33 958 läst · 648 svar
34k läst
648 svar
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
Påhittet är dock från en EU-lag.P Peter__1 skrev:
Sen om EI har tolkat lagen på ett korrekt och rimligt sätt låter jag vara osagt.
Nätbolagen måste följa EI oavsett om det är bra eller dåligt för de. Vissa kanske utnyttjar det. Vissa bolag (förmodligen endast kommunala) ska vara kostnadsneutrala så det är troligen mest huvudvärk för de med tarifferna.
Relativt andra bör man kunna tjäna på det om man anpassar sin effekt.P Peter__1 skrev:Nej Snikholt. Inte ens Daniel kommer att tjäna på det här. Det är just det som är felet.
Hela modellen med Effekttariffer är ett skämt som inte fungerar i varken praktiken eller i teorin.
Det faller ju på sin egen dumhet.
Du har 100% rätt däremot vad gäller att det är bedrägligt att torgföra att detta skulle lösa problem med kapacitetsbrist i elnäten. Det är en bluff. Det förstår alla tänkande människor.
Det riktigt idiotiska inträffar, när det blir minuspriser på el - vilket signalerar ”KONSUMERA!” under en s.k höglast-tid.
Det blir spännande…
Eftersom effekttariff slår högst lär konsumtionen svikta och minuspriset dalar ännu mer.
Kanske rentav till en nivå där det blir jämnt upp, vem vet.
Jag tror inte tanken var att det var en lösning men kanske kan bli en förbättring. Med typ 0,1% eller nåt…P Peter__1 skrev:Nej Snikholt. Inte ens Daniel kommer att tjäna på det här. Det är just det som är felet.
Hela modellen med Effekttariffer är ett skämt som inte fungerar i varken praktiken eller i teorin.
Det faller ju på sin egen dumhet.
Du har 100% rätt däremot vad gäller att det är bedrägligt att torgföra att detta skulle lösa problem med kapacitetsbrist i elnäten. Det är en bluff. Det förstår alla tänkande människor.
Jag håller med om att det är en dålig lösning. Troligen är det en dålig lösning för att det kommer korkade krav från olika håll och inget vettigt går att införa.
Du kan lägga in förslag till EI om bättre lösningar. Jag antar att de är skyldiga att lyssna eftersom de är en myndighet?
Är så innerligt trött på alla dessa EU direktiv som våra kuddbitande myndigheter och politiker tar till next level…L Lovan83 skrev:Påhittet är dock från en EU-lag.
Sen om EI har tolkat lagen på ett korrekt och rimligt sätt låter jag vara osagt.
Nätbolagen måste följa EI oavsett om det är bra eller dåligt för de. Vissa kanske utnyttjar det. Vissa bolag (förmodligen endast kommunala) ska vara kostnadsneutrala så det är troligen mest huvudvärk för de med tarifferna.
Rätt Lovan83. EI har tolkat lagen och EU har blivit lurat att tro att det här gör skillnad i praktiken. Nej inte endast dom kommunala bolagen har fattat det här att man kan lura av folk pengar genom att stipulera helt orimliga villkor för att mjölka oss ytterligare. Detta är bara 1 av en lång rad saker i vårt väldigt sjuka elavgiftssystem. Eller varför ska t.ex. Elområdeskunden 4 betala upp till 400% mer i moms än elområdeskunden i elområde 1? Det är ju någon som glömt hjärnan hemma den dagen.L Lovan83 skrev:Påhittet är dock från en EU-lag.
Jag vet inte om det är lönt. Har man en IQ som dom bevisligen inte har med tanke på Effekttariffernas utformning i.o.f.s. stipulerat av EI/elbolagen så får man nog ge upp.L Lovan83 skrev:Jag tror inte tanken var att det var en lösning men kanske kan bli en förbättring. Med typ 0,1% eller nåt…
Jag håller med om att det är en dålig lösning. Troligen är det en dålig lösning för att det kommer korkade krav från olika håll och inget vettigt går att införa.
Du kan lägga in förslag till EI om bättre lösningar. Jag antar att de är skyldiga att lyssna eftersom de är en myndighet?
Skrattar. Idag brände jag upp all el jag kunde när det var minuspris. Inte för jag inte hade råd att gå back 1 öre i timmen / KW/h utan mest för att demonstrera mitt missnöje för att dom stjäl våra pengar. (Jag har solpaneler)S Snikholt skrev:Relativt andra bör man kunna tjäna på det om man anpassar sin effekt.
Det riktigt idiotiska inträffar, när det blir minuspriser på el - vilket signalerar ”KONSUMERA!” under en s.k höglast-tid.
Det blir spännande…
Eftersom effekttariff slår högst lär konsumtionen svikta och minuspriset dalar ännu mer.
Kanske rentav till en nivå där det blir jämnt upp, vem vet.
Rätt medans spot priset per KW/h skiljer sig åt i hela landet. D.v.s. Elområde 1 har en helt annan tariff än elområde 4. Då kan det bli så tokigt att det kan skilja 400% på momsbeloppet även om momsen mycket riktigt är 25%.P pmd skrev:
Är det rättvist att Elområde 4 som redan är fuckade av elområdessystemet ska betala 400% mer för sin moms än elområdeskunden i eleområde 1 då?
Jag tycker ju att det är beloppet på momsen som ska styra inte pocenten
Jag har ingen Effekttariff ännu så jag vet inte riktigt. Jag antar däremot att det går att hitta om man googlar eftersom företagen redan idag har effekttariffer. Men jag har E.ON om det gör Dig lyckligare.D Daniel_M_ skrev:
Jag har däremot tittat på andra elbolags Effekttariffer och dom skrämmer mig. Det här är för dumt för att det ska gå igenom i ett land som Sverige.
Då är det snarare prisnivåerna du bör klaga på. Momsbeloppet är en följd av dessa.P Peter__1 skrev:
Tja, jag vet inte. Vad är rättvisa?P Peter__1 skrev:
För det krävs en helt annan momslagstiftning. Det gäller att vara noga med en sådan så att inte konstiga effekter uppstår på andra områden än el.P Peter__1 skrev:
Jag ville bara belysa hur idiotiskt momsen slår i just detta fallet. Det finns ju ingen rimm o reson i att 2 kunder ska betala olika avgifter/skatter (I detta fallet moms) för samma KW/h. Det är ju helt orimligt.P pmd skrev:
Lösningen är ju att ta ut ett bestämt belopp i moms för alla. Alla får då betala lika mycket skatt / KW/h.P pmd skrev: