R reza666 skrev:
Om det är fast kamera och det pekar på egna tomten ingen problem. Om du har roterande kamera så filmar det åt alla håll. Jag skulle gissa att det inte är godkänt men jag kan så klart inte säga med 100% säkerhet så vi får helt enkelt tolka det olika.
Tyvärr gissar du fel då.
Lagen gör ingen skillnad på om det är en PTZ-kamera eller fast monterad kamera. Bara exakt vad den filmar.

Sen har du fel i att en PTZ-kamera filmar åt alla håll. Den KAN filma åt alla håll men den filmar bara dit man ställt in den att filma och det är det som är det viktiga i lagens ögon.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Tyvärr gissar du fel då.
Lagen gör ingen skillnad på om det är en PTZ-kamera eller fast monterad kamera. Bara exakt vad den filmar.

Sen har du fel i att en PTZ-kamera filmar åt alla håll. Den KAN filma åt alla håll men den filmar bara dit man ställt in den att filma och det är det som är det viktiga i lagens ögon.
Tycker du! Så tolkar jag inte lagen. Med fast kamera ser du om det flyttas men det gör man inte med PTZ (inte så lätt iaf). Då är det inte frågan om den KAN filma utan NÄR den filmar grannen eftersom det kan göras när som utan att det märks.
Notera detta stycke:
Men den som monterar attrapper bör ändå se till att dessa är riktade enbart mot den egna tomten för att undvika missförstånd som kan leda till osämja och anmälningar till Datainspektionen, säger Nils Henckel.

Med PTZ kan du då inte "rikta" kameran.

Ska se om jag kan dra ett mail till DI och ställa frågan. Tycker det är bra att man vet vad som gäller utan att gissa.

Det står ju ”bör”.

det är en rekommendation för att dom ska slippa tusen anmälningar som kommer gå i runda arkivet.

du måste vara noga med ALLA ord du läser.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
R reza666 skrev:
Tycker du! Så tolkar jag inte lagen. Med fast kamera ser du om det flyttas men det gör man inte med PTZ (inte så lätt iaf). Då är det inte frågan om den KAN filma utan NÄR den filmar grannen eftersom det kan göras när som utan att det märks.
Notera detta stycke:
Men den som monterar attrapper bör ändå se till att dessa är riktade enbart mot den egna tomten för att undvika missförstånd som kan leda till osämja och anmälningar till Datainspektionen, säger Nils Henckel.

Med PTZ kan du då inte "rikta" kameran.

Ska se om jag kan dra ett mail till DI och ställa frågan. Tycker det är bra att man vet vad som gäller utan att gissa.
Som tidigare nämnts. Tänk över analogin med kniven. Knivlagen är ett utmärkt exemple på detta. Du får ej ta med en kniv ut på stan. Men som hantverkare får du i ditt arbetsutövande ha med en kniv/machette osv.

Om vi överför detta på vår tomt så:
1. vi är överrens om att vi får filma vår egen tomt
2. då får vi på samma sätt filma tomten med en Iphone, fast monterad kamera eller PTZ bara lagen följs.

Jag skulle åka och handla för någon dag sedan. Strax utanför mitt hus stötte jag på en kille med flera färgburkar i handen. Det visade sig att han målade färgade ränder på gatubrunnar.
Vet att man för en massa år sedan flög över Västerås och fotograferade gatubrunnarna.
Funderar över vilka regler som gäller. Både jag och mina vänner gillar att sola nakna med en god bok i handen. När vi håller på med trädgårds arbete brukar vi vara mer välklädda med en solhatt. Tänkte att bilder som är så detaljerade att man ser färgränder på gallret över en gatubrunn borde bli så detaljerad att nyfikna grannar och vänner kanske skulle vilja ha en kopia av mej och mina vänner som ligger och solar nakna på altanen. Gatukontorets bilder och handlingar borde vara allmänna handlingar. Eller sitter det någon på kommunen som raderar pikanta detaljer på bilderna?

• Haha
Pin
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det står ju ”bör”.

det är en rekommendation för att dom ska slippa tusen anmälningar som kommer gå i runda arkivet.

du måste vara noga med ALLA ord du läser.
Ok, detta då: "En husägare får inte rikta sin bevakningskamera så att den övervakar andra grannars tomter"
Står "får inte", detta kan ändå inte misstolkas eller?

R Robin Wahlman skrev:
Som tidigare nämnts. Tänk över analogin med kniven. Knivlagen är ett utmärkt exemple på detta. Du får ej ta med en kniv ut på stan. Men som hantverkare får du i ditt arbetsutövande ha med en kniv/machette osv.

