Maria T
Snigla Snigla skrev:
När man funderar på HUR man ska göra vissa saker.. så ser man detta "tips" (inspiration). Äntligen kanske muffinsformen kommer till användning ;)

[bild]
Muffinsform inte använd på säg, 18 år, men kanske får bli till en viss födelsedag i september nu när du tipsat så fint om hur tjusig efterrätt en kan fixa.👍🧁
 
  • Gilla
Kramla och 2 till
  • Laddar…
Igår flashade det förbi reklam för nån matgrupp eller matkanal på Facebook.. och jag försökte lägga på minnet vad jag såg. Var en snygg paj och så var det taggat med filodeg.. vilket jag hade hemma som gick ut idag typ.

Sååå... i förmiddags.. var Sandra smart och slog på ugnen .. när det redan var 1000 grader ute.. *pust*

.. och så började jag pensla alla dessa tunna blad för att göra min "rospaj".. med äpplen!

MIN FINA ÄPPELPAJ (ja jag skryter idag hehe.. finns lite utrymme för förbättring.. men grymt nöjd ändå)

Äppelpaj i spiralform med filodeg, beströdd med florsocker, på en vit tallrik. Pajen är gyllenbrun och dekorerad med tunna äppelskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En äppelpaj gjord av filodeg i form av en rosett, pudrad med florsocker och serverad på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äppelpaj i spiralform gjord av filodeg och täckt med pudrat florsocker, serverad på en vit tallrik och ett slice saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äppelpaj i spiralmönster gjord på tunna filodegsblad, dekorerad med kanel och serverad med en skopa vaniljglass på en grå tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pudrades lite och serverades med vaniljglass :)

LITE INNAN BILDER:

En spiralformad äppelpaj med filodeg i en vit ugnsform, fotad innan gräddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steg ett: Pensla varje filodegsblad med smör.. rulla ihop det och skapa en spiral (börja i mitten) - lägg också ett par blad (hela) som botten och lite kant.. i formen.

Äppelpaj med filodeg arrangerad i spiralform, med tunna äppelskivor inpetade mellan degens veck i en vit ugnsform, redo för gräddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steg två: Tvätta några äpplen (för mig var det två) skär i ganska tunna skivor med skalet på (inget kärnhus..).. de måste vara ganska tunna för att gå och "vika" och peta in i spiralens/degen veck.. runt runt..

Äppelpaj dekorerad med tunna skivor äpplen och filodeg arrangerade i en spiral i en vit ugnsform, pudrad med kanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steg tre: Pudra kanel (eller nått annat ni gillar..) över alltihop.. jag tog också en nypa socker och strödde lätt över (hade inget socker i.. och bara en nya över.. äpplen blir ganska söta i ugnen ändå och man pudrar lite snyggt med florsocker innan serveringen också..)

Sen in iugnen i 25-30 min (200 grader)

Tips tipp förättring: Smeta ut litet lager med äppelmos alt lägga ett tunt lager med äpplen i botten också.. innan man börjar göra sprialen av degen.. så man får i lite mer frukt! Kan också gå att göra "facken" i rundlarna lite större.. så man får plats med lite tjockare äppelskivor.. (förhållandet deg o frukt var lite ojämnt). Men väldigt gott, lagom sött.. och väldigt coolt!
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
Igår bjöd jag babe på milkshake / smoothie.. man kunde såklart ha hällt upp den i nått fint glas om man velat... men vi gillar de där "sportflaskorna" som kom med smoothiemakern :)

En hand håller i en sportflaska fylld med en rosa milkshake eller smoothie, gjord på jordgubbar, blåbär, mjölk och vaniljglass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Myyycke bär gick åt! 😍

Innehåll:
Jordgubbar, blåbär, mjölk och vaniljglass ..
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Idag var det maken som ville baka.. (troligen för att han var sugen på något jag inte brukar baka).. men igår fick han till det och jag gillade den!

Han gillar att göra, hm.. vad heter den nu 😳🤔 Clafouti .. eller något liknande (stavningen kan vara fel).. typ en ugnspannkaka med plommon.. i detta recept var det också rom (!) kanel och mandelmassa..

