Jag har en passage som är mellan 0,7 m - 1 m bred. Har provat med korridorbredd 1 men nu gått ner på 0, klipparen svänger för mycket när den pendlar över guidetråden och fastnar i passagen med följd att den börjar klippa eller inte hittar hem igen. Detta hände efter att jag skarvade på mer guidetråd, innan hade den inga problem att följa tråden.

Någon som vet varför?
 
Nu har jag läst denna tråd flera gånger och till slut köpte jag mig en Automower 220AC. En fråga dock har någon av er erfarenheter gällande studsmatta? Tänker närmast på benen så att mowern inte går in i den horisontella delen av benen.

För övrigt tack för all information så att jag kunde komma till skott någon gång.

Jörgen
 
Pojen skrev:
Jag har en passage som är mellan 0,7 m - 1 m bred. Har provat med korridorbredd 1 men nu gått ner på 0, klipparen svänger för mycket när den pendlar över guidetråden och fastnar i passagen med följd att den börjar klippa eller inte hittar hem igen. Detta hände efter att jag skarvade på mer guidetråd, innan hade den inga problem att följa tråden.

Någon som vet varför?
Verkar märkligt. Fungerar guiden när den ska hitta hem då? Den borde inte pendla mycket alls när du kör korridorbredd 0.

Följer den guiden som den ska fram till passagen eller pendlar den mycket då med? Pendlar den mer än innan? Om den gör det kan signalen vara lite svag, kolla skarvarna så att de är ordentligt ihoptryckta.
 
Jogga skrev:
Nu har jag läst denna tråd flera gånger och till slut köpte jag mig en Automower 220AC. En fråga dock har någon av er erfarenheter gällande studsmatta? Tänker närmast på benen så att mowern inte går in i den horisontella delen av benen.

För övrigt tack för all information så att jag kunde komma till skott någon gång.

Jörgen
Det är ganska bra att gränsa av studsmattan, det har hänt att den kör upp på stagen och fastnar med knivbyte som följd. Orkar du inte med att dra slinga runt kan du sätta brädor längst ner, som en sarg runt studsmattan.

Ett tredje alternativ är ju att slänga ut studsmattan, de är ju inte så vackra att titta på som en ny Automower :)
 
Nonkan skrev:
Verkar märkligt. Fungerar guiden när den ska hitta hem då? Den borde inte pendla mycket alls när du kör korridorbredd 0.

Följer den guiden som den ska fram till passagen eller pendlar den mycket då med? Pendlar den mer än innan? Om den gör det kan signalen vara lite svag, kolla skarvarna så att de är ordentligt ihoptryckta.
Fram tills igår kväll hade den inga problem alls, men sista körningen fastnade den 3 ggr i sitt försök att hitta tillbaka var lite blött vid tidpunkten.. Tänkte dra om signalkabeln så att det bara blir en skarv, men har ingen kabel kvar.. Ska kontrollera skarvarna som du tipsade om.

Mvh Pojen
 
Jogga skrev:
Nu har jag läst denna tråd flera gånger och till slut köpte jag mig en Automower 220AC. En fråga dock har någon av er erfarenheter gällande studsmatta? Tänker närmast på benen så att mowern inte går in i den horisontella delen av benen.

För övrigt tack för all information så att jag kunde komma till skott någon gång.

Jörgen
Studsmattor verkar vara lite problematiska.
Jag har testat med att sätta spännband (ca 3 cm breda) runt varje U-ben ca 7-8 cm upp från marken, och det funkar bra som avbärare. Det är ju inte det snyggaste men betydligt snyggare och enklare än att sätta tex brädor, och som Nonkan skrev så är ju studsmattorna i sig inte så snygga heller :rolleyes:
 
Redigerat:
Hej!

Jag fick upp ögonen för Imower tidigt i våras och snål som jag är så lyckades jag leta reda på en leverantör i Kina som kunde leverera en klippare till mig. Fick klipparen strax efter mitten av sommaren och jag kan säga att den blev betydligt billigare än en Automower, och ja, även billigare än en köpt från Imower. Slutnotan ink. flygfrakt (1500kr) och tull + moms (har för mig att det drog iväg till ca 1000kr) landade på ca 5000kr. :) Hade jag inte haft så bråttom så kunde leveransen lösas med båt för ca 200kr istället.

Summa reflektioner efter att använt klipparen sedan dess:

++har inte klippt gräsmattan med min gamla klippare sedan inköpet av roboten, har motsvarande resultat jämfört med mina grannar med automowers.

+börjar med att klippa kanterna ett varv, fungerar hyffsat.

+kvalitet på komponenterna, valde "blyacc" istället för LI-ION och blev positivt överraskad att det faktiskt satt Panasonic-celler i maskinen, Drev och axlar är helt i metall och delarna kändes häpnandsväckande robust.

+går hem och laddar när den är trött samt ut och jobbar när den laddat igen

+ kraftiga "riktiga" gräsklipparknivar och inga klena "brytbladare", har gått sedan inköpet och det syns inget alls på dem trots ganska många möten med småsten, pinnar osv.

