Återbesök med modifikation..

ÄPPELKAKA med citron & kardemumma
(bakades för nått år sedan också..)

En äppelkaka bakad med citron och kardemumma, dekorerad med äppelklyftor och strödd med sockerblandning, fotograferad ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en äppelkaka bakad med kardemumma och en modifierad smet innehållande citronsaft istället för mjölk, placerad på en träyta.
Skapa konto

En nybakad äppelkaka dekorerad med äppelskivor, kardemumma och sockerblandning visas på ett träbord.
Skapa konto

Äppelkaka med citron och kardemumma nyss tagen ur ugnen, toppad med äppelklyftor, kardemumma och sockerblandning. Receptbeskrivning synlig bredvid kakan.
Skapa konto

Receptet (har lagt in det innan också)

Ogräddad äppelkaka i en springform med äppelklyftor arrangerade på smeten, strödda med kardemumma och socker.
Skapa konto

Smeten i botten och så äppelklyftorna "fint" satta på smeten.. sedan bara strö på kardemumma och sockerblandningen.. (funderade på att ha lite flagad mandel på också, men det får bli en annan gång).

Äppelkaka med citron och kardemumma i en rund bakform, toppad med äppelklyftor fint placerade och beströdd med kardemumma och sockerblandning.
Skapa konto

När den kom ut ur ugnen..

INFO: Som sagt modifierade jag receptet lite.. även om vi gillade originalet sist! Men ville ha lite mer citronsmak... så jag bytte ut en msk mjölk mot en msk citronsaft! 👍

Mycket god kaka - maken har redan hunnit prova två bitar.. en igår och en på väg till jobbet.. 😊

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Återbesök med modifikation..

Mycket god kaka - maken har redan hunnit prova två bitar.. en igår och en på väg till jobbet.. 😊
Tips - om du har päron, gör en päronkaka av samma recept men byt ut kardemumma mot ingefära.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Tips - om du har päron, gör en päronkaka av samma recept men byt ut kardemumma mot ingefära.
Då skulle maken bli glad.. han gillar ingefära (till skillnad från mig.. tål bara liiite.. den är så ”blommig”).

Men päron är klassisk med kardemumma oxå 😊👍

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Knäckig äppelpaj med kardemumma.
Har inget recept utan blandar lite från olika recept och tar det som finns hemma i skafferiet.
Skål med äppelklyftor kryddade med kardemumma och en gryta med smet till äppelpaj på en spishäll.
Skapa konto
Knäckig äppelpaj med kardemumma och havregryn i en pajform, står på en spis.
Skapa konto
Knäckig äppelpaj i rund form på ett blommigt bord, med en kartong gammaldags vaniljglass i bakgrunden.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Knäckig äppelpaj med kardemumma.
Har inget recept utan blandar lite från olika recept och tar det som finns hemma i skafferiet.
[bild][bild][bild]
Mums.. 😍

Jag och mina äppelgrejer... ;) (inte så många kvar på innergården iaf... men desto mer på baksidan)

Fick för mig att svänga ihop en Äppeltoscakaka... vet inte om det är ett namn eller nått. Men jag var väldigt bestämd med vad jag ville ha i den och inte.. jag är lliiiite anti för mycket smör... (de är oftast goda, men bara nån tugga eller två .. för de blir så maffiga/tunga).. och då bilar jag ha lite mindre socker i kakan...

äh.. jag gjorde eget och den svämmade över... (fick ta en spackelspade o skrapa kola från botten av ugnen.. och formen har jag suttit o gnuggat halva kvällen hahahaha...)

MEN DEN BLEV GOD!
.. och maken tyckte den var 👌

Hemlagad äppeltoscakaka i en ugnsform, täckt med hackade nötter och karamelliserat socker. Kanten på formen är täckt av överflödig smet som har runnit över.
Skapa konto

Äppeltoscakaka i en rostfri ugnsform med karamelliserad topp och mandelspån, rånade över i ugnen.
Skapa konto

En hembakad äppeltoscakaka i en rektangulär ugnsform, med gyllene knäckig yta och hackade mandlar ovanpå.
Skapa konto

(ja, jag ser humorn i det hela.. med tanke på hur det gick med min pannkaka igår hehe)

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Idag är det inte äpplen som står på "gottelistan".. idag hade jag ett par övermogna bananer liggande och lite utgången fil.. så det blev en specialare..

SANDRAS BANANKAKA

Nylagad banankaka i en rektangulär metallform med hackad mandel på toppen, tagen ur ugnen och placerad på en trähylla.
Skapa konto

Nygräddad banankaka beströdd med hackad mandel i en metallform.
Skapa konto

Nyligen uttagen ur ugnen..

En banankaka i en ugnsform, toppad med hackad choklad och mandel, redo att gräddas.
Skapa konto

På väg att ställas in i ugnen..