Serverades med lite vaniljglass 👍

En nybakad clafoutis med plommon, rom, kanel och mandelmassa serverad i en rektangulär form med bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ugnspannkaka med plommon, kanel, mandelmassa och rom, serverad utan vaniljglass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit ugnspannkaka med plommon, serverad med vaniljglass på en grå tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(man kan säkert ha andra frukter med, men vi har mycket plommon nu... och vi kan inte komma på så mycket att göra av dem! Så nån kaka, nån kräm, kanske nån marmelad/sylt.. men sen äter vi mest eller ger bort hehe)
 
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Men mums! Jag har gjort Clafoutis med rabarber men det var flera år sen. Har tyvärr inte plommon längre, tror jag måste åtgärda det genom att köpa ett lagom uppvuxet träd.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Min elektriska rök har anlänt till skåne... (efter lite frakt/leveranstrassel) det är en:

Masterbuilt 710 WiFi Digital Electric smoker

Kartong med en Masterbuilt 710 WiFi Digital Electric Smoker, med specifikationer om wifi-funktionalitet, elektrisk strömförsörjning och digital temperaturkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska den bara packas upp och monteras ihop..

Masterbuilt 710 WiFi Digital Electric smoker monterad och redo att användas, placerad på en altan framför ett picknickbord med växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser den ut ihopmonterad (oroa er inte, jag kom ihåg och ta bort skylten.. så småningom!)

Masterbuilt 710 WiFi Digital Electric smoker with the door open, displaying the internal shelves and control panel on a deck with a patterned rug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För er som är nyfikna på hur den ser ut på insidan..

Idag har vi "bränt av" röken.. och då det tog 3 timmar så blev det inte tillräckligt med timmar kvar för att göra brisketen som planerat idag..

Masterbuilt 710 WiFi elrök utomhus i en trädgård med några byggnader i bakgrunden, använts för att röka kött enligt inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när vi var klara med "inbränningen" så slängde vi in de mindre grejerna som vi planerat röka.. som inte skulle ta lika lång tid som "brisketen"!

Såååå... nu testar vi att röka KALVRULLE (vi gjorde enligt "Hanks" recept, men han rökte på vanliga grillen typ.. vi kör/körde i skåpet - länk: https://hankstruebbq.com/se/saltad-och-rokt-notrulle/ )

Vi har också en FÅRBRINGA inne på rökning.. (ej klar än hehe - behöver nån timme mer än rullen..). Receptmässigt där har vi inget att säga.. vi tog lite färsk salt, peppar och rosmarin bara!

Vi har använt ALSPÅN som "smak" i röken idag.. luktar jättegott 👍😊

Återkommer med resultatet senare..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nyrökt KALVRULLE.. (alspån)

Hand håller i en nyrökt kalvrulle på en skärbräda. I bakgrunden syns aluminiumfolie och en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand skär nyrökt kalvrulle på en rosa skärbräda, två skivor är redan skurna och ligger på skärbrädan. Bakgrunden har köksdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev också kvällens middag, färskt bröd och nyrökt "saltrulle".. jättegott! Saftigt. salt och rökig smak! Nom nom.. hade en ganska liten bit så den tog inte alltför lång tid att röka :) Körde den till 55 grader (man skulle ta ut den prick då tydligen hehe.. och det gjorde vi.. sen vila i 20 min typ)

Nyrökt FÅRBRINGA (alspån)

Nyrökt kalvrulle och fårbringa med kryddor på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyfärdig nyrökt kalvrulle och fårbringor på en vit tallrik, serverade med kryddor och med gyllenbrun yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ej hunnit provsmaka än.. men vi körde den upp till ca 81 grader (hade planerat lite högre från början, men det gick långsamt där på slutet så vi plockade ut den lite innan). Luktar väldigt gott.. och såg ut att ha bra "färg o yta"..


---------------------------------------------------
KOMMENTAR OM RÖKNINGEN / RÖKSKÅP:

Det gick bra att parkoppla sig med blåtand till rökskåpet.. (gick bra och plocka hem appen och skapa konto också) men vi hade lite problem längs vägen ändå med att den verkade tappa connection.. så tekniken jobbade lite mot oss! Men i det stora hela och lite svordomar... så funkade det faktiskt.. man kunde läsa av temp osv i "mobilen" och man kunde få notifikationer/larm om saker och ting..

Vi har normalt sett lite wifi problem här på landet.. (har några ställen där det funkar mindre bra.. och ett av dem är just på den grillplatsen... så det kan ju enbart bero på det!)

Det tog en stund att komma på hur alla temp fungerade.. hur man skulle ställa in.. men det är ju bara och testa - man märker när det inte funkar hehe.. (man ska tänka på om man ser farenheit eller celcius.. men det går inte att göra så mycket fel..)..

