Hade brödbrist i helgen.. så jag passade på att bjuda babe på nybakade scones till frukost :)

Kände mig äventyrslysten och "kryddade" (smaksatte?) med kardemumma och en knivudd vaniljpulver.. sedan hade jag lite vallmofrön på topp.

En tallrik med nybakade scones toppade med vallmofrön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en tallrik med nybakade scones toppade med vallmofrön, kardemumma och vaniljpulver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller ett nybakat scone med en krispig yta, dekorerad med vallmofrön. Sconet har en gyllenbrun färg och visas mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med lite marmelad/ost blev det inte så tokigt alls faktiskt.. 👌
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag beställde från ett "lokalt" slakteri 6-7mil bort som tyvärr lagt ner nu
Med lite framförhållning så kan nog de flesta ordna det.
Beställde på Ica en gång men det kom ju en bit på ca 1kg, den från slakteriet var nog närmare 5kg 🙂
 
  • Älska
Snigla
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag beställde från ett "lokalt" slakteri 6-7mil bort som tyvärr lagt ner nu
Med lite framförhållning så kan nog de flesta ordna det.
Beställde på Ica en gång men det kom ju en bit på ca 1kg, den från slakteriet var nog närmare 5kg 🙂
De ska vara stora! Men då tar det också ännulängre tid o tillaga hehe.. men de är oftast lite saftigare..

Den vi fick tag på var också lite mindre.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Häftig.. lite udda.. Äppelkaka? Äppeltårta?

Kunde inte motstå att testa, såg förhållandevis enkel ut på videon jag fick som reklam (ja, jag går på reklamen hehe..)

Äppelkaka med hackad mandel på toppen, fotograferad ovanifrån på en vit tallrik, placering på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Havrekaka med lager av rivna äpplen och torra ingredienser, toppad med hackad mandel, presenterad på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äppelkaka täckt med hackad mandel, presenterad på ett vitt, vågformat fat, med en bit borttagen som avslöjar lager av havregryn, mjöl, socker och rivna äpplen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En triangulär bit av äppelkaka toppad med hackad mandel på ett grått platt porslinstallrik, fotograferad ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit äppelkaka med havregryn, mjöl, socker, kanel, bakpulver, rivna äpplen och hackad mandel på toppen, serverad på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visning av lagren man "gjorde kakan av".. man varvade torr mix vs rivna äpplen.. och i botten o toppen rivet smör. Jag toppade min med hackad mandel innan den fick åka in i ugnen..

Äppelkaka med rivna äpplen och smör före gräddning i en rund bakform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivna äpplen (blandat med citronsaft)

Ogräddad äppelkaka i en rund bakform med ett lager av torr mix av havregryn, mjöl, socker, kanel och bakpulver, redo för gräddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Torra mixen..( havregryn, mjöl, socker, kanel, bakpulver)


Hade bara filmklippet på FB, men hittade receptet online iaf: https://en.simplefoodrecipes.info/2024/08/18/apple-cinnamon-oat-crumble/
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Frysen hade för mycket KRUSBÄR på lagring (sedan flera år..).. tinade de äldsta burkarna jag stötte på och gjorde en smulpaj!

En smulpaj med krusbär i en rund form, med ett gyllenbrunt smultäcke, som står på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smulpaj med krusbär i vit pajform placerad på mörkt bord framför diskmedelsburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frysta krusbär i en pajform på en köksbänk, nära att få ett smultäcke inför bakning av smulpaj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan de fick smultäcke..
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
RECEPT: Tomatmarmelad

Recept på tomatmarmelad med ingredienser och steg-för-steg anvisningar. Bilden visar rostat bröd på en skärbräda.
 
RECEPT: Toscabitar

En tallrik med en toscabit, en sked och en grön kvist. Receptinstruktioner och ingredienser till toscabitar visas bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
RECEPT: Blåbärsmuffins

Recept på blåbärsmuffins med ingredienslista och steg-för-steg-anvisningar, samt rubriken "Blåbärsmuffins: Saftiga muffins med fin smak av citron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R
Är det någon som är gottsugen? Socker abstinens såhär på kvällskvisten🙈😂
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är det någon som är gottsugen? Socker abstinens såhär på kvällskvisten🙈😂
Sorterar recept hehe.. och var man inte sugen från början - så är man det nu! :D

Men jag tänkte bara dela med mig av några recept jag trodde att nån skulle uppskatta! Jag sparar massa screenprints och bilder.. från tidningar, fb-grupper osv.. och jag ogillar när det ligger i mitt bildflöde på fånen/datorn/paddan.. så jag brukar försöka rensa över dem till servern eller datorns egna "mappar"..

(svaret på frågan du funderar på: NEJ jag hinner inte testa/göra alla recept jag lyckas spara på mig.. det är bara en inspiration.. fix ide.. "samlar-grej" hahaha.. tanken är ju alltid att "nån gång ska jag..".. men när den gången dyker upp.. så har jag så jäkla mycket recept att jag inte vet vad jag ska göra! Det är nog därför jag hittar på egna recept så ofta istället... :) )
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Kramla
Plommonträdet dignar av frukt likt vindruvsklasar och blev sugen på att testa en paj😋
Plommonpaj i vit pajform på träbord, fylld med mogna plommonhalvor på en gyllene degbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.