Tror du på global uppvärmning?

• Ja

730 Röster 73,9%
  • Nej

216 Röster 21,9%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

42 Röster 4,3%
  • Antal röster
    988
N najaden skrev:
Tror du tappat tråden lite.
Du fortsätter ju samma sätt igen.
För över på mig vad jag tror vad andra tycker.
Men lärt mig att det är den tekniken som gäller men behärskar inte den ..
Om jag missförstår dig ber jag om ursäkt.

Men du skrev ju att man inte "får" tycka eller skriva vissa saker. Det är ju uppenbart fel.

• Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
N najaden skrev:
Nu har du fått det till allt det för att jag med flera ifrågasätter den klimata uppvärmningen och hur stor del människan har del i det..förvånar det mig...inte alls..slutar nästan alltid så här.
Men baserar du din tro på något annat än en känsla?

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men baserar du din tro på något annat än en känsla?
Blir sista nu.
Finns forskare som ifrågasätter hur stor del vi egentligen har i det hela och hur fort det går samt att det finns massor av faktorer som spelar in.
Som exemplet tidigare om golf strömmen.
Men eftersom det inte passar in i det mediala bombardemanget kommer dom knappt till tals.
Skulle jag gå på känsla så tror jag inte alls på någon uppvärmning för här har det varit betydligt kallare sista åren.
Men det går bort för det hör till lokalt väder ..som dom säger.
Go kväll.

BirgitS
N najaden skrev:
Finns forskare som ifrågasätter hur stor del vi egentligen har i det hela och hur fort det går samt att det finns massor av faktorer som spelar in.
Som sagt det finns forskare som ifrågasätter om rökning ökar risken för lungcancer. Tror du på de forskarna eller på majoriteten som säger att det är så?
Tycker du att forskarna som ifrågasätter sambandet mellan rökning och lungcancer ska få komma till tals?

Går säkert att leta upp någon forskare som hävdar att jorden är platt eller något annat underligt också. Tror du på det då?
Tycker du att en sån forskare ska få komma till tals?

Ska forskarna få tid i förhållande till hur många som kommer fram till en viss sak?
Om tusen gånger fler forskare har kommit fram till att A verkar gälla så ska de få tusen gånger med plats i media än de forskare som tycker att B gäller?

Globalt har det verkligen inte varit kallare de sista åren. Var ungefär bor du som har så annorlunda temperaturvariationer mellan åren?

• Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
N najaden skrev:
Blir sista nu.
Klart det finns forskare med olika åsikter, bland annat om hastigheten. Det finns även de som inte tror människan påverkar alls, men de är i minoritet.

Du kan säkert hitta ett antal forskare som inte anser att rökning är skadligt också, även där i minoritet. Frågan är ju lite varför man tror på de mer.
N najaden skrev:
Men eftersom det inte passar in i det mediala bombardemanget kommer dom knappt till tals.
Golfströmmen. Där säger man väl inte att det kommer att ske, eller när, utan att risken är stor att det sker? Om man väl hamnar där så är det för sent att säga, ojdå, de hade visst rätt ändå.
N najaden skrev:
Skulle jag gå på känsla så tror jag inte alls på någon uppvärmning för här har det varit betydligt kallare sista åren.
Ja, då har du inte förstått alls. Det kan bli kallare lokalt på vissa platser samtidigt som det totalt blir varmare. Det är inte så konstigt alls.
N najaden skrev:
Go kväll.
Go kväll

• Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
Blir sista nu.
Go kväll.
Proportionerligt, med tanke på hur få forskare det är som inte håller med om att uppvärmningen beror på mänsklig påverkan, så får de oerhört stort utrymme i framförallt sociala medier.

Nu pratar jag om klimatforskare, inte pensionerade psykologiproffessorer och diverse youtubeers som inte har en aning om vad de pratar om.

Din känsla om uppvärming är ju noll och intet värt.

• Gilla
Kurtivan och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man måste väl inte tro på alla domedagsprofetior för att tro att människa påverkar jordens klimat negativt?
Så man ska inte tro på forskarna då? Ifall man inte tror på dessa domedagsprofetior som drivs av massor av "forskare i ämnet" så är man väl enligt dig klimatförnekare, eller?

Det jag menar med domedagsprofetior är påståenden som att stora delar av jorden kommer att bli obeboeliga, kustnära städer läggas under vatten Detta kommer då att ske ifall vi inte agerar kraftfullt och minskar diverse utsläpp.

