Lite sen på bollen, jag vet!
Men en fråga, har du ute stenhällen/muurikkan året om? Tål den det?
Hur gör du med reglagen annars?
 
S Simon89 skrev:
Lite sen på bollen, jag vet!
Men en fråga, har du ute stenhällen/muurikkan året om? Tål den det?
Hur gör du med reglagen annars?
Jag tar in den på vintern, men hade tänkt att göra ett skydd för reglagen(har inte blivit av än). Det värsta är att min betongskiva har spruckit efter en nedblåsning under en storm.... hela tog vind o brakade i backen från altan, då dom båda bakre stolparna knäcktes.
 
Hur fäste du själva benen, vilar skivan något på benen ? Nån bild underifrån ?
 
S salkin85 skrev:
Hur fäste du själva benen, vilar skivan något på benen ? Nån bild underifrån ?
Skivan vilar bara på ramen o benen...
 
Hej Patrik, Vilket mått har du för hålet för stekhällen? Själv tänkte jag kanske köra med ett hål så att ett lock från 57an kan täcka hålet.
 
ANNIL ANNIL skrev:
Hej Patrik, Vilket mått har du för hålet för stekhällen? Själv tänkte jag kanske köra med ett hål så att ett lock från 57an kan täcka hålet.
Hålet är 590mm
 
  • Gilla
ANNIL
  • Laddar…
Toppen med denna info, mer eller mindre precis samma som jag avser att bygga :)

Patrik, ser att du valt ett skivdjup på 850 mm. Jag funderar på något mindre djup, t ex 750 mm. Tror du skivan håller när den ska vändas efter gjutning och klarar väder och temperaturvariationer (kommer att stå ute för jämnan, möjligen med någon form av lock eller skiva som skydd) om jag använder samma mått för hålen som du har använt (56 resp. 59 cm)? Då blir det 95 mm resp. 80 mm gods kvar på varje sida om hålen.

Har du möjligen någon bild på hur du gjorde armeringen?

Ser att stekhällen står på en bottenplåt. Är den rostfri?

Ingen risk att ha gasoltuben ståendes under stekhällen när denna är varm, eller flyttar du ut den när du använder stekhällen? Kan tänka att bottenplåten hjälper till i alla fall. Kanske man dessutom skulle klä in utrymmet under både stekhällen och grillen med cembrit-skivor?

Är du nöjd med hålens diameter (56 resp. 59 cm) nu i efterhand?

Funderar på att beställa en Weber Kettle Lid Hinge (https://unknownbbq.com/product/weber-kettle-lid-hinge/) för att slippa hänga/sätta locket någonstans när inte det behövs under grillningen. Men det kräver att man gör ett "snitt" i betongskivan för att gångjärnet ska få plats. Tror du det är möjligt att göra detta förmodligen ganska tunna snitt med en vinkelslip utan att skivan spricker? Alternativt får man lägga i en liten bit plyfa eller frigolit så att urtaget är med från början. Jag får kanske ha ett större djup än 750 mm på betongskivan då, alternativt rikta gångjärnet åt kortsidan istället för mot skivans bakkant.

Tack på förhand!
 
P PFA skrev:
Toppen med denna info, mer eller mindre precis samma som jag avser att bygga :)

Patrik, ser att du valt ett skivdjup på 850 mm. Jag funderar på något mindre djup, t ex 750 mm. Tror du skivan håller när den ska vändas efter gjutning och klarar väder och temperaturvariationer (kommer att stå ute för jämnan, möjligen med någon form av lock eller skiva som skydd) om jag använder samma mått för hålen som du har använt (56 resp. 59 cm)? Då blir det 95 mm resp. 80 mm gods kvar på varje sida om hålen.

Har du möjligen någon bild på hur du gjorde armeringen?

Ser att stekhällen står på en bottenplåt. Är den rostfri?

Ingen risk att ha gasoltuben ståendes under stekhällen när denna är varm, eller flyttar du ut den när du använder stekhällen? Kan tänka att bottenplåten hjälper till i alla fall. Kanske man dessutom skulle klä in utrymmet under både stekhällen och grillen med cembrit-skivor?

Är du nöjd med hålens diameter (56 resp. 59 cm) nu i efterhand?

Funderar på att beställa en Weber Kettle Lid Hinge ([länk]) för att slippa hänga/sätta locket någonstans när inte det behövs under grillningen. Men det kräver att man gör ett "snitt" i betongskivan för att gångjärnet ska få plats. Tror du det är möjligt att göra detta förmodligen ganska tunna snitt med en vinkelslip utan att skivan spricker? Alternativt får man lägga i en liten bit plyfa eller frigolit så att urtaget är med från början. Jag får kanske ha ett större djup än 750 mm på betongskivan då, alternativt rikta gångjärnet åt kortsidan istället för mot skivans bakkant.

Tack på förhand!

