32 845 läst · 648 svar
33k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Det är bortom min kompetensnivå att bedöma det. Jag vet dock att det finns varor som är dyrare i norra Sverige jämfört med i södra. Transporter är oftast inte gratis.P Peter__1 skrev:
Min poäng är dock att moms är en skatt på mervärde. Om man inte vill att moms ska finnas så måste man hitta på en annan slags skatt. Degen måste in.
Det krävs ett omfattande analysarbete för att inte statsfinanserna ska kollapsa i så fall.
Det är ju redan ok att ha lägre energiskatt i vissa norrlandskommuner, samma princip borde kunna tillämpas i syd där skatten är extremt hög, bara momsen i syd är ju högre än det totala elpriset inkl moms i norr.
Men det blev fel när momsen lades på "Spotpriset" (Från priskartellen Nordpool) (Det är inte olagligt med kartellbildning i Sverige när det gäller elhandel)S Snikholt skrev:
Men tror Du inte vi löst frågan genom att slopa momsen och istället ha ytterligare en fast skatt / KW/h?P pmd skrev:Det är bortom min kompetensnivå att bedöma det. Jag vet dock att det finns varor som är dyrare i norra Sverige jämfört med i södra. Transporter är oftast inte gratis.
Min poäng är dock att moms är en skatt på mervärde. Om man inte vill att moms ska finnas så måste man hitta på en annan slags skatt. Degen måste in.
Det krävs ett omfattande analysarbete för att inte statsfinanserna ska kollapsa i så fall.
Typ energiskatt och Ytterligare energiskatt. Eller en förenkling (Energiskatt 1+ Energiskatt 2=) Ny energiskatt (bara för att särskilja begreppen
Det sker mervärdesbildning en gång (åtminstone) när elektricitet säljs. El är dock inte bara en vara. Den är samtidigt en tjänst, så den går inte riktigt att jämföra med andra varor/tjänster.D Dilato skrev:
Men visst kan den lagras. El är en energiform (eller kanske snarare än energitransportform). Energi kan lagras på flera sätt, som lägesenergi (t.ex. vattenkraft) eller som annan potentiell energi (bränslen av olika slag och kemiska reaktioner i batterier).
Nej, det tror jag inte. Till att börja med är problemet tämligen luddigt formulerat. Dessutom måste en noggrann analys göras för att se hur en förändring påverkar statsfinanserna. Det är en krånglig och dyr process.P Peter__1 skrev:
😂 Men det är inte snällt att vi i elområde 1 ska få straffet för allas synder.P pmd skrev:
Så vad räknar du med för kostnadsökning med effekttariff?P Peter__1 skrev:Jag har ingen Effekttariff ännu så jag vet inte riktigt. Jag antar däremot att det går att hitta om man googlar eftersom företagen redan idag har effekttariffer. Men jag har E.ON om det gör Dig lyckligare.
Jag har däremot tittat på andra elbolags Effekttariffer och dom skrämmer mig. Det här är för dumt för att det ska gå igenom i ett land som Sverige.
Du gjorde mig inte lyckligare, men tack för ett ärligt försök.
Att den KAN lagras med omfattande teknik gör inte att den i normalfallet ska anses som vilken annan handelsvara som helst.P pmd skrev:Det sker mervärdesbildning en gång (åtminstone) när elektricitet säljs. El är dock inte bara en vara. Den är samtidigt en tjänst, så den går inte riktigt att jämföra med andra varor/tjänster.
Men visst kan den lagras. El är en energiform (eller kanske snarare än energitransportform). Energi kan lagras på flera sätt, som lägesenergi (t.ex. vattenkraft) eller som annan potentiell energi (bränslen av olika slag och kemiska reaktioner i batterier).
Insatsen för att lagra en liter mjölk eller en liter bensin eller en flaska gasol eller en påse grillkol är noll, det är skitenkelt.
Alla dessa varor kan säljas i en framtid till ett högre pris.
att lagra en kWh el ur vägguttaget är skyhögt svårare och inte allmänt förekommande.
Det är omöjligt att gå ut på blocket, tradera,marketplace och lägga en "köpes, 230V 10kWh" men det är fullt möjligt att köpa 11 kg gasol i p11 flaska, eller vilken annan energi som helst.