33 958 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Men moms är ju baserat på varans/tjänstens pris. Vad vill du ändra det till?P Peter__1 skrev:
(OK, du har visst redan besvarat den frågan ovan).
Ska det vara ett momsbelopp fixerat i kronor även för byxor? Om inte hur vill du att moms ska fungera?
Notera att moms uttyds "mervärdesskatt". Om du vill ersätta det med en annan slags skatt så vore det nog lämpligt att göra en analys för hur det skulle påverka statsfinanserna.
Nej, men om några pengar ska sparas så är det möjligt nästan bara under sista trafo. Det är där det kan bli mkt gräva och kabel. Det är alltså där det kan hjälpa med effektavgift så att man slipper många uppgraderingar. Sådant kommer det att bli mkt mer av när man har ett gammalt elnät som i UK där ingen haft elvärme historiskt sett, jfrt med hos oss där vilken gammal kåk som helst lätt kan dra 20kW utan några problem.S Snikholt skrev:
På aggregerad nivå ovanför sista trafon så är det direkt löjligt att ens låtsas som att solceller i elbilar skulle sänka något i ett land som är utbyggt för direktverkande el på 70-talet redan.
En fast avgift per kWh precis som energiskatten?P pmd skrev:
Ta bort momsen på el och lägg den som en extra energiskatt, lika för alla...
Ett avgiftsbestämt belopp i det här fallet för att differentiera skillnaden på momsens värde i kronor inte kan värderas i procent då avgiften i olika delar av landet på just spotpriset skiljer sig åt.P pmd skrev:
Ville man så kunde man lägga 1 öre i effektavgift och EU kunde aldrig säga något.L Lovan83 skrev:Påhittet är dock från en EU-lag.
Sen om EI har tolkat lagen på ett korrekt och rimligt sätt låter jag vara osagt.
Nätbolagen måste följa EI oavsett om det är bra eller dåligt för de. Vissa kanske utnyttjar det. Vissa bolag (förmodligen endast kommunala) ska vara kostnadsneutrala så det är troligen mest huvudvärk för de med tarifferna.
Distributionsnätet är byggt för effekttransport mot löven i nätet. Solpaneler skickar effekten åt andra hållet.K karlmb skrev:
Menar Du PMD: att byxorna är 400% dyrare i Skåne än i Lappland?P pmd skrev:Men moms är ju baserat på varans/tjänstens pris. Vad vill du ändra det till?
(OK, du har visst redan besvarat den frågan ovan).
Ska det vara ett momsbelopp fixerat i kronor även för byxor? Om inte hur vill du att moms ska fungera?
Notera att moms uttyds "mervärdesskatt". Om du vill ersätta det med en annan slags skatt så vore det nog lämpligt att göra en analys för hur det skulle påverka statsfinanserna.
Det vore inte så dumt alls.D Dilato skrev:
Lycka till med att införa den ändringen. 😉
Jag är är dock mer för att ta bort de flesta skatter och bara ha kvar moms. Det skulle förenkla.
Problemet med elområde 4 är snarare en marknad som inte fungerar. Avreglering av marknader är bra men avreglera då inte bara konsumtionssidan utan även produktionssidan.
Men det blir rättvisare i vart fall. Rättvisa är viktigt för att Vi som skattebetalare ska göra vår skyldighet.S Snikholt skrev:
Däremot verkar ju en moms som skiljer sig 400% i Kr kontraproduktivt så det skriker om det.
Dilato Du har så rätt så. Men vi ska inte ha några förväntningar på våra folkvalda.P pmd skrev:
Det finns ju politiker som hellre handlar en snygg väska eller smink istället för att sköta sitt jobb.
Jag tror ju absolut inte att någon kan gissa vem jag tänker på.... Eller hur? 😂
P pmd skrev:
Jo jag håller med dig. Jag tycker det är förjävligt med så stora regionala prisskillnader på en livsviktig basvara inom ett land.P Peter__1 skrev:
Momsen är ett symptom, inte sjukdomen.