Blev en liten ”Sommartårta” här.. med färska jordgubbar 🍓

Rektangulär sommartårta med grädde, färska jordgubbar och pudrad florsocker, serverad på ett vitt fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sommartårta med sockerkaka, vispgrädde och färska jordgubbar, dekorerad med florsocker och kokos, serverad på ett vitt fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit sockerkaka med grädde, färska jordgubbar och pudrad med florsocker på en tallrik. Kakan är fylld med jordgubbar och kokos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Sockerkaka med vanilj, jordgubbar och kokos - garnerad med lite grädde och färska jordgubbar.. och pudrad med lite florsocker)
 
  • Älska
  • Gilla
john68 och 7 till
  • Laddar…
Semester, hjortron i frysen och trökväder ute resulterade i två burkar hjortronsylt. 😋
En kastrull med kokande hjortronsylt på en spishäll, med en slev som rör om sylten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Kramla och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Semester, hjortron i frysen och trökväder ute resulterade i två burkar hjortronsylt. 😋
[bild]
Det där kan du få några hundringar för.

Annars gott till pannkaka.
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Det där kan du få några hundringar för.

Annars gott till pannkaka.
Blir att bunkra Bollnäsfil och kanske en liten del hamnar på vaniljglass. 😍
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jordgubbspaj på 2 liter jordgubbar.

En stor bit jordgubbspaj med täcke av smuldeg serverad i en ugnsform, med två skedar placerade i den delvis uppätna pajen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Just plockat och satt i mig en stor skål med röda vinbär och vaniljsås, det är en av sommarens höjdare för mig.
Alla vinbärsbuskar dignar av bär, tyvärr inte krusbärsbusken.
Och rabarbersoppa, det står nu 3 liter och puttrar på spisen, bara rabarber, socker och citron, reds med lite potatismjöl till drickbar soppa.
 
  • Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Just plockat och satt i mig en stor skål med röda vinbär och vaniljsås, det är en av sommarens höjdare för mig.
Alla vinbärsbuskar dignar av bär, tyvärr inte krusbärsbusken.
Och rabarbersoppa, det står nu 3 liter och puttrar på spisen, bara rabarber, socker och citron, reds med lite potatismjöl till drickbar soppa.
Är eg inte så mycket för vinbär, mer än lite gelé ibland... men jag gillar att ha dem här ändå! Har både svarta och röda.. men jag vet inte vad som hänt med dem.. buskarna var 150 cm och superfina ena året och så bara "pannkaka" nästa.. inte helt döda men närapå.. :( Ska försöka rensa upp runt dem och klippa ner.. se om de kommer tillbaka i "friskt skick" (de brukar vara tacksamma att klippa)

Har i år dock satt sticklingar av JOSTABÄR.. har du testat dem? :D Det har inte jag.. men de lät jätteintressanta.. så jag har varit ute efter dem ett par år (men fått skjuta upp) .. nu fick jag några sticklingar av en bekant.. och de har tagit sig 👍

Jostabär är tydligen en är korsning mellan krusbär och vinbär! 🌸
 
  • Gilla
Oskick
  • Laddar…
Vi har haft ohyggliga mängder av augustipäron.. och som vanligt hann vi inte med (så nu ligger 1000-tals på backen i ruttet skick - man har max en vecka på sig att använda dem.. )

Vi har ätit massor (sommargästerna har ätit massor) och så har vi gjort

PÄRONKAKA (med kardemumma och vanilj)

En päronkaka med kardemumma och vanilj ligger på en vit tallrik på ett mörkt träbord. I bakgrunden syns en äggkartong i en rottingkorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En päronkaka med kardemumma och vanilj, täckt med florsocker, serverad på ett vitt fyrkantigt fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två bitar päronkaka med kardemumma och vanilj på ett fat med bakgrund av köksartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre bitar päronkaka med kardemumma och vanilj, pudrade med florsocker, på en grå tallrik placerad på ett bord av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Vi har kokat krusbärsmarmelad och -kräm, vi fick nästan 4 liter på den röda busken. Den gröna gav ett tjugotal, men den ser bra ut med tanke på att vi satte den i fjol.

4 liter svart vinbärssaft hittills. 2 liter körsbärs/rödavinbärssaft kvar.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Dåligt snotterår i år. Men runt fyra liter blev det idag.

Två behållare fyllda med gula och orangea hjortron på ett träbord med en randig duk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sex burkar med hjortronsylt och en skål med färska hjortron på en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 5 till
  • Laddar…
Plockade vildhallon igår och idag blev det paj mixad med blåbär.
Till det en fluffig cappuccino toppad med några korn malen kardemumma.

Bra början på dagen😛
En tallrik med hallon- och blåbärspaj samt vaniljsås, bredvid en kopp cappuccino toppad med skummad mjölk och kardemumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Henningelvis Henningelvis skrev:
Dåligt snotterår i år. Men runt fyra liter blev det idag.

[bild]
[bild]
Älskar dialekter och dialektala uttryck, så blev glad att läsa snotter[bär] trots att det inte blev nån vidare skörd för er.
 
Ett par dagar kvar sa maken igår kväll..
Men nu är det nära..
Både plommonen och blåbären är snart klara att skörda!

😍

(jäklar om de regnat eller blåst bort.. med tanke på vädret igår och idag!)
 
Ett par nya "familjemedlemmar" har det blivit i gotteandan också..

Ena - en liten pizzaugn (gasoldriven) har flyttat in.. har varit sugen på att köpa en pizzaugn i några år.. men har velat lite .. helst har jag velat ha en murad/sten.. men den behöver sin lilla permanenta plats.. och den kostar en del - och jag vet ju inte om den kommer användas så mycket.. SÅ..

Jag hoppade ner till minsta ligan :D sållade bland el, ved, gasol och pellets.. och när jag hade bestämt mig för en pellets... så köpte jag en gasol 😳🤔 .. alltså.. jag ändrade mig på väg till butiken..

Bekvämlighet och pris.. (just saying)

Förpackning av Austin and Barbeque 12" gasolpizzaugn, med bild på ugnens stålgrå design och skorsten, mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev en pizza-spade också .. i samma serie..

En pizzaspade från Austin and Barbeque placerad på en förpackning som också ser ut att vara av samma märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pizzaugnens storebror har vunnit nått bäst i test.. och det var den jag eg visste nått om när jag åkte till butiken. Men det visade sig att det fanns en 12" (lillebror/lillesyster) i familjen och den kändes totalt lagom till oss!

Vi kommer inte grädda större pizzor än 30 cm.. (allt annat var lika som den större modellen!)

Mycket prisvärd.. 1490 kr 👍
Kan inte tänka mig ett bättre sätt att testa på "pizzaugn-livet" för o se om man trivs där..

(och gör jag det, får jag budgetera in en platsbyggd kanske i logen framöver..)

Den vi köpte: Länk här (Netonnet)

(och länk till storebror som också är väldigt prisvärd om man vill göra större..)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
När man funderar på HUR man ska göra vissa saker.. så ser man detta "tips" (inspiration). Äntligen kanske muffinsformen kommer till användning ;)

Fyra glas snett lutade i en muffinsform fylls med chokladmousse, och efter kylning formade i lager med choklad, röd gelé och vit mousse på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
fusion och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.