116 117 läst · 1 265 svar
116k läst
1,3k svar
Gottetråden!
Återbesök med modifikation..
ÄPPELKAKA med citron & kardemumma
(bakades för nått år sedan också..)
Receptet (har lagt in det innan också)
Smeten i botten och så äppelklyftorna "fint" satta på smeten.. sedan bara strö på kardemumma och sockerblandningen.. (funderade på att ha lite flagad mandel på också, men det får bli en annan gång).
När den kom ut ur ugnen..
INFO: Som sagt modifierade jag receptet lite.. även om vi gillade originalet sist! Men ville ha lite mer citronsmak... så jag bytte ut en msk mjölk mot en msk citronsaft! 👍
Mycket god kaka - maken har redan hunnit prova två bitar.. en igår och en på väg till jobbet.. 😊
ÄPPELKAKA med citron & kardemumma
(bakades för nått år sedan också..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Receptet (har lagt in det innan också)
Logga in
Skapa konto
Smeten i botten och så äppelklyftorna "fint" satta på smeten.. sedan bara strö på kardemumma och sockerblandningen.. (funderade på att ha lite flagad mandel på också, men det får bli en annan gång).
Logga in
Skapa konto
När den kom ut ur ugnen..
INFO: Som sagt modifierade jag receptet lite.. även om vi gillade originalet sist! Men ville ha lite mer citronsmak... så jag bytte ut en msk mjölk mot en msk citronsaft! 👍
Mycket god kaka - maken har redan hunnit prova två bitar.. en igår och en på väg till jobbet.. 😊
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Knäckig äppelpaj med kardemumma.
Har inget recept utan blandar lite från olika recept och tar det som finns hemma i skafferiet.
Har inget recept utan blandar lite från olika recept och tar det som finns hemma i skafferiet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag och mina äppelgrejer... (inte så många kvar på innergården iaf... men desto mer på baksidan)
Fick för mig att svänga ihop en Äppeltoscakaka... vet inte om det är ett namn eller nått. Men jag var väldigt bestämd med vad jag ville ha i den och inte.. jag är lliiiite anti för mycket smör... (de är oftast goda, men bara nån tugga eller två .. för de blir så maffiga/tunga).. och då bilar jag ha lite mindre socker i kakan...
äh.. jag gjorde eget och den svämmade över... (fick ta en spackelspade o skrapa kola från botten av ugnen.. och formen har jag suttit o gnuggat halva kvällen hahahaha...)
MEN DEN BLEV GOD!
.. och maken tyckte den var 👌
(ja, jag ser humorn i det hela.. med tanke på hur det gick med min pannkaka igår hehe)
Fick för mig att svänga ihop en Äppeltoscakaka... vet inte om det är ett namn eller nått. Men jag var väldigt bestämd med vad jag ville ha i den och inte.. jag är lliiiite anti för mycket smör... (de är oftast goda, men bara nån tugga eller två .. för de blir så maffiga/tunga).. och då bilar jag ha lite mindre socker i kakan...
äh.. jag gjorde eget och den svämmade över... (fick ta en spackelspade o skrapa kola från botten av ugnen.. och formen har jag suttit o gnuggat halva kvällen hahahaha...)
MEN DEN BLEV GOD!
.. och maken tyckte den var 👌
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
(ja, jag ser humorn i det hela.. med tanke på hur det gick med min pannkaka igår hehe)
Idag är det inte äpplen som står på "gottelistan".. idag hade jag ett par övermogna bananer liggande och lite utgången fil.. så det blev en specialare..
SANDRAS BANANKAKA
Nyligen uttagen ur ugnen..
På väg att ställas in i ugnen..
SANDRAS BANANKAKA
Ingredienser:
Gör såhär:
SANDRAS BANANKAKA
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nyligen uttagen ur ugnen..
Logga in
Skapa konto
På väg att ställas in i ugnen..
SANDRAS BANANKAKA
Ingredienser:
- 2 ägg
- 2 dl socker
- 4 dl vetemjöl
- 2 tsk bakpulver
- 2 tsk vaniljsocker
- 1 tsk malen kanel
- 1 nypa salt
- 1 dl fil
- 100 gram smör
- 2 mogna bananer
- ca 50 gram hackad choklad (kan uteslutas, eller ta mer..)
