Tror du på global uppvärmning?

• Ja

730 Röster 73,9%
  • Nej

216 Röster 21,9%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

42 Röster 4,3%
  • Antal röster
    988
N najaden skrev:
Förvisso..men vi kanske hade sluppit "kasta pengar i sjön" likt Northvolt och etanoljesus.
Ja, den "gröna sekten" har överskattat sig själva men det betyder inte att elbilar är av ondo, eller hur?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, den "gröna sekten" har överskattat sig själva men det betyder inte att elbilar är av ondo, eller hur?
Nej absolut inte..stör mig bara på att det ska tvingas på folk/styras innan det är färdigutvecklat.

Sedan vore det ju bra om genomlysningen i dessa batteribolag var bättre.
Hajade faktiskt till när det kom fram hur många olika kemikalier det faktiskt används i tillverkningen.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Unikt namn
N najaden skrev:
Förvisso..men vi kanske hade sluppit "kasta pengar i sjön" likt Northvolt och etanoljesus.
Har du verkligen investerat i Northvault?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du verkligen investerat i Northvault?
AP-fonderna har, vilket påverkar många.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
AP-fonderna har, vilket påverkar många.
Vad jag har läst är påverkan för den enskildes pension ytterst begränsad.

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N najaden skrev:
Nej absolut inte..stör mig bara på att det ska tvingas på folk/styras innan det är färdigutvecklat.
Fast ingen tvingar dig att köpa elbil. Det är dessutom ingen hemlighet att elbil inte fungerar för alla, men det fungerar för rätt många. Det var lika tråkigt att du tvingades köpa en ICE bil innan den är färdigutvecklad...
N najaden skrev:
Sedan vore det ju bra om genomlysningen i dessa batteribolag var bättre.
Hajade faktiskt till när det kom fram hur många olika kemikalier det faktiskt används i tillverkningen.
Det är många kemikalier ja, som sedan kan återvinnas. Har du jämfört med ICE-bilarna?

• Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast ingen tvingar dig att köpa elbil. Det är dessutom ingen hemlighet att elbil inte fungerar för alla, men det fungerar för rätt många. Det var lika tråkigt att du tvingades köpa en ICE bil innan den är färdigutvecklad...

Det är många kemikalier ja, som sedan kan återvinnas. Har du jämfört med ICE-bilarna?
Varför ska man göra det.
Elbil ska ju frälsa oss och fossilbilar ska bort.
Kemikalier som pyser ut och sjunker ner i marken blir svåra att återvinna.
Men tala inte om det för någon.

• Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vad jag har läst är påverkan för den enskildes pension ytterst begränsad.
Ja självklart. Annars vore väl förvaltaren helt inkompetent. Men påverkan är det likafullt.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fairlane
N najaden skrev:
Varför ska man göra det.
Varför man ska jämföra?
Det är ju lämpligt om har två val, elbil eller ICE att jämföra fördelar och nackdelar.
Det tror jag du gör när du säger att den inte är klar till exempel. Det finns fördelar med elbilen och fördelar med ICE-bilen. Om man är orolig för att elbilen kräver mycket kemikalier så är det väl lämpligt att jämföra med ICE-bilen. Tänk om den kräver lika mycket, eller mer?
N najaden skrev:
Vem har sagt att elbilen ska frälsa oss?
Inga nya fossilbilar kommer säljas i EU efter år X (Var X stannar vet vi inte säkert idag).
Det innebär sakta med säkert att de kommer försvinna, men det är långt dit och det finns ju inget som säger att elbilen är det enda alternativet då.

N najaden skrev:
Pyser ut och sjunker ner i marken? Du menar som oljespill, dieselspill eller liknade?
N najaden skrev:
Jag lovar jag ska inte berätta det för någon.
Det blir enklast så eftersom jag inte ens förstår vad jag inte ska berätta.

• Gilla
Abies koreana och 7 till
  • Laddar…
Ja ja..vi kommer nog ingenvart..
Vet inte om du bara spelar eller..
Givetvis blir det fossil spill och det får vi veta omgående.
Missade du att det frusit sönder i Northvolts lokaler och farliga kemikalier läkt ut.
Återigen påpekar jag Kina...som är störst på batterier..om det i ett svenskt nybygge med våra hårda restriktioner kan gå så fel hur tror ni då det är i det mörkande Kina.