+klipper i spiral när den stöter på tjockare gräs, var lite skeptisk till detta i början men det visade sig vara väldigt effektivt

+styrbar höger/vänster via fjärr för att kunna styras till ev problemområden eller bara show-off för vännerna

+1h eller 3h klipptid iställbart (eller "oändligt" om man vill givetvis)

+ruskigt kul att titta på, som alla robotklippare förståss :)



Några nackdelar:
- roboten måste möta laddstationen genom att gå medurs alternativt moturs utmed kabeln för att ladda. dvs har man satt laddenheten för medurs gång och maskinen möter laddstationen moturs så måste den vända och gå hela vägen runt igen åt andra hållet och på min tomt med 150m begränsningskabel så har det hänt att den stackarn inte hunnit hem igen för att ladda. Detta går dock att lösa genom att bocka två egna bläck och sätta som laddkontakter åt "andra hållet"

-förstår inte rikigt konceptet med en nyckel som måste sitta i när maskinen klipper, hade varit bättre om man kunde ta ur nyckeln när roboten väl startat.

-missar en liten bit mellan själva kantklippningen som den gör i början av klippningen och själva klippytan konstigt nog, Jag tar detta manuellt med en kantklippare 1ggr varannan vecka.

-även om komponenterna i sig kändes som hög kvalitet så var själva byggkvaliteten relativt dålig, många skruvar i maskinen var dåligt dragna (en skuv till lagerbocken för drivhjulet hade till och med lossnat i maskinen) Tillverkaren skyllde på DHLs flygfrakt som skakar väldigt mycket :rolleyes: jeje

-tyckte i början att den väsnades något mer än en automower, detta fixade jag genom att köpa en bitumenplatta (självhäftande blyplatta) på mekonomen för 40kr och satte på insidan av kåpan. Därmed blev klipparen väldigt tyst eftersom jag fick bort hela resonansljudet i klipparkabinetten.

-lite dumt att inte kunna programmera den till att klippa vissa tider på dygnet.

-ingen aning om framtiden vad gäller kvaliteten men det ser lovande ut.




Summan är väl att det ovan ser ut som fler minus än plus men det faktum att jag inte behövt klippa själv sedan i mitten av sommaren och dessutom med ett mycket bra resultat väger upp alla minus i min åsikt.

Vill även tillägga att jag givetvis med största säkerhet hade blivit jättelycklig om jag köpt en "riktig" Automower men det tillät inte min ekonomi, och peppar peppar, för pengarna är jag nöjd! :)


Mvh
Wretan
 
aljunggren skrev:
Studsmattor verkar vara lite problematiska.
Jag har testat med att sätta spännband (ca 3 cm breda) runt varje U-ben ca 7-8 cm upp från marken, och det funkar bra som avbärare. Det är ju inte det snyggaste men betydligt snyggare och enklare än att sätta tex brädor, och som Nonkan skrev så är ju studsmattorna i sig inte så snygga heller :rolleyes:
Jag har en bräda imellen U-benen, fastsatt med hålband, funkar utomordentligt bra, man kan ju alltid måla den i nån sexig färg om man orkar ;)
 
aljunggren skrev:
Studsmattor verkar vara lite problematiska.
Jag har testat med att sätta spännband (ca 3 cm breda) runt varje U-ben ca 7-8 cm upp från marken, och det funkar bra som avbärare. Det är ju inte det snyggaste men betydligt snyggare och enklare än att sätta tex brädor, och som Nonkan skrev så är ju studsmattorna i sig inte så snygga heller :rolleyes:

Jag grävde ner vår studsmatta.
Tog c:a 10min. sen var det problemet borta...
 
MaHo skrev:
Jag grävde ner vår studsmatta.
Tog c:a 10min. sen var det problemet borta...
Inte hela då antar jag, skulle ju bli ett jäkla stort hål ;)
 
Haha.. jo det var precis så jag menade.. :)

Nja, 5-10cm så medarna kom under marknivå, sen la jag tillbaka det fina gräset ovanpå meden. så att bara stolparna syntes..
 
MaHo skrev:
Haha.. jo det var precis så jag menade.. :)

Nja, 5-10cm så medarna kom under marknivå, sen la jag tillbaka det fina gräset ovanpå meden. så att bara stolparna syntes..
Har du inspekterat dem nu när det är dags att ta upp den? Eller har du rostfria medar? ;)
 
Det är ingen dum ide att gräva ner den helt. Såg något program där man hade gjort det (dock ej i sverige, varmare breddgrader) och det såg skit coolt ut och man slår sig inte lika mycket om man ramlar ut...
 
MaHo skrev:
Jag grävde ner vår studsmatta.
Tog c:a 10min. sen var det problemet borta...
Tar du inte in den på vintern ?
 
Tag_H skrev:
Tar du inte in den på vintern ?
Jo, men iom att jag inte grävde så djupt så var det lätt att ta upp medarna.
Sen blev det inte så fula märken som jag hade trott innan, vilket var skönt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.