45 272 läst · 1 177 svar
45k läst
1,2k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
Det är ju ett av de stora problemen med dessa "forskare". På samma data så får de så olika resultat. Bara det säger att det mer handlar om ett ämne typ nationalekonomi där rena gissningar blir viktiga.Fairlane skrev:
Om en massa forskare säger helt olika om framtiden och man samtidigt ska tycka att dessa forskare är seriösa så blir det väldigt konstigt. Att man i det läget ifrågasätter dem allihopa är väl snarare naturligt.
Folk brukar ju beskrivas som klimatförnekare ifall de inte litar på klimatforskarna.Fairlane skrev:
Så om man inte litar på alla de klimatforskare som framför domedagsprofetior vad blir man då?
Då borde det väl vara helt ok att lita på den forskare som har det "lindrigaste" alternativet. Sen kan man tycka att det lindriga alternativet inte är så farligt att vi ska behöva utstå en massa uppoffringar för att förhindra det. Grundproblemet är dock som jag skrivit ovan att forskarna "gissar" så olika att det är svårt att tro på någon.Fairlane skrev:
Jag har inte ens hört någon säga något om detta, så inte så mycket att svara på.Fairlane skrev:
Min gissning är att kommentarerna kommer efter att man ser vad effekten blir. Eller om det ens blir någon, man kan ju aldrig veta vad som händer i framtiden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Ingen har något att säga om att reduktionsplikten ökar?L lbgu skrev:
Här verkade det ju vara en massa tyckande om just det.L lbgu skrev:
Kan det vara så att det snarare var ekonomin man såg som ett problem, att det blev dyrt, än att man blandade i en massa saker?
Läste eller förstod du inte mitt svar? Svaret var Nej.Fairlane skrev:
Självklart är det ekonomin som gör att folk är förbannade för att det blandas in en massa dyra tillsatser i bränslet. Hade inte priset påverkats så hade nog inte så många brytt sig. Det är väl helt självklart att det är så.Fairlane skrev:
Dock så finns det en del som inte gillar vissa tillsatser som gör att det blir bakterietillväxt i bränsleledningar ifall fordon/maskiner inte används på länge. Man kan ju tycka att ett bränsle inte borde sätta igen ledningar efter kanske några månaders stillastående.
Inblandning utav diverse biologiska tillsatser i bränslen är ett otyg och inte bara fördyrande.
Har funderat mycket på dessa panik åtgärder.
Nu dessutom tvingadet över på elbilar som ju visat sig vara allt annat än miljövänligt , dock gör dom väl viss nytta i tätort.
Nåväl..tänk om en viss del utav alla dessa miljarder gått till teknikutveckling utav befintliga motorer finslipa bensin och diesel samt införande utav sänkta hastigheter skulle förbrukningen sänkts radikalt är jag övertygad om.
Har funderat mycket på dessa panik åtgärder.
Nu dessutom tvingadet över på elbilar som ju visat sig vara allt annat än miljövänligt , dock gör dom väl viss nytta i tätort.
Nåväl..tänk om en viss del utav alla dessa miljarder gått till teknikutveckling utav befintliga motorer finslipa bensin och diesel samt införande utav sänkta hastigheter skulle förbrukningen sänkts radikalt är jag övertygad om.
De flesta tillverkare satsar inte många lire på den fossildrivna motorn längre. Varför ska Sverige slösa skattepengar på detta?N najaden skrev:Inblandning utav diverse biologiska tillsatser i bränslen är ett otyg och inte bara fördyrande.
Har funderat mycket på dessa panik åtgärder.
Nu dessutom tvingadet över på elbilar som ju visat sig vara allt annat än miljövänligt , dock gör dom väl viss nytta i tätort.
Nåväl..tänk om en viss del utav alla dessa miljarder gått till teknikutveckling utav befintliga motorer finslipa bensin och diesel samt införande utav sänkta hastigheter skulle förbrukningen sänkts radikalt är jag övertygad om.
Njou, nu har vi en klimathandlingsplan och jovisst är inblandning av en massa tillsatser en dålig lösning.N najaden skrev:Inblandning utav diverse biologiska tillsatser i bränslen är ett otyg och inte bara fördyrande.
Har funderat mycket på dessa panik åtgärder.
Nu dessutom tvingadet över på elbilar som ju visat sig vara allt annat än miljövänligt , dock gör dom väl viss nytta i tätort.
Nåväl..tänk om en viss del utav alla dessa miljarder gått till teknikutveckling utav befintliga motorer finslipa bensin och diesel samt införande utav sänkta hastigheter skulle förbrukningen sänkts radikalt är jag övertygad om.
Sen bygger den då på en storskalig elektrifiering av alla slags fordon, bussar, lastbilar mest prioriterat.
Men precis vad som står i planen så kräver det tillgång till planerbar elproduktion och inte en massa slumpkraft och då måste man bygga mer kärnkraft. Ganska enkelt egentligen.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/skrivelse/2023/12/skr.-20232459
Jo nog satsas det fortsatt.Jonatan79 skrev:
Utsläppen ska ju ner så tror dessa åtgärder gett mer än att börja bygga på en helt ny industri direkt.
Sedan i stället för att skicka ut halvfärdiga produkter så hade utvecklingen fått ta sin behövliga tid och sedan med färdiga produkter fasas in.
Jag har mycket svårt att förstå/tolka vad du skriver.N najaden skrev: