skumpe skrev:
Inget sedan. Du behöver tillstånd av länsstyrelsen för att kameraövervaka annat än din egen fastighet. Något sådant tillstånd finns rimligen inte.
Och vad skall TS göra när anmälan är gjord, och ingenting händer?

Staffan

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Why but why ?

TS vet ju inte ens om han blir filmad, om kameran är aktiv osv. Det enda han VET är att han från sin pool kan se en kamera. Om TS har riktigt tur kanske det endast är en dummy för att verka avskräckande på tjuvar.

Om en granne "satte en kula" i min kamera skulle grannsämjan eskalera till något riktigt dåligt.

Hur kommer det sig att 90% i tråden förutsätter att grannen gör något olagligt ??

Undrar om TS är lika orolig om det går förbi någon utanför hans tomt i och med att den personen skulle kunna:
1. vara pedofil
2. ha en kamera gömd i kepsen för att filma hans barn som badar.[/QUOTE
Inte sanna sak på långa vägar! Hade det hängt en figur med kepsen vänd mot TS badande barn är det nog ingen på forumet som tyckte TSs oro/olust vara obefogad. Men det är precis vad det kan vara. I andra änden på kameran finns det kanske hyllmeter med inspelat material. Det finns så otroligt mycket runt i samhället som när saker hänt kan alla grannar intyga att detta kunde dom aaaaldrig aaana om att NN höll på med.

Man får absolut inte filma utanför godkänt område. Har jobbat inom ett skyddsobjekt och reglerna är stenhårda. Så kan han filma mot din pool skulle jag gå vidare. Man får inte ens filma rakt ut på gatan utan tillstånd. Även med tillstånd är det knepigt.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är lagen som hindrar övervakning av platser som allmänheten har tillträde till utan tillstånd från Datainspektionen.

[länk]

5 § ger ett undantag så att man kan filma i sin privata trädgård.

Så här gör du en tillsynsanmälan hos Datainspektionen:
[länk]
Kamerövervskningslagen är ersatt av Kamerabevakningslagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ng/kamerabevakningslag-20181200_sfs-2018-1200

• Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte orkat läst hela tråden, men vill bara påpeka en sak....
Bara för att kameran ser ut att kunna filma er baserad på vart den är monterad, så betyder det inte att den gör det. Ni har ju ingen aning om hur mjukvaran är konfigurerad, ni vet ju faktiskt inte ens om den öht. spelar in något.
Det är ytterst sällsynt att ha en kamera som filmar(och än mindre lagrar inspelningarna) 24/7, utan den absoluta majoriteten är rörelse-aktiverade, och dom törs jag lova "ser" betydligt mindre än kameralinsen.

• Gilla
nocken45
  • Laddar…
Staffans2000
L Lucif3r skrev:
Nu har jag inte orkat läst hela tråden, men vill bara påpeka en sak....
Bara för att kameran ser ut att kunna filma er baserad på vart den är monterad, så betyder det inte att den gör det. Ni har ju ingen aning om hur mjukvaran är konfigurerad, ni vet ju faktiskt inte ens om den öht. spelar in något.
Det är ytterst sällsynt att ha en kamera som filmar(och än mindre lagrar inspelningarna) 24/7, utan den absoluta majoriteten är rörelse-aktiverade, och dom törs jag lova "ser" betydligt mindre än kameralinsen.
Hade du orkat läsa, hade du läst, att ditt påstående, redan påståtts.

Alla välmenande råd att anmäla hit och dit, skulle fungerat utmärkt i Utopia. Men där bor inte TS:thinking:. I Sverige, där det inte ens finns tillräckligt med poliser för att stoppa några efterblivna pyromaner från att tända eld på en mindre galax av bilar på en storköpcentersparkering. Hur tror ni då att lagens långa arm skall ha tid med denna petitess?

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
T
Enkelt att kontrollera.
Ställ dig på din tomtgräns och pissa in på grannens och vänta...

• Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Det spelar ingen roll. Det är upptagningsområdet som är intressant ur lagens mening.
Jo precis, tänkte mer ur ett grannperspektiv, att man behöver kanske inte känna sig så iakttagen i och med hur kamerorna fungerar.

Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det har vi förstått för länge sedan. Jag ska resonera med mig själv om ditt tänkande hjälper dig. Det har hjälpt alla andra gånger när vi blivit dragna inför MMD och Länsstyrelsen mm.... Så tack tack för att du väckte mig... igen.:heart:
Lite svårt att tyda ditt svar om du är ironisk eller uppskattande, men jag föredrar det senare. Vassego!
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det har vi förstått för länge sedan. Jag ska resonera med mig själv om ditt tänkande hjälper dig. Det har hjälpt alla andra gånger när vi blivit dragna inför MMD och Länsstyrelsen mm.... Så tack tack för att du väckte mig... igen.:heart:
Hur ni än vrider och vänder på detta kan aldrig bevisa om de filmar er eller inte. Klart att det är en obehaglig känsla att inte veta

• Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
OT: Av någon anledning får det här mig att tänka på tråden där trådstartaren hade problem med en granne som byggde en högt träddäck med insyn till deras poolområde. Då misstänktes att grannen skulle använda deras pool som bakgrund på sina instagrambilder.

• Haha
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Laserpekare, luftgevär, twerka för, eller pissa på grannen.. Förslagen i tråden är många och bra men ganska mjäkiga egentligen. Måste finnas effektivare lösningar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.