Pellegnillot71
Bart Bart skrev:
Eftersom vi funderar på att sätta upp kameror använde jag mig själv som exempel då vi har en skafttomt och 9 grannar som kan påverkas av våra kameror.

Frågan utgår ifrån att vi vill sätta upp kameror utomhus som kommer filma den egna tomten samt uppfart. Vi kommer säkerställa att kamerorna endast filmar vår tomt i alla lägen. Vi kommer dock använda kameror som går att vrida, antingen manuellt eller via fjärrstyrning. Det innebär att kamerorna skulle kunna riktas om så att de filmar grannarnas tomter, vi har dock ingen som helst intention att göra så.
Nu hävdar en granne att vi inte har rätt att sätta upp en kamera som KAN filma utanför den egna tomten genom att den riktas om.
Så innan jag går vidare med att införskaffa och montera kameror är det bra att få klarhet i det rättsliga läget.
Efter att ha läst alla svar och all information som finns hos Datainspektionen så kan jag nyktert konstatera att du troligtvis kan sätta upp vad fan du vill. Om du bara visar en bild som visar att kameran (just då) är riktad så att inte grannens tomt syns, som kommer de att gå på din linje, och strunta fullkomligt i att kameran kan riktas om av dig när som helst.
Så min fråga till dig är: Varför måste du sätta upp kameror? Du har ju uppenbarligen fått feedback på att någon tycker att det är obehagligt, så hur mycket betyder det för dig om du nu vet att någon går runt och mår dåligt på grund av detta? Om du har ett bra larm så spelar detta in personer som bryter sig in till er, och tro mig, du kommer inte att kunna hindra en person om du är på besök i Skövde och får en alert på att någon går in på din tomt.
Det är inte våldet i USA som har skapat alla Gated Communities, utan det är människorna som bor där. Låt oss inte hamna i samma situation i Sverige. De flesta människor är goda! Släpp det där med kameror, är mitt råd. Du mår bättre i det långa loppet! :heart:

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Efter att ha läst alla svar och all information som finns hos Datainspektionen så kan jag nyktert konstatera att du troligtvis kan sätta upp vad fan du vill. Om du bara visar en bild som visar att kameran (just då) är riktad så att inte grannens tomt syns, som kommer de att gå på din linje, och strunta fullkomligt i att kameran kan riktas om av dig när som helst.
Så min fråga till dig är: Varför måste du sätta upp kameror? Du har ju uppenbarligen fått feedback på att någon tycker att det är obehagligt, så hur mycket betyder det för dig om du nu vet att någon går runt och mår dåligt på grund av detta? Om du har ett bra larm så spelar detta in personer som bryter sig in till er, och tro mig, du kommer inte att kunna hindra en person om du är på besök i Skövde och får en alert på att någon går in på din tomt.
Det är inte våldet i USA som har skapat alla Gated Communities, utan det är människorna som bor där. Låt oss inte hamna i samma situation i Sverige. De flesta människor är goda! Släpp det där med kameror, är mitt råd. Du mår bättre i det långa loppet! :heart:
Du, andas lite.

Det var en fråga formulerad till DI för att få klarhet i hur de ser på just möjligheten att ha möjlighet att bevaka något med karmera som inte görs för tillfället.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
G
R reza666 skrev:
@timmelstad / @MathiasS
När jag läser texten från DI så tolkar jag följande:
1) Man får inte sätta upp kamera som riktar på annat än egen tomt. Så med andra ord om någon kan filma grannen då är det inte riktad korrekt och man bryter mot lagen. Denna text jag tänker på då:
  • Alla privatpersoner som vill kamerabevaka sin fastighet måste säkerställa att kameran enbart täcker den egna tomten och inte bevakar grannar <<== (Inte bevakar eller inte kan bevaka är ju samma sak i min värld)
  • Men den som monterar attrapper bör ändå se till att dessa är riktade enbart mot den egna tomten..
2) Även Om det skulle handla om en attrap eller något om KAN filma så är det återigen denna text jag tänker på:
  • I ett par fall har det visat sig att det som satts upp inte är riktiga bevakningskameror, utan endast attrapper, som inte omfattas av reglerna i dataskyddsförordningen.
    - Men den som monterar attrapper bör ändå se till att dessa är riktade enbart mot den egna tomten för att undvika missförstånd som kan leda till osämja och anmälningar till Datainspektionen, säger Nils Henckel.
Mycket möjlig att vi menar samma sak och säger det på olika sätt. Men huvudsaken är att man pratar med grannen och ber de vad deras kamera filmar och ser att de filmar endast deras mark så är allt grönt. Det är nog så TS har gjort så det är inga problem då.