SANDRAS BANANKAKA

Ingredienser
:
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk malen kanel
  • 1 nypa salt
  • 1 dl fil
  • 100 gram smör
  • 2 mogna bananer
  • ca 50 gram hackad choklad (kan uteslutas, eller ta mer..)
  • 1-2 msk hackad mandel (kan uteslutas)

Gör såhär:
  1. Starta ugnen, 160-170 grader varmluft
  2. Knäck äggen i en bunke, häll i sockret och vispa tills det blivit poröst (lite vitt, med knappt märkbara sockerpärlor)
  3. Smält smöret i en kastrull
  4. Medan smöret smälter, blanda de andra torra ingredienserna i en skål..
  5. Skala och mosa bananerna på ett fat.
  6. Ta fram och smöra / bröa en lämplig form (ca 1.5 l) eller klä med bakplåtspapper
  7. Återgå till äggskålen och häll i de andra torra ingredienserna.. och smöret.. och filen.. vispa till en slät smet.
  8. Häll i smeten i formen du valt
  9. Ta fram och hacka chokladen och mandeln (jag hade färdigpackad mandel, men fick hacka lite choklad)
  10. Strö / fördela den hackade chokladen över smeten.. använd en skred för att röra ner den lite i smeten (vill man kan man säkerligen vispa ner den i smeten med maskin på slutet när man rört ihop alla andra ingredienser .. men så gjorde inte jag).
  11. Strö sedan över den hackade mandeln över kakan, om du valt att ha sådan..
  12. Ställ in formen i ugnen. Den ska grädda i ca 1 timme (så håll vakt kring 55 min och framåt..)
Smaklig spis :)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Rödbetskaka med saffransglasyr

Igår gjorde jag denna goda kaka :) Hade saffran kvar sedan förra året.. och färska rödbetor att riva.. mums! Kuriosa.. denna kaka bakade maken till första middagen med min familj.. back in the days, när vi precis börjat dejta :)

Rektangulär rödbetskaka med saffransglasyr toppad med valnötter på bakplåtspapper.
Skapa konto

Rödbetskaka med saffransglasyr och valnötter, glasyren rinner över kanten. Bakgrund med köksdetaljer.
Skapa konto

Rödbetskaka med saffransglasyr, närbild av saftig kaka med gul glasyr och hackade nötter på toppen.
Skapa konto

En bit rödbetskaka med saffransglasyr på en grå tallrik. I bakgrunden syns resten av kakan.
Skapa konto

Länk recept: https://www.ica.se/recept/rodbetskaka-med-saffransglasyr-487068/

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
RISGRYNSGRÖTSPLÄTTAR

Ny variant av "plättar" testad.. denna gång med risgrynsgröt i.. var helt okej - lite svårstekta kan jag tycka! Hann nästan bli lite brända innan man ens kunde försöka vända dem..

Kanske skulle tagit bara ett ägg i.. eller lite mer mjöl 🤔 (kan nog skilja på vilken sorts risgrynsgröt man använder.. hur fast den är från början!)

RECEPTET:
  • 500 g risgrynsgröt (jag hade icas färdiga rulle..)
  • 2 ägg
  • 0.75 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • En nypa salt
  • En nypa vaniljpulver (går bra utan!)
Gör såhär:
  1. Blanda allt i en skål.. och stek i lagom stora "plättar".
  2. Servera med smaksatt kvarg, frukt, sylt, grädde, chokladsås.. (inte allt på en gång, utan det du tycker om att ha till dina plättar)

Skål med smet för risgrynsplättar och en sked, del av recept där smeten används för stekning av plättar med risgrynsgröt.
Skapa konto

Smeten

En tallrik med stekta risgrynsplättar som ser lite brända ut, liggandes på varandra.
Skapa konto

Stekta

Glas-skål med fruktsallad; jordgubbar, melonbitar och en sked, serveras som tillbehör till risgrynsplättar.
Skapa konto

Fruktsallad

Risgrynsplätt med grädde och fruktsallad på en tallrik.
Skapa konto

Sereringen.. med grädde och fruktsallad

Plätt gjord på risgrynsgröt serverad med grädde och fruktsallad på grå tallrik.
Skapa konto

Mumsigt värre!

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Idag fyller yngste sonen år och han hade min Cheesecake som önskemål istf tårta.
Så det blev en mango/lime som vanligt med italiensk maräng spritsad i ett mindre kaos. Mmmmmm😛

Mango och lime cheesecake med italiensk maräng spritsad oregelbundet ovanpå, fotograferad på ett träbord.
Skapa konto

• Älska
  • Wow
  • Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Idag fyller yngste sonen år och han hade min Cheesecake som önskemål istf tårta.
Så det blev en mango/lime som vanligt med italiensk maräng spritsad i ett mindre kaos. Mmmmmm😛

[bild]
Ser supergod ut och snygg! Hoppas han blev nöjd o glad 😊🥳

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Känner för att dela med mig av lite recept bara!
Kanske inspirerar någon till att testa..

(fasiken vad jag samlar på recept och halva recept.. hehe som jag planerat att jag ska kunna lista ut när jag för det sen nån gång.. :p )

" Smaklig spis / bak "

KANELBULLE-PINNBRÖD!

Pinnbröd doppat i kanel och kardemummablandning, serverat på tallrik bredvid en kopp kaffe och ett recept för kanelbulle-pinnbröd.
Skapa konto

• Gilla
fusion
  • Laddar…
TOSCAFRUKT

Tallrik med toscafrukt, ugnsbakade halverade frukter toppade med mandelspån och toscasmet. Serverade med glass. Recept synligt till vänster.
Skapa konto

ÄPPELRUTOR MED MANDELMASSA

Receptkort för äppelrutor med mandelmassa, inkluderar ingredienser och stegvis instruktion samt tips, med foto på kakan.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.