Det var lätt att fylla på rökspån.. egen liten ficka på sidan, så man behöver inte öppna skåpet i onödan!

En spottkopp för ev fett (tror jag det är iaf..) sitter på baksidan av röken.. lätt o haka av den lilla "korgen" och hälla ut/skölja rent..

Skåpet kändes stabilare än andra vi haft/kikat på.. verkar ha lite isolering.. 👍

Trevlig första upplevelse med rökskåpet iaf! :)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
BLÅBÄRSPAJ

Blåbärssmulpaj i en rund ugnsform med gyllenbrun smuldeg över ett lager av blåbär. Pajen står på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blåbärssmulpaj i en vit pajform med en gyllene, smulig yta och blåbärssaft som rinner över kanten, placerad på en mörk träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en smulpaj på:

100 gram smör
2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 dl havregryn
1/4 tsk salt
1 liten knivudd vaniljpulver

210 grader/varmluft i 25-30 min.


Tillvägagångssätt: (mycket avancerat...)
  • Hämta blåbär på busken..
  • Rensa (om det behövs) och lägg dem i lämplig form.. (går åt mer frukt/bär än du tror)
  • Smula "degen" över blåbären..
  • Skicka in allt i ugnen..
  • Servera med vaniljglass och/eller vaniljsås..
Hand som håller blåbär ovanför en orange hink med fler blåbär, som används för att baka en smulpaj enligt recept i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En pajform fylld med blåbär står på en mörk arbetsyta, redo för att bakas till blåbärspaj enligt recept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blåbärspaj med smultäcke i en vit form med blå kant, placerad på ett mörkt trämässigt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mums.. det blir gott fika idag!
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
BRISKET TAJM!

Idag var dagen kommen, idag skulle vi röka vår BRISKET även kallad "Spetsbringa" i Sverige :)

Det är en, tyvärr, väldigt ovanlig styckningsdetalj här men extremt vanliga "over there" i BBQ-sammanhang! Brisketen är en lite fetare framdelsdetalj som passar bra att tex gnugga med kryddor och långköra på lite lägre temp i en rök..

Tyvärr var vår "Spetsbringa" inte så fet som förväntat.. så den blev aningen.. "lite torrare" i konsistensen än andra brisket kan bli vid ungefär samma temp.. men smaken satt som en smäck, luktade gott.. och det var mört och lättätet!

Vi har absolut inget att klaga på.. det är brisket-koma här nu ;)

En tallrik med skivad brisket, picklad rödlök, inlagd gurka, coleslaw och sötpotatismos, med kniv och gaffel bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens middag i hushållet..

Iaf så startade ju projektet igår.. med att rubba in den i kryddor och låta den ligga och gotta till sig i kylen över natta.. sen i förmiddags.. runt halv 11 så slog vi på röken..

Den skulle värma upp i ca 45 min, men det gick snabbare o komma upp i vår temp..

Så den åkte väl in i 11-taget.. på 125 grader.. och där fick den ligga tills innertemperatur nådde 67 grader ungefär.. sedan tog man ut den och rullade in den i grillfolie.. och stoppade tillbaka den i röken.. och väntade tills den kommit upp till 95 grader ungefär (samma sak idag, de sista graderna segade sig.. och vi ville ha middag "idag" .. så vi tog ut den ett par grader under..).. sen ska den ut och vila nån timme innan servering!

BRISKET

Två halvor av en rökt brisket ligger på en vit skärbräda, med en tallrik mat suddigt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutplockad brisket från röken ligger på en skärbräda och är redo att skäras upp för servering. En tallrik och en kökshandduk syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyuppackad ur grillfolien.. dax att skära upp!

En tallrik med skivor av rökt brisket, mör och saftig köttdetalj, tillagad och klar för servering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär blev det, vi hittade rätt fiberriktning tillslut..

Tre glasburkar upp och ner på en tallrik med inlagd gurka och rödlök, placerade på ett köksbord nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det picklades rödlök och lades in gurka häromdagen.. som en del av tillbehören till dagens middag! Gurkan fick faktiskt samma lag som rödlöken (fast gurkan fick mer kryddor, rödlöken hade bara ättikslagen)

Det blev en 1-2-3 lag till dem.. jag gillar den typen och det brukar alltid bli bra! Denna gång hade jag lite habanerosalt i lagen.. för att ge den lite extra hetta.. (men bara lite.. som en hint på tungspetsen)

Skål med coleslaw innehållande strimlad vitkål, skivade padron och rödlök, blandat med en sås av gräddfil, fil, senap och svartpeppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag gjorde jag coleslaw.. också ett tillbehör.. idag innehöll den: strimlad vitkål, tunt skivad padron, tunt skivad rödlök... och kladdet bestod av: gräddfil, fil, majonnäs, senap, svartpeppar..