Fairlane Fairlane skrev:
Man måste väl inte rösta på MP för den sakens skull?
Inte måste, men hade folk i stor utsträckning trott på dessa domedagsprofetior så borde de fått betydligt fler röster än de får eftersom de är de som profilerar sig starkast i denna fråga. Och tror man på domedagsprofetiorna så borde rimligtvis det vara den viktigaste valfrågan att rädda jorden från katastrof.

kisumisu kisumisu skrev:
Just nu +5 och regn ute.
13/11-2024

Såhär har det varit senaste åren.
Förra året vid den här tiden hade vi nästan en meter snö och då bor jag betydligt längre söderut än du. Snön kom i Oktober och stannade till Maj. I år har det varit en mildare höst men för tillfället är det full snöstorm ute så jag håller inte med dig.

• Gilla
najaden
  • Laddar…
nu är det variation, men den som inte uppfattar att vintrarna är kortare, mildare och mer snöslaskigare vet jag inte vad vi ska göra med. Eller har vi så många med demens att de bara minns senaste månaden. Ibland meteorolog-kretsar brukar man lite skämtsamt säga att ett "mannaminne" är lika långt som mellan två snöstormar i Stockholm

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
nu är det variation, men den som inte uppfattar att vintrarna är kortare, mildare och mer snöslaskigare vet jag inte vad vi ska göra med. Eller har vi så många med demens att de bara minns senaste månaden. Ibland meteorolog-kretsar brukar man lite skämtsamt säga att ett "mannaminne" är lika långt som mellan två snöstormar i Stockholm
Kan inte hålla mig när vissa kör med den totala sanningen.

Senaste fyra vintrarna här har varit svinkallt och mycket snö.
Självklart är fyra år ingenting..måste lägga till det innan någon påpekar.
Isen på sjön har legat mellan 70-100cm mot "normala" 40-50 cm.
Snön låg även här från nov-maj..vinter i sex månader.

Har insett att stockholmare boendes med fungerande kollektivtrafik har svårt att ta till sig en annan verklighet än vad som råder i 08 området..
Och Skåne då..😁

Du Najaden, min uppmaning är att skriva till IPCC och i en svensk kontext till SMHI och berätta att de har helt fel i sina slutsatser. Möjligen läsa in universitetsstudier och skriva en doktorsavhandling, därefter forska i klimatet, så att du kan visa hur dumma i huvudet alla (99%) klimatforskare är. Här kommer ett klipp från SMHI via SVT.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tre-fragor-om-kortare-vintrar

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N najaden skrev:

Har insett att stockholmare boendes med fungerande kollektivtrafik har svårt att ta till sig en annan verklighet än vad som råder i 08 området..
Och Skåne då..😁
Vad gäller snökaos är det inga jätteförändringar:

Svealand har lite lägre högsta snödjup sen 90-talet, Norröver eller i Götaland ser det inte ut att vara nån större förändring. SMHI 2015:

Diagram över vinterns största snödjup i Sverige, Norra Norrland, Södra Norrland, Svealand, Götaland från 1904/1905 till 2013/2014.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:948146/FULLTEXT01.pdf

Jag som var barn på 80-talet och ungdom på 90-talet inbillar mig lätt att det har skett stora klimatförändringar i Sverige sen dess. För det råkade vara ett antal kalla och snörika vintrar just då. Men sanningen är nog mer att klimatförändringarna kommer krypande under längre tid än så.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Du Najaden, min uppmaning är att skriva till IPCC och i en svensk kontext till SMHI och berätta att de har helt fel i sina slutsatser. Möjligen läsa in universitetsstudier och skriva en doktorsavhandling, därefter forska i klimatet, så att du kan visa hur dumma i huvudet alla (99%) klimatforskare är. Här kommer ett klipp från SMHI via SVT.

[länk]
Nä har ingen utbildning för det.
Men när man säger hur det är och det inte stämmer med forskningen , kan ju vara en kort period givetvis, så ..säger som hen i går , bli folk kränkta.
Ja det kan komma krypande likväl som att vi kan gå mot kallare period också..men just det..är nog mest en gissning...

BirgitS
N najaden skrev:

Och Skåne då..😁
Jag känner en som bor i Östersund och som växte upp där och han har ju noterat att isen på Storsjön numera ligger kortare tid än när han var barn och tonåring. De har också varmare somrar i snitt numera.

Men nu är ju inte det intressanta det lokala vädret eller klimatet i lilla Sverige utan vad som händer globalt. "Lilla istiden" i Norden var också synnerligen lokal och ingen global temperatursänkning.

BirgitS
N najaden skrev:
Nä har ingen utbildning för det.
Men när man säger hur det är och det inte stämmer med forskningen , kan ju vara en kort period givetvis, så ..säger som hen i går , bli folk kränkta.
Ja det kan komma krypande likväl som att vi kan gå mot kallare period också..men just det..är nog mest en gissning...
Du behöver skilja på hur du uppfattar ditt lokala väder och det globala klimatet. Att det blir globalt varmare hindrar verkligen inte det lokalt blir kallare. Det är ju bara att tänka på "lilla istiden".

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.