Att vissa människor drivs att störa sig på andra är inget nytt men fan vad jag stör mig på dom

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Överallt i vårt samhälle har vi krav på oss, hur vi ska se ut och hur vi ska agera t.ex.
Nej, så är det inte.

• Haha
RoTe
  • Laddar…
RoTe
G gaidin skrev:
Nej, så är det inte.
Hahah, dels har vi lagar och dels har vi en kultur/seder. Testa bryt allt detta ute bland folk så ska du se hur bra det går.

Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
För dom flesta människorna är det ganska enkelt att göra bedömningen om något (eller någon) ser "helt och rent" ut. Överallt i vårt samhälle har vi krav på oss, hur vi ska se ut och hur vi ska agera t.ex. Men när det gäller våra hus får man låta det förfalla samt trädgården växa till en djungel utan påföljd trots att det drabbar jättemånga medmänniskor. Hur kan det råda så extremt olika normer trots att det är samma samhälle?
För att den överordnande kulturella normen i Sverige är att man ska inte ska behöva ta öppna konflikter med andra. Argalappenitvättstugankulturen eller knytanävenifickankulturen. Och den som driver öppna konflikter ses som en problemindivid, en rättshaverist som inte är lösningsorienterad helt enkelt. Och det är det värsta du kan vara in svensk kultur.

Samma kultur gör det också svårt att reglera detta via byggnadsnämndens tillsyn även om lagen finns där. Alltså att göra det mindre personligt via offentlig verksamhet. För någon individ som är anställd av byggnadsnämnden måste ju handlägga detta och därmed i praktiken ta öppna konflikter som arbetsuppgift. Och det är det ju få som gillar så dessa medarbetare vill inte gör det på jobbet och blir dessutom utbrända av stress av sådant arbete med öppna konflikter.

När praxis utformas i rättssystemet kring frågan så finns samma svenska kultur i rättsväsendet. Man tycker inte det är rimligt att kommunen ska behöva ta öppen konflikt om oklippta gräsmattor, igenväxande tomter eller förfallna byggnader, om de inte riskerar folks liv och hälsa eller något viktigt kulturvärde. Det känns enligt kulturnormen... rättshaveristiskt och inte lösningsorienterat.

Nåja, detta förändras ju snabbt nu med ändrad demografi och urbanisering. Och skåningar, känner ni er verkligen hemma i denna svenska kultur? Är det en slump att så många dissidenter och egensinniga publika personer kommer från Skåne? Jag tror inte det.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För att den överordnande kulturella normen i Sverige är att man ska inte ska behöva ta öppna konflikter med andra. Argalappenitvättstugankulturen eller knytanävenifickankulturen. Och den som driver öppna konflikter ses som en problemindivid, en rättshaverist som inte är lösningsorienterad helt enkelt. Och det är det värsta du kan vara in svensk kultur.

Samma kultur gör det också svårt att reglera detta via byggnadsnämndens tillsyn även om lagen finns där. Alltså att göra det mindre personligt via offentlig verksamhet. För någon individ som är anställd av byggnadsnämnden måste ju handlägga detta och därmed i praktiken ta öppna konflikter som arbetsuppgift. Och det är det ju få som gillar så dessa medarbetare vill inte gör det på jobbet och blir dessutom utbrända av stress av sådant arbete med öppna konflikter.

När praxis utformas i rättssystemet kring frågan så finns samma svenska kultur i rättsväsendet. Man tycker inte det är rimligt att kommunen ska behöva ta öppen konflikt om oklippta gräsmattor, igenväxande tomter eller förfallna byggnader, om de inte riskerar folks liv och hälsa eller något viktigt kulturvärde. Det känns enligt kulturnormen... rättshaveristiskt och inte lösningsorienterat.

Nåja, detta förändras ju snabbt nu med ändrad demografi och urbanisering. Och skåningar, känner ni er verkligen hemma i denna svenska kultur? Är det en slump att så många dissidenter och egensinniga publika personer kommer från Skåne? Jag tror inte det.
Jag kan inte lista ut hur du tycker det ska fungera...?

/ATW

RoTe RoTe skrev:
Det drabbar t.ex. genom att grannarnas hus sjunker i värde. Man kan även dra ner områdets anseende osv. Har du någonsin funderat på varför vi kräver bygglov i Sverige? Detta borde utökas till någon form av krav att sköta om sin fastighet i tätbebyggt område. Vill du inte göra det kan du flytta ut på landet där du inte har några grannar.
Så, vem skall sköta denna kommitté av estetiska experter, förutom du själv? kanske den avvikandes grannar?
Och hur skall det fungera? Hot om böter, fängelse, kölhalning eller bara gammal hederlig grannmobbning.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Jag kan inte lista ut hur du tycker det ska fungera...?

/ATW
Jag är rätt nöjd som det är. Vore inte muntert med t ex en byggnadsnämnd som via tillsyn förföljde en ansenlig del av kommunmedlemmarna för att de inte klipper sina gräsmattor, rensar vegetation eller målar om huset tillräckligt ofta.

