116 587 läst · 1 274 svar
117k läst
1,3k svar
Gottetråden!
Hade brödbrist i helgen.. så jag passade på att bjuda babe på nybakade scones till frukost
Kände mig äventyrslysten och "kryddade" (smaksatte?) med kardemumma och en knivudd vaniljpulver.. sedan hade jag lite vallmofrön på topp.
Med lite marmelad/ost blev det inte så tokigt alls faktiskt.. 👌
Kände mig äventyrslysten och "kryddade" (smaksatte?) med kardemumma och en knivudd vaniljpulver.. sedan hade jag lite vallmofrön på topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med lite marmelad/ost blev det inte så tokigt alls faktiskt.. 👌
Jag beställde från ett "lokalt" slakteri 6-7mil bort som tyvärr lagt ner nu
Med lite framförhållning så kan nog de flesta ordna det.
Beställde på Ica en gång men det kom ju en bit på ca 1kg, den från slakteriet var nog närmare 5kg 🙂
Med lite framförhållning så kan nog de flesta ordna det.
Beställde på Ica en gång men det kom ju en bit på ca 1kg, den från slakteriet var nog närmare 5kg 🙂
De ska vara stora! Men då tar det också ännulängre tid o tillaga hehe.. men de är oftast lite saftigare..nino skrev:
Den vi fick tag på var också lite mindre.
Häftig.. lite udda.. Äppelkaka? Äppeltårta?
Kunde inte motstå att testa, såg förhållandevis enkel ut på videon jag fick som reklam (ja, jag går på reklamen hehe..)
Visning av lagren man "gjorde kakan av".. man varvade torr mix vs rivna äpplen.. och i botten o toppen rivet smör. Jag toppade min med hackad mandel innan den fick åka in i ugnen..
Rivna äpplen (blandat med citronsaft)
Torra mixen..( havregryn, mjöl, socker, kanel, bakpulver)
Hade bara filmklippet på FB, men hittade receptet online iaf: https://en.simplefoodrecipes.info/2024/08/18/apple-cinnamon-oat-crumble/
Kunde inte motstå att testa, såg förhållandevis enkel ut på videon jag fick som reklam (ja, jag går på reklamen hehe..)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Visning av lagren man "gjorde kakan av".. man varvade torr mix vs rivna äpplen.. och i botten o toppen rivet smör. Jag toppade min med hackad mandel innan den fick åka in i ugnen..
Logga in
Skapa konto
Rivna äpplen (blandat med citronsaft)
Logga in
Skapa konto
Torra mixen..( havregryn, mjöl, socker, kanel, bakpulver)
Hade bara filmklippet på FB, men hittade receptet online iaf: https://en.simplefoodrecipes.info/2024/08/18/apple-cinnamon-oat-crumble/
Frysen hade för mycket KRUSBÄR på lagring (sedan flera år..).. tinade de äldsta burkarna jag stötte på och gjorde en smulpaj!
Innan de fick smultäcke..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Innan de fick smultäcke..
Sorterar recept hehe.. och var man inte sugen från början - så är man det nu!R Rejäl skrev:
Men jag tänkte bara dela med mig av några recept jag trodde att nån skulle uppskatta! Jag sparar massa screenprints och bilder.. från tidningar, fb-grupper osv.. och jag ogillar när det ligger i mitt bildflöde på fånen/datorn/paddan.. så jag brukar försöka rensa över dem till servern eller datorns egna "mappar"..
(svaret på frågan du funderar på: NEJ jag hinner inte testa/göra alla recept jag lyckas spara på mig.. det är bara en inspiration.. fix ide.. "samlar-grej" hahaha.. tanken är ju alltid att "nån gång ska jag..".. men när den gången dyker upp.. så har jag så jäkla mycket recept att jag inte vet vad jag ska göra! Det är nog därför jag hittar på egna recept så ofta istället... )
Igår gjorde jag ÄPPELKRÄM.. det gillar jag
Jag gillar inte för mycket vatten i krämerna, vil ha mycket frukt.. så i det stora hela har jag väl gjort perfekt äppelmos med lite socker och vanilj i! (många recept har mer vatten och så stabiliserar de krämen med annat på slutet.. lite mer "slajm-konsistens" )
Mycket gott!
Jag gillar inte för mycket vatten i krämerna, vil ha mycket frukt.. så i det stora hela har jag väl gjort perfekt äppelmos med lite socker och vanilj i! (många recept har mer vatten och så stabiliserar de krämen med annat på slutet.. lite mer "slajm-konsistens" )
Logga in
Skapa konto
Mycket gott!
Igår gjorde jag en smarrig "Över-atlanten-kaka-äpple" .. mycket god faktiskt
Vi tyckte den var godare lite "kall-seg".. 👍
Recept som susat runt på fb senaste tiden..
Kompletterade receptet med 3 skalade, urkärnade, skivade äpplen.. och pudrade kanel på allt (plus en nypa strösocker på topp).. innan den åkte in i ugnen.. hade min inne i 25 minuter.. och lät den sedan stå på eftervärme (avstängd ugn) i ytterligare 5-7 minuter till äpplena var lagom mjuka!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kompletterade receptet med 3 skalade, urkärnade, skivade äpplen.. och pudrade kanel på allt (plus en nypa strösocker på topp).. innan den åkte in i ugnen.. hade min inne i 25 minuter.. och lät den sedan stå på eftervärme (avstängd ugn) i ytterligare 5-7 minuter till äpplena var lagom mjuka!
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 379 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 379 inlägg
Den där har vi också testat (kul TV förresten) och den blir godare när den kallnat, och sen värmer lite. Snygg också.Snigla skrev:Igår gjorde jag en smarrig "Över-atlanten-kaka-äpple" .. mycket god faktiskt
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
ÄPPELPAJ (smulpaj) mycket god..
Serverades med en klick vaniljglass..
Receptet! Farbror gröns..
Hackade/gjorde fyrkanter istället för skivor.. (tror inte jag tog så mycket sirap, bara så det kladdade lite på alla bitar så kanelen fäste..)
Smulade på det torra och så ringlade lite sirap på, innan den åkte in i ugnen..
Kommer helt klart göras igen här hemma!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Serverades med en klick vaniljglass..
Logga in
Skapa konto
Receptet! Farbror gröns..
Logga in
Skapa konto
Hackade/gjorde fyrkanter istället för skivor.. (tror inte jag tog så mycket sirap, bara så det kladdade lite på alla bitar så kanelen fäste..)
Logga in
Skapa konto
Smulade på det torra och så ringlade lite sirap på, innan den åkte in i ugnen..
Kommer helt klart göras igen här hemma!