RoTe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Folk med auktoritära och repressiva värderingar finns i varje samhälle och de är en stor minoritet. Vill ha hårdare tag och mer ordning. Ibland våras det för dem, de får stöd av andra och de tar över organisationer och samhällen. Kan gå väldigt illa om de får för mycket makt.
Just nu röstar ju svensken för att bli av med all form av frihet?

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Just nu röstar ju svensken för att bli av med all form av frihet?
Vad syftar du på?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
RoTe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad syftar du på?
Vi är ju för mer övervakning, färre rättigheter, inte ens våra egna pengar kan vi använda som vi vill med, vi älskar statliga monopol osv. Jag anser detta vara en psykisk sjukdom men så är jag inte speciellt svensk heller, för att va född här.

RoTe RoTe skrev:
Vi är ju för mer övervakning, färre rättigheter, inte ens våra egna pengar kan vi använda som vi vill med, vi älskar statliga monopol osv. Jag anser detta vara en psykisk sjukdom men så är jag inte speciellt svensk heller, för att va född här.
Samtidigt vill du ha ett samhälle där man övervakar folk så att de klipper gräsmattan i rätt längd. Du är inte så konsekvent i ditt tyckande.

• Haha
  • Gilla
Bullmorsa och 8 till
  • Laddar…
RoTe
L lbgu skrev:
Samtidigt vill du ha ett samhälle där man övervakar folk så att de klipper gräsmattan i rätt längd. Du är inte så konsekvent i ditt tyckande.
Jag anser att man bör bete sig som folk bland folk. Detta inte sagt att vi behöver ha kamerabevakning på folks privata tomter. Men du vet uppenbarligen inte hur man beter sig som folk eftersom du tycker detta är så roligt.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Det finns ju ingen större misstänksamhet mot staten i vår kultur. Det är ju heller inte den närhistoriska erfarenheten att staten går rouge s a s.

Sen tror jag mycket handlar om den vanliga oviljan till förändring, t ex vad gäller att Systembolaget finns kvar. Det funkar och man tror man riskerar något med förändring, kanske folks nykterhet eller tillgänglighet av Tre-aporboxar i Bystanmåla. Lite som ångesten över apoteken. Public service lite samma sak även om det mycket är en generationsfråga där de äldre vill titta på TV och de yngre inte förstår varför man skulle vilja göra det. (Vi hade en helt tydlig diskussion om detta i BRFen som var fullständigt åldersstratifierad. Skräcken i ögonen hos de äldre när de fruktade för sitt TV-tittande när de yngre inte förstod varför man inte kunde ladda ned en app och titta via föreningens fiber.)

Vad gäller digitaliseringen av pengarna så är ju den helt driven av kombon staten och näringslivet. När de väl sitter i samma båt så blir det förändring och båten får en riktning. Och i sak är det ju så praktiskt så har man väl börjat är det svårt med gamla sedlar och mynt.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Så här ser det ut på en fastighet på byn, inte så mkt man kan göra åt det.
Varför skulle man vilja det? Att ha utsikt över ett välmående grönområde mitt i ett villaområde är ju guld

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
Lite OT, det här med värdeminskning pga grannars underhåll av hus/tomt är minimalt i Sverige. Möjligen i vissa speciella områden men annars inte.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite OT, det här med värdeminskning pga grannars underhåll av hus/tomt är minimalt i Sverige. Möjligen i vissa speciella områden men annars inte.
Du tror inte folk bryr sig alls om grannkåkens växtlighet böljar ut över tomtgränsen?

RoTe RoTe skrev:
Hur då menar du? Varför kan folk aldrig bara säga vad dom menar istället för att spela spel jag inte förstår? Ja jag har viss autism...
Sättet hur du svänger, anklagade andra för vad du själv gör och att du iaf har ena sidan av de mest extrema åsikterna i denna tråd får mig att tro att du driver med oss övriga i tråden.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
RoTe
Lime113 Lime113 skrev:
Sättet hur du svänger, anklagade andra för vad du själv gör och att du iaf har ena sidan av de mest extrema åsikterna i denna tråd får mig att tro att du driver med oss övriga i tråden.
Ok jag förstår fortfarande inte, förutom att jag har extrema åsikter, det vet jag. Jag är inte svensk någonstans men tyvärr född här. Men detta var inget direkt klargörande.

RoTe RoTe skrev:
Ok jag förstår fortfarande inte, förutom att jag har extrema åsikter, det vet jag. Jag är inte svensk någonstans men tyvärr född här. Men detta var inget direkt klargörande.
Denna tråd är nu uppe i över 100 inlägg. Hälften av inläggen går ut på att svara dig så du ska kunna förstå. Har inte poängen gått hem ännu så kommer den nog aldrig göra det.

Så nu kanske tråden inte behöver handla om @RoTe som antingen är missförstådd eller som driver med oss.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
RoTe
Lime113 Lime113 skrev:
Denna tråd är nu uppe i över 100 inlägg. Hälften av inläggen går ut på att svara dig så du ska kunna förstå. Har inte poängen gått hem ännu så kommer den nog aldrig göra det.

Så nu kanske tråden inte behöver handla om @RoTe som antingen är missförstådd eller som driver med oss.
Nä jag förstår fortfarande inte varför svensken älskar sina regleringar men absolut inte om det handlar om sin egen tomt i tätbebyggelse. Jag menar, staten ÄGER era barn men ni går fucking bananas om ni måste klippa gräsmattan?

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Nä jag förstår fortfarande inte varför svensken älskar sina regleringar men absolut inte om det handlar om sin egen tomt i tätbebyggelse.
Var det inte grannens tomt det handlade om??

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Var det inte grannens tomt det handlade om??
Har inte grannen sin egen tomt eller? Har inte hen rösträtt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.