@Bart: Jätte bra initiativ. Funderade på det själv. Vore bra och veta hur du uttryckte frågan som @timmelstad skrev :)
Detta är en väldigt intressant case som jag själv vill ha tydlighet kring.
Jag tänkte även fråga hur de ställer sig till en kamera som kan rotera....
Med din (felaktiga) tolkning, så måste vi förbjuda smörknivar, för de KAN användas vid mord.....

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Med din (felaktiga) tolkning, så måste vi förbjuda smörknivar, för de KAN användas vid mord.....
Det där är ju bara larvigt, tror du verkligen lagen fungerar på det viset?

• Gilla
reza666
  • Laddar…
Men det handlar inte om vad andra upplever är obehagligt. Jag tar gärna input från mina grannar, men i slutändan är det mitt beslut. Mina behov och min upplevelse måste få komma före mina grannars behov och upplevelse. Så länge jag följer de lagar som gäller så ska inte någon annan diktera villkoren för mig.
Kan jag få det resultat jag vill ha utan att andra tycker att det är kränkande eller obehagligt så gör jag givetvis på det sättet som fungerar bäst för alla. Om inte är det mitt sätt som gäller, i enlighet med lagen. Lagarna finns där för att tillfredsställa de behov som finns, samtidigt som andra runt omkring ska vara skyddade och ha kvar sin integritet.

I just mitt fall handlar det om förtroende. Jag saknar förtroende för vissa element i vårt samhälle som gör att jag tycker att kameror utomhus är en del i lösningen för att säkerställa min säkerhet utan att behöva låsa in allt och hela tomten.
På samma sätt har jag förtroende för att mina grannar, om de vill filma utomhus, gör det på rätt sätt. Precis som jag förväntar mig att de har förtroende för att jag kommer göra det.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Eftersom vi funderar på att sätta upp kameror använde jag mig själv som exempel då vi har en skafttomt och 9 grannar som kan påverkas av våra kameror.

Frågan utgår ifrån att vi vill sätta upp kameror utomhus som kommer filma den egna tomten samt uppfart. Vi kommer säkerställa att kamerorna endast filmar vår tomt i alla lägen. Vi kommer dock använda kameror som går att vrida, antingen manuellt eller via fjärrstyrning. Det innebär att kamerorna skulle kunna riktas om så att de filmar grannarnas tomter, vi har dock ingen som helst intention att göra så.
Nu hävdar en granne att vi inte har rätt att sätta upp en kamera som KAN filma utanför den egna tomten genom att den riktas om.
Så innan jag går vidare med att införskaffa och montera kameror är det bra att få klarhet i det rättsliga läget.
du är granne med @reza666 alltså...?

• Gilla
Bart
  • Laddar…
Pellegnillot71
timmelstad timmelstad skrev:
Du, andas lite.

Det var en fråga formulerad till DI för att få klarhet i hur de ser på just möjligheten att ha möjlighet att bevaka något med karmera som inte görs för tillfället.
Nej det var en fråga från Bart som undrade i detta forum.
Har du läst rättsfallen som finns hos Datainspektionen?
Vad exakt var det för fel på mitt svar?
;)

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Pellegnillot71
Bart Bart skrev:
Men det handlar inte om vad andra upplever är obehagligt. .
Nej den där förmågan till empati och att kunna sätta sig in i andras situation har sedan länge försvunnit i samhället.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
du är granne med @reza666 alltså...?
Jag har faktiskt en granne som heter Reza, vi är dock på god fot med varandra även om han också ifrågasätter det mesta ... :D

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Nej den där förmågan till empati och att kunna sätta sig in i andras situation har sedan länge försvunnit i samhället.
Nej det har den inte gjort. Dock ska gränsen dras någonstans. Hur långt ska jag gå i min självuppoffring för att tillfredsställa andras behov av empati? Väger andras behov tyngre än mina?

