Staffans2000
N Nafnafnaf skrev:
Laserpekare, luftgevär, twerka för, eller pissa på grannen.. Förslagen i tråden är många och bra men ganska mjäkiga egentligen. Måste finnas effektivare lösningar?
Vilka?

Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Folk får göra vad de vill på sin tomt, men jag vill att vi och våra barnbarn ska kunna vistas vid poolen utan att stirra rakt in i en övervakningskamera som vi inte vet om den spelar in eller hur detaljerat den återger. Det är EXTREMT obehagligt! Det tror jag att även du skulle tycka.
Exakt! Oavsett om kameran har funktion att maska så hade jag inte gått med på att någon har en kamera som "kan" se i min tomt.
Jag har själv 3 kameror som filmar min carport (kanske lite ut på gatan+ min trädgård och mark. Men jag hade aldrig satt en kamera så det kan filma grannen.
Det hade känts obehaglig om någon hade haft en kamera som jag ens misstänker kan se min gård och mina barn.
Jag vet inte hur jag hade gjort, kanske pratat först och om de inte åtgärdar så får det bli polisen.

• Gilla
Tedster
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Jaha, du kanske inte känner till det, men det kan vara ett brott att bryta mot lagen, även om lagen man bröt emot inte ligger under brottsbalken, till och med i juridisk mening.
Vet inte riktigt vart du vill komma med detta. Verkar som du inte riktigt förstod andemeningen i det jag skrev, eller inte vill och mest bara vill märka ord. Men oavsett vilket framgår det som sagt tydligt av Datainspektionens egen hemsida att brott mot kameraövervakningslagen kan anmälas till dem. Att polis och åklagare utreder det om man anmäler till dem är inte alls säkert. Det är mycket de inte utreder som det kan tyckas att de borde, precis som jag skrev.
Absolut bra att prata vänligt sedan anmäla *pågående brott* och prata vänligt med polisen om att detta självklart kommer att eskalera. Du har dessutom rätt att bjuda in människor med skyddad identitet hem utan att de ska riskera att bli filmade på din egendom mot din vilja. En stark lampa är fortfarande mitt tips för att direkt få ett slut på det. Du har inget för att dra ut på det hela. Grannen får skärma av och ha kvar kameran eller ta ner den.

Nej tack, kameran ska bort, man kan installera det på ett sätt som inte pekar eller syns. Jag hade i värsta fall tagit luftpistolen och "fixat" problemet.

Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Jag är tveksam till att jag kommer att få svar på frågan. Däremot är jag nyfiken över varför du har behov av att filma varje gång någon kommer in på din tomt? Påskkärringar, halloween, hund som drar i koppel för långt in? Varför vill du filma allt detta? Och var har du läst att det är helt ok att filma vägen utanför er tomtgräns? Jag tycker det är kränkande att min granne ska filma när man går förbi på gatan utanför deras tomt.
Man får bara ha kamera övervakning på sin tomt, utanför tomten måste man ha tillstånd

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vilka?
Jag tror inte det här är ett problem som man twerkar bort så lätt. Jag efterlyser effektivare åtgärder.

• Gilla
Silly Bear
  • Laddar…
R reza666 skrev:
Nej tack, kameran ska bort, man kan installera det på ett sätt som inte pekar eller syns. Jag hade i värsta fall tagit luftpistolen och "fixat" problemet.
Eftersom det inte är något som helst problem att ha kameror som pekar mot grannarna utan att för det filma annat än den egna tomten så är det ett helt orimligt krav "kameran ska bort". Lika lite som man får filma på annans mark, lika lite har du rätt att kräva att kameran ska bort. Eller rättare sagt, du har inget lagstöd för det.

