32 845 läst · 648 svar
33k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
På systemnivå är det endast vattenkraft och klyvbart eller brännbart bränsle som kan lagra energi i de mängder som krävs.P pmd skrev:Det sker mervärdesbildning en gång (åtminstone) när elektricitet säljs. El är dock inte bara en vara. Den är samtidigt en tjänst, så den går inte riktigt att jämföra med andra varor/tjänster.
Men visst kan den lagras. El är en energiform (eller kanske snarare än energitransportform). Energi kan lagras på flera sätt, som lägesenergi (t.ex. vattenkraft) eller som annan potentiell energi (bränslen av olika slag och kemiska reaktioner i batterier).
Batterier är ett uselt energilagringsmedium storskaligt.
Fördelarna med dem är att de kan tillföra effekt snabbt.
Jo Daniel. Det jag vänder mig mot är ju att man försöker få det här med effekttariffer att låtasom att det var ett fair game där den duktige som jag då med solpaneler och med en bergvärmepanna och med nya 2 glasfönster skulle tjäna något på ett sånt straffsystem som effekttariffen skulle medföra.D Daniel_M_ skrev:
Problemet är dock att dom duktiga åker på lika mycket stryk som dom andra.
Alltså är alla istället förlorare trots att det låter så bra i teorin. Men det stannar ju där efter 1 sekunds betänketid.
I mitt fall är det bara en pålaga när det blir kallt ute. Jag kan inte styra det trots jag är otroligt duktig på att spara el.
Nejvisst, det tyckte jag nog framgick av mitt inlägg också.D Dilato skrev:
Bensin och gasol har ganska lång hållbarhet, men mjölk kan bara säljas vidare under en tämligen begränsad framtid. Dessutom måste det nog finnas en spotmarknad för mjölk om man ska kunna spekulera i mjölkhandel. (Mjölkterminer är en annan sak, förstås, som all terminhandel).D Dilato skrev:
Tills vidare betraktar jag inlägg #50 som ett overifierat påstående.K karlmb skrev:
(Den som tycker att du har fel kommer väl f.ö. knappast att hjälpa till med att länka till något som stärker ditt påstående?)
Så hur mycket tror du det handlar om för Dig Peter?P Peter__1 skrev:Jo Daniel. Det jag vänder mig mot är ju att man försöker få det här med effekttariffer att låtasom att det var ett fair game där den duktige som jag då med solpaneler och med en bergvärmepanna och med nya 2 glasfönster skulle tjäna något på ett sånt straffsystem som effekttariffen skulle medföra.
Problemet är dock att dom duktiga åker på lika mycket stryk som dom andra.
Alltså är alla istället förlorare trots att det låter så bra i teorin. Men det stannar ju där efter 1 sekunds betänketid.
På vintern när det är 20 grader kallt förbrukar jag 70 KW/h per dag som sämst ca.D Daniel_M_ skrev:
Kanske mellan 400-800 Kr/månad tippar jag på? (I Januari) Sen resten av året straffas jag med helt utan anledning. Från den 1/5-30/10 finns där ju inga behov av Effekttariffer eftersom vi inte har någon nämnvärd belastning på nätet. (Därav att det inte ens fungerar i teorin med effekttariffer)
Mjölk var bara ett exempel på en handelsvara som kan lagras, det är ju inte energi som lagras.P pmd skrev:Nejvisst, det tyckte jag nog framgick av mitt inlägg också.
Bensin och gasol har ganska lång hållbarhet, men mjölk kan bara säljas vidare under en tämligen begränsad framtid. Dessutom måste det nog finnas en spotmarknad för mjölk om man ska kunna spekulera i mjölkhandel. (Mjölkterminer är en annan sak, förstås, som all terminhandel).
MEN Mjölk kan frysas, kokas, vilket ökar lagringstiden dramatiskt, UHT- mjölk kan lagras i månader i rumstemperatur
Elen ur vägguttaget, not so much.
Med dagens prisskillnader på flera kronor per liter mjölk beroende på inköpskälla borde det finnas en marknad att handla 3.0% mjölk på Willys för 13 kr litern och sälja den i närbutiken för 20 kronor litern
Redigerat:
Jag kan däremot göra en sak för att sänka mina effekttariffer. Jag kan sluta vara duktig och använda min värmepump och istället elda i min öppna spis. Det luktar ju gott till en viss gräns men miljövänligt är det ju inte.P Peter__1 skrev:På vintern när det är 20 grader kallt förbrukar jag 70 KW/h per dag som sämst ca.
Kanske mellan 400-800 Kr/månad tippar jag på? (I Januari) Sen resten av året straffas jag med helt utan anledning. Från den 1/5-30/10 finns där ju inga behov av Effekttariffer eftersom vi inte har någon nämnvärd belastning på nätet. (Därav att det inte ens fungerar i teorin med effekttariffer)
Så var det med incitamentet.
Men veden är väl dyrare än elen så vad tjänar du på det?P Peter__1 skrev:
Vad kostar veden där Du bor? Här i elområde 4 betalade jag allt som allt med alla avgifter runt 8 Kr/ KW/h när det var som värst. Själv har jag massor av ved från träd i trädgården jag fällde. (Dessutom kan man ju göra det till en folkrörelse som protest mot effekttariffer)😉D Dilato skrev:
Redigerat:
Ja jag kan ju resa bort. Då får jag en lägre effekttariff. Det var nog så EI menade men dom bortförklara sig själv som ett incitament.Attitudeswe skrev: