Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    671 Röster 74,2%
  • Nej

    199 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    34 Röster 3,8%
  • Antal röster
    904
G gaidin skrev:
Vad skulle syftet att ljuga om klimatförändringarna
Det gamla vanliga. Pengar och makt.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det gamla vanliga. Pengar och makt.
Hur får man pengar och makt genom att lura folk att konsumera mindre?

Du tror inte att den andra sidan, oljeindustrin har mer pengar? Varför skulle inte de kunna muta fler forskare än miljövännerna?

För mig kpter det helt galet. Ingen tjänar på klimatproblemet.
 
  • Gilla
TMatt och 6 till
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:
Aha! De flesta är överens? Det duger gott för dig.
Så paret som placerade Hitlerfientliga flygblad i Berlin, hade därmed fel och skulle därför med glädje anmälts av dig. Intressant!
Du verkar inte förstå vad vetenskaplig konsensus är. Du använder sedan den okunskapen till att argumentera för att jag hade varit nazistsympatisör under andra världskriget.

Tror du själv att du vinner debatten? Har du något begåvningshandikapp vi behöver känna till?

Intet Intet skrev:
"Konsensus är överenskommelse inom en grupp människor. Ordet konsensus syftar dels på själva överenskommelsen, dels den teori och de handlingssätt som används för att uppnå denna överenskommelse."
Vi pratar som sagt om vetenskaplig konsensus.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_konsensus
 
R
L lbgu skrev:
Konsensus? Vi har tydligen olika uppfattningar angående detta begrepp. Du själv medgav ju tidigare att det fanns forskare som inte trodde på alla klimatteorier. Låter inte som konsensus i mina öron.
Som jag skrev till den andre "experten" så är det vetenskaplig konsensus som avses.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_konsensus

De få forskare som inte håller med om konsensus kan inte visa varför genom sin forskning. Hade de kunnat det hade det inte varit konsensus.

L lbgu skrev:
Hela min poäng är ju att man inte vet säkert så då håller du med om det. Dock tror jag inte det för du verkar veta helt säkert fastän inte ens forskarna verkar vara helt säkra. En enkel fråga. Är du helt säker på att klimatförändringarna till stor del orsakas av människan? Eller finns det en en möjlighet att det inte är så?
Jag förstår att det är "hela din (mycket svaga) poäng". Och jag har försökt att förklara flera gånger nu att forskare ALDRIG säger sig vara helt säkra. De jobbar helt enkelt inte med absoluta sanningar.

Så antingen får du ta avstånd från all forskning som någonsin gjorts och anse att vi inte vet någonting alls eller så inser du att när forskarna är överens på det sätt de är i klimatfrågan så så kan man i praktiken anse att det är sant och riktigt.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:
Ok. Så när de forskare som inte tycker som majoriteten, blivit utstötta. Då råder det vetenskaplig konsensus!
Kan vi få exempel på dessa forskare som blivit utstötta för att de presenterat vetenskaplig forskning som säger mot konsensus i klimatfrågan?

Det slängs ut många sådana här påståenden, men de tycks aldrig backas upp med några fakta.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Hur får man pengar och makt genom att lura folk att konsumera mindre?
VI skall konsumera annorlunda. Inte mindre. Tåg - flyg, elbil - bensinbil etc.
G gaidin skrev:
Du tror inte att den andra sidan, oljeindustrin har mer pengar? Varför skulle inte de kunna muta fler forskare än miljövännerna?
De har naturligtvis redan satsat i "Det förnybara" och vinner Hur det än går,
För den största delen av världens befolkning kör ju på som vanligt, så din oro för oljebolagens ekonomi är obefogad 😀
G gaidin skrev:
För mig kpter det helt galet. Ingen tjänar på klimatproblemet.
Så, de som satsar på batteri, solcells och elbilsfabriker är självdestruktiva idéalister? Likaså, de som bygger dyra "miljösmarta" bostäder. Det här var bara en litet fragment jag kom på nu.
 
R
H HermanA skrev:
Dessa 97 procent har i media upprepats oerhört många gånger. En sökning av "97 percent consensus" m h a Google ger ca 103 miljoner träffar. "Om en lögn upprepas tillräckligt ofta blir den sanning" passar därför utmärkt på detta. Sentensen tillskrivs ofta Joseph Göbbels men det är felaktigt. Han vidareutvecklade däremot teorin om "den stora lögnen".

Med referens till artikeln av John Cook, finns en bra redovisning av hur man i detta fall har ljugit med statistik
[länk]

Artikelförfattaren på Klimatupplysningen skriver:
"SKOLEXEMPEL PÅ HUR MAN KAN FUSKA MED STATISTIK.
Cooks fusk upptäcktes så småningom. Han kallas sedan dess för Cook the crook. En god ide är att aldrig ta uppgifter för givna bara för att de kommer ifrån källor, vilka verkar trovärdiga, t.ex.: FN, EU, regeringar, forskare eller NGOs. Gå alltid tillbaka till ursprungsmaterialet!"

I menyerna hos Klimatupplysningen och under rubriken Vetenskap->Konsensusfrågan kan man läsa om andra likartade undersökningar. Mycket mer av fakta och inte spekulationer och klimatreligiöst troende finns att läsa under Vetenskap och Klimathotet. Där skriver bl a 7 svenska professorer, för i klimatdiskussionen relevanta ämnen och många andra t ex civilingenjörer.

Science, consensus and the politics of climate change:
[media]är värd att lyssna till. Prof. em. i atmosfärfysik Richard Lindzen har publicerat mer än 200 artiklar.
"klimatupplysningen", jo jag tackar. Och för riktig kunskap kring strålning uppsöker man "stralskyddsstiftelsen", eller hur ;)

https://skepticalscience.com/global-warming-scientific-consensus.htm
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:
De har naturligtvis redan satsat i "Det förnybara" och vinner Hur det än går,
För den största delen av världens befolkning kör ju på som vanligt, så din oro för oljebolagens ekonomi är obefogad 😀
Hur ställer du dig till det faktum att exxon mobiles egna forskare redan på 80-talet kom fram till att utsläpp av CO2 orsakar global uppvärmning?

Och sedan tillbringade ett par decennier att försöka mörka detta?
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Finns ju massa saker det rått konsensus om som sedan inte verkar vara riktigt korrekt. Kärnkraftens farlighet och nedläggning, migrationens inverkan, lockdowns för att förhindra en pandemi osv.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R
RoTe RoTe skrev:
Finns ju massa saker det rått konsensus om som sedan inte verkar vara riktigt korrekt. Kärnkraftens farlighet och nedläggning, migrationens inverkan, lockdowns för att förhindra en pandemi osv.
Har det rått vetenskaplig konsensus i dessa saker? Annars är det ju irrelevant i denna diskussion.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
RoTe
R RoAd skrev:
Har det rått vetenskaplig konsensus kring dessa saker?

Har det ens rått vanlig "bonn-konsensus" i frågorna? Jag tycker att det varit väldigt spridda åsikter i samtliga.
Gemensamma nämnaren är ju att bara en åsikt är tillåten i det offentliga.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Finns ju massa saker det rått konsensus om som sedan inte verkar vara riktigt korrekt. Kärnkraftens farlighet och nedläggning, migrationens inverkan, lockdowns för att förhindra en pandemi osv.
Så är det, men är inte dina exempel snarare politisk koncensus än vetenskaplig koncensus?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
R
RoTe RoTe skrev:
Gemensamma nämnaren är ju att bara en åsikt är tillåten i det offentliga.
Nu editerade jag mitt inlägg medans du svarade, ursäkta. Men det spelade inte så stor roll för poängen.

Den är att det är vetenskaplig konsensus som är aktuellt i frågan om global uppvärmning i denna tråden. De saker du räknar upp är inte exempel på saker det rått sådan om.

Sedan håller jag inte med dig i övrigt heller. Jag tycker att det har vädrats en massa olika åsikter i de frågorna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
RoTe
P Pin skrev:
Så är det, men är inte dina exempel snarare politisk koncensus än vetenskaplig koncensus?
Jo visst och vem vill säga emot det som är ok att tycka? Vem vill offra sitt arbete och familj för att hävda motsatsen mot vad som är ok?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
VI skall konsumera annorlunda. Inte mindre. Tåg - flyg, elbil - bensinbil etc.

De har naturligtvis redan satsat i "Det förnybara" och vinner Hur det än går,
För den största delen av världens befolkning kör ju på som vanligt, så din oro för oljebolagens ekonomi är obefogad 😀

Så, de som satsar på batteri, solcells och elbilsfabriker är självdestruktiva idéalister? Likaså, de som bygger dyra "miljösmarta" bostäder. Det här var bara en litet fragment jag kom på nu.
Det är ju helt enkelt löjligt att tro att man mutar forskare att ta fram felaktiga rapporter p g a att man vill att folk skall åka mer tåg.

Tror du på alvar att SJ, Tesla, Vestas m fl betalar tusentals forskare och dessutom lyckas hålla det hemligt?

Eller är det mer rimligt att oljeindustrin beställer forskning av ett hundratal forskare att ta fram rapporter som pekar på att utsläpp inte är farliga?
Har vi sett det tidigare, i t ex tobaksindustrin?

Som tur är så är gemene man inte så lättlurade men jag blir ändå förvånad över hur många som inte tror på rim och reson.
 
  • Gilla
  • Haha
TMatt och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.