En metallskål fylld med mosad sötpotatis och en sked.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde också ett mycket trevlig "Mashed sweet potatoes".. sötpotatismos.. :)

Man grillar sötpotatisen i grillen eller i ugnen.. på ca 175 grader (jag skalar.. alla gör inte det).. delar dem på halvor och oljar in dem med olivolja (jag har på salt o peppar också). Efter ca 30 min är de mjuka och "klara".. och man tar ut och pressar dem med en potatispress eller liknande (man kan också använda mixerstav om man vill ha slätare..).

Sen har man i lite smör, en nypa farinsocker, nån dutt kanel (inte för mycket, kanel är starkt och har en väldigt framträdande smak.. men passar ofta till bbq tycker jag), salt o peppar efter smak - och så blandar man om allt ordentligt..


_____________________________

KOMMENTAR:
Rökningen tar ju lite tid, men det blir bra helt klart.. vi är väldigt nöjda med resultatet.. vi har iof inte så mycket annat att jämföra med!

Vi har bara rökt lite mindre bitar av saker och lax... i en mindre rök vi haft innan.. detta skåp känns mer gediget, sköter sig lite mer själv.. och vi kan göra mer saker / större saker samtidigt.. funderar redan på både Turkey.. o julskinka haha.. men vi får väl se :)

Den digitala delen fortsatte tappa lite kontakt idag, men röken står på samma plats som sist.. och det är lite dåligt närverk just där.. så det kan bero på det också (inte nått fel på "maskinen"). Fick återanslutas ett par ggr idag.. men då har vi också haft den igång hela dagen!
 
  • Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
C
Snigla Snigla skrev:
BRISKET TAJM!
Fy fan, tänker fortfarande på briskets nästan varje vecka trots att det är nästan 30 år sedan jag åt det sist 😋
Mycket märkligt att det är nästan omöjligt att hitta bringa som inte är rimmad i köttdiskarna.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fy fan, tänker fortfarande på briskets nästan varje vecka trots att det är nästan 30 år sedan jag åt det sist 😋
Mycket märkligt att det är nästan omöjligt att hitta bringa som inte är rimmad i köttdiskarna.
Det är nått år sedan vi köpte denna ”spetsbringa” .. kan inte riktigt minnas var 😳 skulle tro att det faktiskt var typ på en REKO-ring.. lokal handlare/slakteri.

Inget (som du nämnde) man direkt ser i butiken så ofta (läs: aldrig, enligt mig hehe).

Vi köper ju kattlåda av grannen .. tänkte fråga om de kunde kolla med slakteriet om de kunde stycka av den detaljen .. om man vad om det! (Kul o veta iaf..)

Det är förjäkla (ursäkta språket) gott iaf 😍👍

Åt du det i Sverige?
 
Bringa är också typ omöjligt att få tag i Finland, gjorde det några år sen. Jag råkade av en slump se bringa till salu i Mini-Mani i Vasa i somras, färdigt inpackade och allt. Men köpte inte då de är så skitdyra...

Jag har rökt kött två gånger kanske i år, brukar inte bli av då jag tycker det kostar för mycket nuförtiden.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Bringa är också typ omöjligt att få tag i Finland, gjorde det några år sen. Jag råkade av en slump se bringa till salu i Mini-Mani i Vasa i somras, färdigt inpackade och allt. Men köpte inte då de är så skitdyra...

Jag har rökt kött två gånger kanske i år, brukar inte bli av då jag tycker det kostar för mycket nuförtiden.
Har du en gasol, pellets, el, ved eller kolrök? :)
Vad har du rökt då?

Synd när vissa bra delar blir svåra att få tag i..
 
Har en weber rök så den går på kol. Har väl rökt allt möjligt genom åren. Spjäll, pulled pork, bringa några gånger, högrev, även rökt skinka.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
C
Snigla Snigla skrev:
Åt du det i Sverige?
Nä, jag jobbade i USA på 90-talet, då åt vi det varje vecka 😋
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.