Nja det här med ironi brukar vara lite svårt.

N najaden skrev:
Ja ja..vi kommer nog ingenvart..
Vet inte om du bara spelar eller..
Givetvis blir det fossil spill och det får vi veta omgående.
Missade du att det frusit sönder i Northvolts lokaler och farliga kemikalier läkt ut.
Återigen påpekar jag Kina...som är störst på batterier..om det i ett svenskt nybygge med våra hårda restriktioner kan gå så fel hur tror ni då det är i det mörkande Kina.

Nja det här med ironi brukar vara lite svårt.
Vad är ditt problem med elbilar?
Samma med klimatet.

Du verkar bara vara kategoriskt rädd för utveckling.
De som var emot att hästen byttes ut mot ånglok och bilar var ju i samma härad som du, tycker du att se hade rätt?

Du skriver om kemikalier och annat, kom med en jämförelse i stället för att bara gnälla om saker du mer eller mindre bara hittar på. Du gör ju bort dig hela tiden med din okunskap.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vad är ditt problem med elbilar?
Samma med klimatet.

Du verkar bara vara kategoriskt rädd för utveckling.
De som var emot att hästen byttes ut mot ånglok och bilar var ju i samma härad som du, tycker du att se hade rätt?

Du skriver om kemikalier och annat, kom med en jämförelse i stället för att bara gnälla om saker du mer eller mindre bara hittar på. Du gör ju bort dig hela tiden med din okunskap.
Vad är det jag hittar på?
Verkar vara svårt att ta till sig verkligheten ..som sagt.
Utveckling är bra men tvingande är sämre.
Och..Nej elbatterier är inte räddningen för klimatet.
Vi är ju redan överens om att vi inte är överens..

Unikt namn
N najaden skrev:
Varför ska man göra det.
Hahah. Hur tror du marken ser ut runt gamla ställen där petrolium hanterats?
Alfredo Alfredo skrev:
Ja självklart. Annars vore väl förvaltaren helt inkompetent. Men påverkan är det likafullt.
En begränsad investering kopplad till viss risk tycker jag är en dålig synonym till att kasta pengar i sjön.
Konsekvensen bör ha större påverkan, för kollektivet eller den enskilde.

Därav frågan om hen hade förlorat någon större summa egna pengar på NV.

Givet hur många andra stora aktörer(Vw, volvo etc) även investerat så kan det ju ursprungligen inte varit ett helt kontroversiellt beslut.

N najaden skrev:
Vad är det jag hittar på?
Verkar vara svårt att ta till sig verkligheten ..som sagt.
Utveckling är bra men tvingande är sämre.
Och..Nej elbatterier är inte räddningen för klimatet.
Vi är ju redan överens om att vi inte är överens..
Vad är det som är tvingande? Bara påhitt från din sida, varför du hittar på detta kan jag bara spekulera i men kanske någon form av religiös övertygelse om att förändrin är av ondo.

Hur vet du att batterier inte är bra för klimatet? Det ger ju uppenbarligen färre utsläpp av växthusgaser.

Du är överens om att du har åsikter.
Jag pratar om fakta, detr en helt annan sak.

Du saknar helt och hållet argument för det du skriver och det verkar mer vara någon form av "magkänsla" som styr din uppfattning, inte fakta och vetenskap.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Hahah. Hur tror du marken ser ut runt gamla ställen där petrolium hanterats?
En begränsad investering kopplad till viss risk tycker jag är en dålig synonym till att kasta pengar i sjön.
Konsekvensen bör ha större påverkan, för kollektivet eller den enskilde.

Därav frågan om hen hade förlorat någon större summa egna pengar på NV.

Givet hur många andra stora aktörer(Vw, volvo etc) även investerat så kan det ju ursprungligen inte varit ett helt kontroversiellt beslut.
Ja men läs innan ni blir upprörd.
Läkande petroleum är skit..det vet vi.
Men läkande megabatterifabriker vet vi nästan inget alls om.
Northvolt är väl ändå ett praktexempel på att kasta pengarna..kanske inte i sjön då men i varje fall till slipade entreprenörer.

Men kanske är så...det som inte syns finns inte.
Undrar hur många ton olja det går åt till alla vindkraftverk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.