- 1-2 msk hackad mandel (kan uteslutas)
Gör såhär:
- Starta ugnen, 160-170 grader varmluft
- Knäck äggen i en bunke, häll i sockret och vispa tills det blivit poröst (lite vitt, med knappt märkbara sockerpärlor)
- Smält smöret i en kastrull
- Medan smöret smälter, blanda de andra torra ingredienserna i en skål..
- Skala och mosa bananerna på ett fat.
- Ta fram och smöra / bröa en lämplig form (ca 1.5 l) eller klä med bakplåtspapper
- Återgå till äggskålen och häll i de andra torra ingredienserna.. och smöret.. och filen.. vispa till en slät smet.
- Häll i smeten i formen du valt
- Ta fram och hacka chokladen och mandeln (jag hade färdigpackad mandel, men fick hacka lite choklad)
- Strö / fördela den hackade chokladen över smeten.. använd en skred för att röra ner den lite i smeten (vill man kan man säkerligen vispa ner den i smeten med maskin på slutet när man rört ihop alla andra ingredienser .. men så gjorde inte jag).
- Strö sedan över den hackade mandeln över kakan, om du valt att ha sådan..
- Ställ in formen i ugnen. Den ska grädda i ca 1 timme (så håll vakt kring 55 min och framåt..)
Rödbetskaka med saffransglasyr
Igår gjorde jag denna goda kaka Hade saffran kvar sedan förra året.. och färska rödbetor att riva.. mums! Kuriosa.. denna kaka bakade maken till första middagen med min familj.. back in the days, när vi precis börjat dejta
Länk recept: https://www.ica.se/recept/rodbetskaka-med-saffransglasyr-487068/
Igår gjorde jag denna goda kaka Hade saffran kvar sedan förra året.. och färska rödbetor att riva.. mums! Kuriosa.. denna kaka bakade maken till första middagen med min familj.. back in the days, när vi precis börjat dejta
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Länk recept: https://www.ica.se/recept/rodbetskaka-med-saffransglasyr-487068/
RISGRYNSGRÖTSPLÄTTAR
Ny variant av "plättar" testad.. denna gång med risgrynsgröt i.. var helt okej - lite svårstekta kan jag tycka! Hann nästan bli lite brända innan man ens kunde försöka vända dem..
Kanske skulle tagit bara ett ägg i.. eller lite mer mjöl 🤔 (kan nog skilja på vilken sorts risgrynsgröt man använder.. hur fast den är från början!)
RECEPTET:
Smeten
Stekta
Fruktsallad
Sereringen.. med grädde och fruktsallad
Mumsigt värre!
Ny variant av "plättar" testad.. denna gång med risgrynsgröt i.. var helt okej - lite svårstekta kan jag tycka! Hann nästan bli lite brända innan man ens kunde försöka vända dem..
Kanske skulle tagit bara ett ägg i.. eller lite mer mjöl 🤔 (kan nog skilja på vilken sorts risgrynsgröt man använder.. hur fast den är från början!)
RECEPTET:
- 500 g risgrynsgröt (jag hade icas färdiga rulle..)
- 2 ägg
- 0.75 dl mjöl
- 1 tsk bakpulver
- En nypa salt
- En nypa vaniljpulver (går bra utan!)
- Blanda allt i en skål.. och stek i lagom stora "plättar".
- Servera med smaksatt kvarg, frukt, sylt, grädde, chokladsås.. (inte allt på en gång, utan det du tycker om att ha till dina plättar)
Logga in
Skapa konto
Smeten
Logga in
Skapa konto
Stekta
Logga in
Skapa konto
Fruktsallad
Logga in
Skapa konto
Sereringen.. med grädde och fruktsallad
Logga in
Skapa konto
Mumsigt värre!
Känner för att dela med mig av lite recept bara!
Kanske inspirerar någon till att testa..
(fasiken vad jag samlar på recept och halva recept.. hehe som jag planerat att jag ska kunna lista ut när jag för det sen nån gång.. )
" Smaklig spis / bak "
Kanske inspirerar någon till att testa..
(fasiken vad jag samlar på recept och halva recept.. hehe som jag planerat att jag ska kunna lista ut när jag för det sen nån gång.. )
" Smaklig spis / bak "