Tobbe Arnesson skrev:
Tack för svaret Nonkan! Vet du hur Automower beter sig om den kommer upp i en för brant sluttning? Dvs. måste man kabla bort sådana partier?
.
Min 230 känner av lutningen och blir det för brant så svänger den av lite för att snedda backen. Den lutningen ligger på 35% men kommer fasiken inte ihåg hur jag räknade fram den :) Det är ju ett helt år sen...
 
Redigerat:
Jag märkte att Automowern bromsar in lite innan begränsningskabeln vid stor lutning och kör långsammare.
 
linden1977 skrev:
På tal om lutning så är väl värden så som 35% av 45º dvs 100%=45º.
Tankevurpa där. Visst är 100% = 45° och 0% är också 0° men däremellan är inte förhållandena linjära.Tangensfunktionen är logaritmisk

Lutningsprocent handlar om hur mycket stigning man har per meter rakt fram (dvs. mätt vågrätt). Så om backen är en meter fram och en meter upp blir det 1/1 = 100% eller 45°.

Har du en meter fram och en halv meter upp är det 50% men ~26,6° istället för 22,5°.

10° = 17%
20° = 36%
30° = 58%
40° = 84%
50° = 119%
89° = 573%
89,9999999999° = 57 295 779 513 082%


Detta OT åt sidan, tack för bra svar! Jag har väckt tråden tidigt, körde snöslungan igår så det dröjer ännu en tid men jag vill ha tankeprocessen klar i tid. :)

Jag har 83 km till närmsta Wiper-ÅF (Hällefors) och 50 km till närmsta Automower dito (Borlänge). Får se om jag har vägarna förbi Wiper-stället, ska kika in hos Automower-säljaren då jag relativt ofta är i Borlänge ändå. I Mora finns också en Wiper-ÅF men dit är det 143 km fast jag är där betydligt oftare än i Hälllefors-trakten...
 
Tobbe Arnesson skrev:
...
Köp en gräsklipparcykel;-)

Förena nytta med nöje...
 
Nonkan skrev:
Hmm. Det där kortet har jag inte sett faktisk, tyvärr. Jag har semester just nu, så mitt råd blir att du får ringa till helpdesk eller åf. Jag har alla sprängskisser på jobbet och dit åker jag inte om jag inte får betalt :) Dock är det precis där guidekabeln ska kopplas in.
Nonkan skrev:
Nonkan, vi hade en diskussion förra sommaren angående att koppla in guidekabel i en gammal laddstation. Tänkte ta tag i detta problem igen. Skulle du vilja kolla på dina sprängskisser vilket stift jag ska koppla guidekabeln på? Jag har som sagt 3 lediga stift, se bild.
 
  • kort.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att tråden har vaknat är ett tecken på att våren närmar sig.. Jag gick o underhållsladdade min klippare ikväll :) Vem vet kanske den behöver ut o beta lite mossa ;)..

Tobbe, det kan vara bra o ha 50 km till närmsta automower åf när du behöver dubbelt så många reservdelar (notera min smiley lite ironi där) ;).. Det var långt till allting iaf med mina mått mätt (som har 1 km till jobbet/samhället)..

Grannarna tycker jag borde montera på snöblad på klipparen o köra nu i vinter när det varit massvis med snö.. Men jag undrade vad det var för mening med att skotta gräsmattan?! ;) Fler som råkat ut för lite humor från grannarna?
 
Redigerat:
Snöblad hjälper knappast, inte heller snöslunga. Eldkastare däremot! :D
 
andlan skrev:
Nonkan, vi hade en diskussion förra sommaren angående att koppla in guidekabel i en gammal laddstation. Tänkte ta tag i detta problem igen. Skulle du vilja kolla på dina sprängskisser vilket stift jag ska koppla guidekabeln på? Jag har som sagt 3 lediga stift, se bild.
Jo, jag kommer ihåg nu när du påminner. Ska kolla upp det. Mailar bilden till service så får vi se. Just nu är det ute på utbildningsturné så ett svar kanske dröjer lite.
 