Det känns som ett onödigt påhopp på Bart, tycker jag. Han säger ju uttryckligen att han gärna tillgodoser grannarnas önskemål, så länge hans egna önskemål också kan bli tillgodosedda. Om inte båda parters önskemål går att tillgodose, så vill han se till att följa lagen, som i det här fallet dessutom är utformad just för att skydda grannarna. Det brukar här på BH argumenteras om att "man inte äger sin utsikt" (i trådar som handlar om att grannen ska bygga ut eller bygga en altan eller liknande), menandes att så länge grannen följer relevanta lagar och regler kan man själv bara önska (men inte bestämma) vad grannen ska göra på sin tomt. Samma sak borde rimligtvis gälla kameraövervakning och alla andra göromål som har med egen fastighet att göra.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:

När du fördjupar dig i detta kommer du komma till ungefär denna slutsats:

Kamerorna av sådan typ och riktade på sådant sätt att du själv har användning för det för att identifiera personer som rör sig vid dörrar och fönster på ditt hus, dvs i husets omedelbara närhet, kommer inte samtidigt ge dig några tydliga bilder av grannarna. Dvs, detta är i ett normalfall självsanerande. Vill man lägga tusentals kronor på att filma grannarna kan man förstås göra det men det fyller ingen funktion för den egna övervakningen.

PZT kameror är en annan sak, här kan man göra både och men det är också ett dyrt sätt att övervaka fasta positioner.

Jag har tyckt att fasta kameror runt huset har varit bra och skulle inte vilja lägga mer pengar på att få dessa rörliga. Däremot har jag ibland tänkt att en högt monterad PZT-kamera av god kvalitet skulle kunna ge mig en bättre översikt när jag inte är hemma. En sådan blir dock svår att använda på ett lagligt sätt.

Nej det var en fråga från Bart som undrade i detta forum.
Har du läst rättsfallen som finns hos Datainspektionen?
Vad exakt var det för fel på mitt svar?
;)
Läs:
https://www.byggahus.se/forum/threads/grannen-filmar-var-pool.377449/page-22#post-3726546
Sen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/grannen-filmar-var-pool.377449/page-22#post-3726550
Och sen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/grannen-filmar-var-pool.377449/page-22#post-3727496

Så kanske du förstår vad jag menar?

• Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
Vi har en häck och klätterväxter men i och med att de satt den i sitt tak så kan vi inte skydda oss överallt. Och ett plank får inte vara högre än 1,10 m.
Man kanske kan ha en spaljé med minst 85% genomsiktlighet. Man kan bygga den själv av tryckimpregnerade ribbor eller liknande. Det finns nog ingen höjdgräns.Man kan plantera klätterväxter på den,om man vill. Sedan finns det parasoller som man kan vinkla, så att de ger skydd mot insyn. Man kan bygga plank från husfasaden 3.6 m utåt (Vid ett en- eller tvåbostadshus krävs inte bygglov för att med en mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset).

timmelstad timmelstad skrev:
Hej igen Reza.

Jag kan bara säga, återigen, att din tolkning av texten lämnar en del att önska.
Inte bevakar och inte kan bevaka är helt enkelt inte "samma sak". Jag vet inte hur mycket tydligare det kan bli. Det är skillnad på vad som faktiskt görs och vad som är möjligt. Lagen förbjuder det faktiska. Inte möjligheterna.
Jag är inte jurist så den möjligheten finns att jag tolkar det felaktigt. Men återigen allt handlar om kamera typ. Ni alla säger olika saker. Om det är fast kamera och det pekar på egna tomten ingen problem. Om du har roterande kamera så filmar det åt alla håll. Jag skulle gissa att det inte är godkänt men jag kan så klart inte säga med 100% säkerhet så vi får helt enkelt tolka det olika.
Men tack för att du pratar som en vettig person till skillnad från "andra".

Bart Bart skrev:

Du har all rätt att sätta upp kameran. Jag vill veta om någon går på min tomt eller carport när jag inte är hemma. Kan också vara folk som "planerar" något som går in och kollar....Jag hade satt upp kameror.
Du låter i alla fall vettig. Man kan alltid anstränga sig "lite" för att grannar ska känna sig lite mer behagliga som att kanske sätta kameran på ett lämplig ställe.
Till skillnad från @MathiasS som vill ignorera sina grannar! (i can play that game)

G GargamelSE skrev:
Det finns faktiskt lag (vad jag vet) på att man inte får bära kniv ute på gatan ;) men nej det är absolut inte samma sak.
Men visst du köper ju kniven och tar hem det så...Lagen kan alltid tolkas på 1000olika sätt i olika sammanhang etc.

Beror kanske på vart du på :) vi har faktiskt trevliga grannar och vi bryr oss om varandra. Vi håller också kolla på varandras hus när någon åker bort som ex. Men visst samhället har blivit sämre, det måste jag hålla med om.
Jag satte upp kameror efter att någon tog hela fronten på min BMW för något år sen. Den var parkerad i min Carport :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.