• Gilla
Robin Wahlman och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom det inte är något som helst problem att ha kameror som pekar mot grannarna utan att för det filma annat än den egna tomten så är det ett helt orimligt krav "kameran ska bort". Lika lite som man får filma på annans mark, lika lite har du rätt att kräva att kameran ska bort. Eller rättare sagt, du har inget lagstöd för det.
Ok jag kanske skrev det lite klumpigt.självklart får de ha kamera som filmar deras tomt!
MEN om det sitter så pass högt uppe i huset så att det finns risk att de kan filma mig så JA då ska det bort. Finns ingen som helst anledning att installera en kamera på andra våningen typ. Jag vill inte ens behöva tänka på tanken att de "kanske" kan filma eller se mig nu. Dagens kameror har ser ca 180graders vilket täcker ett stort område.

• Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Erbjud grannen att sätta upp kameran på er gavel, riktad mot deras hus, då får de dels en bättre vinkel och ni slipper bli filmade.

• Haha
Pellegnillot71
  • Laddar…
R reza666 skrev:
Ok jag kanske skrev det lite klumpigt.självklart får de ha kamera som filmar deras tomt!
MEN om det sitter så pass högt uppe i huset så att det finns risk att de kan filma mig så JA då ska det bort. Finns ingen som helst anledning att installera en kamera på andra våningen typ. Jag vill inte ens behöva tänka på tanken att de "kanske" kan filma eller se mig nu. Dagens kameror har ser ca 180graders vilket täcker ett stort område.
Jag håller med om att en väldigt högt placerad kamera inte fyller någon vettig funktion, det är bättre att montera närmare det man vill filma. Men, bara för att det finns en risk att du blir filmad så är det inte njet på det. Njet blir det när du blir filmad.

Vilken vidvinkel kamerorna har beror ju på brännvidden. Beroende på var kameran sitter använder jag 2.8 eller 4mm objektiv här hemma. Rätt stor skillnad på hur brett etc dessa två "ser".

MathiasS MathiasS skrev:
Länken som lades in tidigare pekar mot att det inte är såsom du skriver;
https://www.centrumadvokaterna.se/2020/01/21/kameraovervakning-vad-galler/

Menar du att den byråns tolkning (till exempel) är felaktig?

Edit: se även https://lawline.se/answers/om-en-granne-riktar-overvakningskamera-mot-ens-egna-bostad

• Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
R reza666 skrev:
Ja, och tänk om de skulle få för sig att skaffa en mobiltelefon med kamera som de kan rikta precis vart de vill när ni ligger och frotterar er i trädgården! Nä, mobilkameror ska bort, även såna där himskans Specialbyggda kameror med objektiv Och batteri så man kan ta med dem även utanför sin tomt och filma och fotografera vad som helst, när som helst!

• Gilla
  • Haha
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag håller med om att en väldigt högt placerad kamera inte fyller någon vettig funktion, det är bättre att montera närmare det man vill filma. Men, bara för att det finns en risk att du blir filmad så är det inte njet på det. Njet blir det när du blir filmad.

Vilken vidvinkel kamerorna har beror ju på brännvidden. Beroende på var kameran sitter använder jag 2.8 eller 4mm objektiv här hemma. Rätt stor skillnad på hur brett etc dessa två "ser".
I detta fall är det vad jag förstår en högt placerad domekamera, troligtvis med optisk zoom. Den ser det mesta i grannskapet. Mekanisk maskning är det enda jag skulle gå med på. Mjukvarumässig maskning som grannen själv kan ändra är inget alternativ.

• Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
I ingo_boy skrev:
Lite svårt att tyda ditt svar om du är ironisk eller uppskattande, men jag föredrar det senare. Vassego!

Hur ni än vrider och vänder på detta kan aldrig bevisa om de filmar er eller inte. Klart att det är en obehaglig känsla att inte veta
Jag var uppskattande mot dig! ❤️

• Älska
ingo_69
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:

Spelar ingen roll! Finns ingen anledning att installera det så högt oavsett. Jag kan bara tala för min egen del men jag hade aldrig gått med på det. Alla är vi olika men det hade känts obehagligt för mig och jag kan förstå andra som känner likadant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.