Fastligt tyst det är i denna tråd med tanke på säsong. En fråga till er med gröna fingrar. Nu när gräsmattan blev så pass bra som den blev förra sommaren tack vare automower så undrar jag när det är dags att ge gräsmattan "mat" och vad är bästa alternativet?

Nonkan, du är saknad :)
 
Jag går och kikar på vår tomt som nu är så gott som snöfri. En robot kommer få det jobbigt hos oss, väldigt jobbigt. Men jag vill ändå ge det en chans, all yta behöver inte heller gå att klippa från dag ett. Man får väl anpassa tomten efter roboten med tiden...
 
Bandbredd skrev:
Fastligt tyst det är i denna tråd med tanke på säsong. En fråga till er med gröna fingrar. Nu när gräsmattan blev så pass bra som den blev förra sommaren tack vare automower så undrar jag när det är dags att ge gräsmattan "mat" och vad är bästa alternativet?

Nonkan, du är saknad :)
Ett bra alternativ är att följa Olle Bergs gräsprogram: www.olleberg.nu Han ger tips om vad du ska ha för gödning och hur man blir av med mossan mm. Min mossa försvann på en säsong efter att jag började följa hans råd. Och jag hade mycket mossa! Olle är övertygad att man ska använda uppsamlare för att få en perfekt gräsmatta, men det rådet följer man såklart inte...
 
andlan skrev:
Ett bra alternativ är att följa Olle Bergs gräsprogram: www.olleberg.nu Han ger tips om vad du ska ha för gödning och hur man blir av med mossan mm. Min mossa försvann på en säsong efter att jag började följa hans råd. Och jag hade mycket mossa! Olle är övertygad att man ska använda uppsamlare för att få en perfekt gräsmatta, men det rådet följer man såklart inte...
Visst...blev lite avskräckt vid ett tidigare besök eftersom alla varningslampor för "sponsrad information" tändes. Dessutom har han en övertro på kemikalier.
 
Johan Gunverth skrev:
Dessutom har han en övertro på kemikalier.
Haha! :)
 
Johan Gunverth skrev:
Visst...blev lite avskräckt vid ett tidigare besök eftersom alla varningslampor för "sponsrad information" tändes. Dessutom har han en övertro på kemikalier.
Många varningslampor för "sponsrad information" blir det, jag håller med.
Men gräsmattan blir fin...
 
För ett tag sen rekommenderade Olle Berg att inte att använda Automower. Nu rekommenderar han Wiper samt att han gör reklam för den på sin sida.

Se urklipp ur hans forum. Lite kul att se hur reklamstyrd han är nuförtiden :)

AutoMower

Hej Olle.
Vad tycker du om gräsklipparen AutoMower från Electrolux, är det något att sattsa på?
Tack på förhand
Ove

ove nordström - 2005-07-21 13:22:08

Svar: AutoMower

Hejsan!
Enligt min uppfattning Nej. Om man är beredd att satsa lite pengar på en riktig gräsklippare så rekommenderar jag en Atco som finns för ca 7.000 eldriven och ca 15.000 motordriven. Viktigt också enligt min 35 åriga erfarenhet att man samlar upp gräset i en uppsamlare. Gå in på Redskap-gräsklippare och under Vanliga frågor-uppsamlare så kan Du läsa om bl. a. Atcos maskiner och varför man skall ha uppsamlare till sin gräsklippare.
Hälsningar


Olle Berg - 2005-07-21 20:13:39
Wiper/Skåne

Ser att du har Wiper robotgräskippare bland de klippare som du rekommenderar. Funderar att skaffa en robotklippare (när jag får råd...).
Vilken är din erfarenhet av robotklippare? Är Wiper bättre än övriga på marknaden? Några råd (borsett från att skaffa en cynliderklippare istället :)?
Mvh
/Niklas

Niklas - 2009-08-24 12:01:48


Svar: Wiper/Skåne

Hejsan!
Min son har en Wiper och tycker den är jättebra i alla avseende, robustare än andra maskiner, klipper jättefint och är driftsäker. En maskin jag kan rekommendera.

Hälsningar

Olle Berg - 2009-08-24 12:50:46
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.