Om vi överför detta på vår tomt så:
1. vi är överrens om att vi får filma vår egen tomt
2. då får vi på samma sätt filma tomten med en Iphone, fast monterad kamera eller PTZ bara lagen följs.
Vet inte 100%. Jag drar ett mail till DI och ställer frågan. Som jag skrev till MathiasS så står det "får inte". Men det är säkert jätte svårt att bevisa om nu inte DI har haft något fall i domstol med just detta med PTZ kamera. Skadar inte att fråga. ;)

Något annat jag ska fråga om jag nu ska maila?
Jag tänker då fråga om man kan sätta upp en kamera som kan rotera och filma grannen. Vi är nog överens om allt annat tror jag.

Staffans2000
R reza666 skrev:
(Inte bevakar eller inte kan bevaka är ju samma sak i min värld)
I din värld är det så. Men inte någon annanstans.
Du gör dig bara skyldig till fortkörning, om du kör för fort. Att din bil kan gå fortare, ger inga böter. Milsvid skillnad. Hänger du med?

Staffan

• Gilla
swe.jocke och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I din värld är det så. Men inte någon annanstans.
Du gör dig bara skyldig till fortkörning, om du kör för fort. Att din bil kan gå fortare, ger inga böter. Milsvid skillnad. Hänger du med?

Staffan
Ja så klart i det exemplet. Men du kan också köra fort utan att få böter när polisen inte ser på. Det är ändå inte lagligt. Hänger du med? Det är är riktigt bra exempel faktiskt. Du måste ha en kamera som är riktad på rätt håll. Om den kan rotera utan att någon märker så vet jag inte. Men som sagt jag är inte 100%. Låt mig återkomma.

R reza666 skrev:
Ok, detta då: "En husägare får inte rikta sin bevakningskamera så att den övervakar andra grannars tomter"

.
Nej det är tydligt. Problemet ligger i hur du väljer att använda ordet "kan". Det blir helt fel då.

Mina kameror filmar min tomt, men de kan vridas så att jag ser grannen istället. Det jag gör är lagligt. Vrider jag kameran så den filmar grannen är det olagligt. Att den KAN vridas gör inte att det är olagligt.

Detta är ju sagt så många gånger nu och när jag ber om en lagtext som stöd för vad du säger så citerar du någon artikel i en tidning eller från web istället för lagtesten.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
R reza666 skrev:
Vi gör en jämförelse med en annan typ av kamera, nämligen Dashcam,
Behöver den tas bort / täckas över när man lämnar bilen?

Nej men den får inte filma när du inte är i bilen, tex på en parkering. En sådan funktion är inte laglig.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är tydligt. Problemet ligger i hur du väljer att använda ordet "kan". Det blir helt fel då.

Mina kameror filmar min tomt, men de kan vridas så att jag ser grannen istället. Det jag gör är lagligt. Vrider jag kameran så den filmar grannen är det olagligt. Att den KAN vridas gör inte att det är olagligt.

Detta är ju sagt så många gånger nu och när jag ber om en lagtext som stöd för vad du säger så citerar du någon artikel i en tidning eller från web istället för lagtesten.
Menar du att du vrider din kamera 5 min i taget? Nej du riktar det åt det håller du filmar. Helt ok med andra ord. Det är inte samma Inte samma sak om PTZ som är inte KAN riktas på samma sätt.
Vi får helt enkelt komma överens om att vi kan inte övertyga varandra :)
Som sagt jag ställer frågan direkt till DI. Har jag fel så får jag reda på det från källan ;)

MathiasS MathiasS skrev:
Nej men den får inte filma när du inte är i bilen, tex på en parkering. En sådan funktion är inte laglig.
Jag vet svaret på min fråga, däremot vet vi inte om Reza666 förstår svaret, samt vilka skillnader/likheter med en kamera på ens fastighet.

MathiasS MathiasS skrev:
I Nyteknik säger de också:
Sätter dit smitare
Det har nu gått två år sedan Högsta förvaltningsdomstolen slog fast att det är tillåtet att montera särskilda kameror i bilen eller på cykelstyret som filmar vad som händer på vägarna.

https://www.nyteknik.se/fordon/kame...Det har nu gått två,vad som händer på vägarna.
https://www.expressen.se/motor/filmkamera-i-bil-ar-nu-lagligt-sverige/

Lång text om du orkar läsa så sent @Demmpa
https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/kamerabevakningslagen/

Demmpa Demmpa skrev:
Jag vet svaret på min fråga, däremot vet vi inte om Reza666 förstår svaret, samt vilka skillnader/likheter med en kamera på ens fastighet.
Sorry jag vet inte helt säker. Jag googlade det lite snabbt. DI texten är lite lång för jag ska orka läsa hela.
Och ärligt talat den bryr jag mig inte så mycket för eftersom jag har inga åsikter kring det. Folk kan filma mig ute på gatan eller när jag går förbi deras bil, det gör mig inget.
Däremot när jag är hemma är det en annan femma. Därför jag vill veta med säkerhet vad som gäller från en DI (kanske jurist) och inte gissa.

Du får gärna berätta om vad du vet om Dashcam, skadar inte att höra det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.