7 902 läst · 144 svar
8k läst
144 svar
Granne samfällighet ovårdat hus
Du skrev något om hel och ren. En byggjobbare i skitiga arbetskläder som nog även kan vara lite trasiga borde väl gå in i gruppen som inte är hel och ren. Eller en bonde som som kommer i kläder som kanske både är skitiga och luktar skit. Jag bor på landet och i centralorten är det inte direkt ovanligt med bönder som har lite ärenden utan att de bytt kläder sen de lämnade traktorn.RoTe skrev:
MEN LÄS TEXTEN DU CITERAR INNAN DU BÖRJAR SVARAL lbgu skrev:Du skrev något om hel och ren. En byggjobbare i skitiga arbetskläder som nog även kan vara lite trasiga borde väl gå in i gruppen som inte är hel och ren. Eller en bonde som som kommer i kläder som kanske både är skitiga och luktar skit. Jag bor på landet och i centralorten är det inte direkt ovanligt med bönder som har lite ärenden utan att de bytt kläder sen de lämnade traktorn.
"Vi hade krav på ej bar överkropp plus att om man kom in luktandes skit så blev man också ombedd att lämna butiken. "
Stycket efter svarar jag på arbetskläder/kläder på sitt arbete.
Jag tycker det är helt rimligt att du ställer krav i en butik. Men inte om du börjar gnälla om bar överkropp när grannen är hemma hos sig.RoTe skrev:
Du måste ju se den här skillnaden? 🤔
Tråden handlar ju om hur någon har det hemma hos sig. Och om grannarna ska få bestämma hur du ska ha det hemma hos dig. Det tycker jag man ska vara försiktig med. Sverige har tillräckligt med bestämmelser om vad man får göra på sin tomt utan att oinbjudna grannar leker Arga Städaren.
Ok, missuppfattade lite, antog att hel och ren även ingick då du skrev det med i inlägget. Men bonden skulle alltså blivit portad ifall han luktade lagård (typ koskit).RoTe skrev:
Om du bemödade dig att läsa inlägget JAG svarade på så hade du förstått kontexten. Men du bara hoppar på första bästa korkade tolkning och hånar mig sedan, vilket jag tycker är skäl för att sätta dig på Ignore.L lbgu skrev:
Välkommen till Rotes ignore-lista @lbguRoTe skrev:
Vi är ett ganska stort gäng som har gemensamt att vi hade rätt och det blev besvärligt. 😉
Det är inte så tokigt här ändå, man slipper en del intensiva svar och kaffet är gratis. Hoppas du ska trivas 🤔😅
Där ser man... Intressant bild du verkar ha av mig. Det är ju rätt uppenbart att svensken tycker som du och ni andra, det är bara för mig helt verklighetsfrånvänt då svensken annars hatar frihet. Men inte mig emot, jag har många anledningar att hata svenskar. Angående att ha rätt eller fel, jag har haft samma åsikt i t.ex. invandringspolitiken i 20 år, den har varit fel hela tiden tills den plötsligt blev rätt.Farstatjej90 skrev:
Redigerat:
Är man så på hugget får man väl tåla lite mothugg....RoTe skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 096 inlägg
Kom att tänka på vår förra bostad. Ett parhus vi hyrde. Vi hade en hörntomt som vätte mot en cykel/gångstig. Vi hade på en i princip tomt tomt planterat bärbuskar, fruktträd, mycket blommor och blommande buskar innanför den välklippta häcken. Och en välklippt gräsmatta. Fick ofta höra hur fint vi hade det av förbi passerande.
Så köpte vi hus på landet och flyttade. Kom åter ett år senare och kollade hur det såg ut på vår gamla tomt genom att gå på cykel/gångstigen.
Kom hjälp mig å döööö..........
Var tvungen att fråga en av de gamla grannarna vad som hänt.
Jo det vara utomeuropeer som flyttat in i hyresrätten.
Antagligen visste de inte vad en gräsklippare var för något. Det var över knähöjd. Och inget var gjort alls.
Vi hade grannar från alla nationer som skötte sina trädgårdar så fint. Men här stod man och bara gapa över förödelsen. 😲🙄 Och det var en massa grejer slängt i trädgården som verkar ha stått där och fått förfaras. Jisses
Så köpte vi hus på landet och flyttade. Kom åter ett år senare och kollade hur det såg ut på vår gamla tomt genom att gå på cykel/gångstigen.
Kom hjälp mig å döööö..........
Var tvungen att fråga en av de gamla grannarna vad som hänt.
Jo det vara utomeuropeer som flyttat in i hyresrätten.
Antagligen visste de inte vad en gräsklippare var för något. Det var över knähöjd. Och inget var gjort alls.
Vi hade grannar från alla nationer som skötte sina trädgårdar så fint. Men här stod man och bara gapa över förödelsen. 😲🙄 Och det var en massa grejer slängt i trädgården som verkar ha stått där och fått förfaras. Jisses
Hade en bekant på den tiden när det fanns bankkontor som man kunde sköta sina bankärenden på. Han var grisskötare och stank gris och annat hela arbetsdagarna. Normalt sett brukade han tvätta av sig o byta om innan han for till banken. Men en dag hade han väldigt mycket att göra och behövde ta ut en lite större summa pengar så han for till banken stinkandes i arbetskläder och ställde sig i kö. Det tog 2 minuter innan en bankanställd kom och frågade vad han hade för ärende och sedan tog dom honom åt sidan och skötte hans ärenden på en gång. Så han fick gå före hela kön.RoTe skrev:Vi hade krav på ej bar överkropp plus att om man kom in luktandes skit så blev man också ombedd att lämna butiken. Klädkod pratade jag inte om utan hel och ren. Ha hela och rena kläder och var själv ren och ej illaluktande. Det handlar om HÄNSYN till din omgivning. Det känns mycket märkligt att behöva berätta för svenskar vad hänsyn är för något.
Hur tror du han gick klädd till banken efter det.
Jag skulle kanske gå ut och gnossa med fåren så får jag också gå före i kön?!N Niq skrev:Hade en bekant på den tiden när det fanns bankkontor som man kunde sköta sina bankärenden på. Han var grisskötare och stank gris och annat hela arbetsdagarna. Normalt sett brukade han tvätta av sig o byta om innan han for till banken. Men en dag hade han väldigt mycket att göra och behövde ta ut en lite större summa pengar så han for till banken stinkandes i arbetskläder och ställde sig i kö. Det tog 2 minuter innan en bankanställd kom och frågade vad han hade för ärende och sedan tog dom honom åt sidan och skötte hans ärenden på en gång. Så han fick gå före hela kön.
Hur tror du han gick klädd till banken efter det.
😉