Och vill man bo i ett område med hårdare social kontroll och gemensamt underhåll av tomt och byggnader så finns ju dels BRFer och dels ägandelägenheter.

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Intet Intet skrev:
Så, vem skall sköta denna kommitté av estetiska experter, förutom du själv? kanske den avvikandes grannar?
Och hur skall det fungera? Hot om böter, fängelse, kölhalning eller bara gammal hederlig grannmobbning.
Jag tycker det skulle vara bra med ett vitesföreläggande där man missköter sin fastighet till den grad det uppstår olägenhet för grannarna. Jag har flera exempel i mitt närområde där kåkarna kostar 10 miljoner plus, totalt förfallna hus och trädgårdar. Sälj skiten för f-n och casha in om du inte klarar av att bete dig som en normal människa!

• Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Jag tycker det skulle vara bra med ett vitesföreläggande där man missköter sin fastighet till den grad det uppstår olägenhet för grannarna. Jag har flera exempel i mitt närområde där kåkarna kostar 10 miljoner plus, totalt förfallna hus och trädgårdar. Sälj skiten för f-n och casha in om du inte klarar av att bete dig som en normal människa!
Det märkliga med dagens PBL är att det det skulle gå att implementera vilken dag som helst i en kommun där detta har politiskt stöd. Möjligheten med mycket aktiv och repressiv tillsyn från byggnadsnämndens sida finns redan där i PBL.

Bara att börja uppmana grannarna att att anmäla eller ta egna turer i villakvarteren och själv anmäla som tjänsteman eller politiker.

Sen informeras ägarna om att rättelse behövs snarast annars blir det föreläggande om åtgärd. Detta föreläggande förenas med vite om inget sker. Visst kan den som föreläggandet ställs ut på överklaga men många väljer nog att rätta in sig i ledet, det är en stark del av kulturen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Det märkliga med dagens PBL är att det det skulle gå att implementera vilken dag som helst i en kommun där detta har politiskt stöd. Möjligheten med mycket aktiv och repressiv tillsyn från byggnadsnämndens sida finns redan där i PBL.

Bara att börja uppmana grannarna att att anmäla eller ta egna turer i villakvarteren och själv anmäla som tjänsteman eller politiker.

Sen informeras ägarna om att rättelse behövs snarast annars blir det föreläggande om åtgärd. Detta föreläggande förenas med vite om inget sker. Visst kan den som föreläggandet ställs ut på överklaga men många väljer nog att rätta in sig i ledet, det är en stark del av kulturen.
Uppsala kommun har alltid varit väldigt tillmötesgående när man anmäler t.ex. en häck som tar över trottoaren eller träd som hänger ner så man inte kan gå på trottoaren om man är längre än en meter osv. Men så länge problemet är på den enskildes tomt tror jag det är en lite högre tröskel att få till en åtgärd?

Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Uppsala kommun har alltid varit väldigt tillmötesgående när man anmäler t.ex. en häck som tar över trottoaren eller träd som hänger ner så man inte kan gå på trottoaren om man är längre än en meter osv. Men så länge problemet är på den enskildes tomt tror jag det är en lite högre tröskel att få till en åtgärd?
Det har nog med praxis att göra och hur man läser dessa domar. Jobbar man som tjänsteman för byggnadsnämnden så vill man troligen hålla sig inom lagens ramar. Och verkar det då tydligt att det saknas lagstöd via tidigare domar för att vinna vid en överklagan så lägger man ned ärendet.

Men sådana här fall är ju alltid bedömningsverksamhet och varje fall är i någon mån unikt. Så vill byggnadsnämnden så går det att inta en hård linje där man hellre fäller än friar. Men då måste ledamöter med sådana värderingar sitta i byggnadsnämnden och det måste kommuniceras tydligt till tjänstemännen. De tjänstemän som inte trivs med en repressiv politik får i praktiken hitta arbete någon annanstans.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Tack för en god trollning av tråd men nu har du blivit genomskådad 😀

• Gilla
bodda olsson
  • Laddar…
RoTe
Lime113 Lime113 skrev:
Tack för en god trollning av tråd men nu har du blivit genomskådad 😀
Hur då menar du? Varför kan folk aldrig bara säga vad dom menar istället för att spela spel jag inte förstår? Ja jag har viss autism...

Men då måste ledamöter med sådana värderingar sitta i byggnadsnämnden och det måste kommuniceras tydligt till tjänstemännen.
De får väl importera byråkrater från Nordkorea, det är väl där man hittar folk med den inställningen att man ska jaga folk som inte har rätt antal millimeter på gräsmattan.

Claes Sörmland
L lbgu skrev:
De får väl importera byråkrater från Nordkorea, det är väl där man hittar folk med den inställningen att man ska jaga folk som inte har rätt antal millimeter på gräsmattan.
Folk med auktoritära och repressiva värderingar finns i varje samhälle och de är en stor minoritet. Vill ha hårdare tag och mer ordning. Ibland våras det för dem, de får stöd av andra och de tar över organisationer och samhällen. Kan gå väldigt illa om de får för mycket makt.

• Gilla
makhno_ och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.