Skivdjupet borde gå. Annars kan man gå upp i tjocklek... men dom blir jäkligt tunga!
Nej tyvärr ingen bild på armeringen!

Ang hålen så skulle ja ta 1cm mindre på grillhålet...

Ja hällen stod på en aludurk som hängde i fyra gängstänger så man kunde justera , köpte även korta ben till murrikan med en deflektorplåt... så tuben fick stå kvar under och ingen värme nedåt alls!

Det där med gångjärnet blir nog en klurig fråga att lösa. Sätt något på sidan där du kan hänga locket ist...

Mvh
Patrik
 
P Patrik Frisk skrev:
Skivdjupet borde gå. Annars kan man gå upp i tjocklek... men dom blir jäkligt tunga!
Nej tyvärr ingen bild på armeringen!

Ang hålen så skulle ja ta 1cm mindre på grillhålet...

Ja hällen stod på en aludurk som hängde i fyra gängstänger så man kunde justera , köpte även korta ben till murrikan med en deflektorplåt... så tuben fick stå kvar under och ingen värme nedåt alls!

Det där med gångjärnet blir nog en klurig fråga att lösa. Sätt något på sidan där du kan hänga locket ist...

Mvh
Patrik
Tack för svar!

Så om du hade gjort om skivan hade du valt att göra hålet 55 cm? Är det för att locket ska ligga dikt an mot underdelen på grillen och inte mot själva betongskivan?

Varför behövs ett så pass stort hål som 59 cm för Murrikkan? Blir det lagom stort om nedandelen av stekhällen ska gå lite under ovansidan av betongskivan när denna står på plats? För diametern på värmeskyddet (som är det jag tror du kallar deflektorplåt) är väl inte större än 47-48 cm?
 
  • Gilla
Pedapedal
  • Laddar…
P PFA skrev:
Tack för svar!

Så om du hade gjort om skivan hade du valt att göra hålet 55 cm? Är det för att locket ska ligga dikt an mot underdelen på grillen och inte mot själva betongskivan?

Varför behövs ett så pass stort hål som 59 cm för Murrikkan? Blir det lagom stort om nedandelen av stekhällen ska gå lite under ovansidan av betongskivan när denna står på plats? För diametern på värmeskyddet (som är det jag tror du kallar deflektorplåt) är väl inte större än 47-48 cm?
För att locket ska täta mot grillen och inte ligga mot betongen...

Murrikkan så blev hålet perfekt enligt mig, den var i stort ser jämnt med betongskivan och ca 5 mm luftspalt runt om så värmen har någonstans att "vandra" uppåt...
 
P Patrik Frisk skrev:
För att locket ska täta mot grillen och inte ligga mot betongen...

Murrikkan så blev hålet perfekt enligt mig, den var i stort ser jämnt med betongskivan och ca 5 mm luftspalt runt om så värmen har någonstans att "vandra" uppåt...
Perfekt, tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Patrik Frisk
  • Laddar…
Hej igen!

Ett par frågor kring din bordskonstruktion. Har du använt 70x70- eller 95x95-stolpar till benen?

Ser att du monterat ribbor på gavlarna. Är det 28x45? Hur har du satt fast dem i stolparna? Fräst spår i stolparna och klämt in ribborna i spåren? Tänker mig något åt det här hållet:

3D-rendering av en konstruktion för ett bord med slitsade ribbor på gavlarna och tjocka hörnstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P PFA skrev:
Hej igen!

Ett par frågor kring din bordskonstruktion. Har du använt 70x70- eller 95x95-stolpar till benen?

Ser att du monterat ribbor på gavlarna. Är det 28x45? Hur har du satt fast dem i stolparna? Fräst spår i stolparna och klämt in ribborna i spåren? Tänker mig något åt det här hållet:

[bild]
Ja det är 70x70 i stolparna, vill man ha ett mer rustikt utseende så tar man 95x95...

Kommer inte ihåg vad ribborna var för något... troligen det du skriver(28x45).

Se bild så ser du hur jag fäste ribborna!
En ribba stående sen liggande och sist en stående!
Delvis målad trästaketkonstruktion med horisontella och vertikala ribbor som visar fästdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej, tack (y)
 
P Patrik Frisk skrev:
För att locket ska täta mot grillen och inte ligga mot betongen...

Murrikkan så blev hålet perfekt enligt mig, den var i stort ser jämnt med betongskivan och ca 5 mm luftspalt runt om så värmen har någonstans att "vandra" uppåt...
Du har möjligtvis ingen bild (från sidan) som visar hur det ser ut när 58cm stekhällen står på plats?

Hur tjock är betongskivan?

Ser att du har gjort ett urtag i regeln för rören och reglagen precis under skivan. Är din tanke att lyfta på betongskivan när du ska ställa in brännaren för vinterförvaring eller kan man få ut den på annat sätt (dra brännaren bakåt och lirka ut den underifrån)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.