P PFA skrev:
Hej,

Jag satte en sådan tätningslist som används till ungsluckor. Köpte på Biltema. Självhäftande baksida så jag klistrade fast den på Webern. Har fungerat alldeles utmärkt hittills :) (mitt bygge var det senaste i tråden).
Bra tips! Tack! Vad körde du för diameter på hålet?

• Gilla
PFA
  • Laddar…
J joelpap skrev:
Jag minns tyvärr inte men fick öka håldiametern ganska mycket jämfört med planen. Den sitter ”tajt” nu :cool:

• Gilla
joelpap
  • Laddar…
P PFA skrev:
Jag minns tyvärr inte men fick öka håldiametern ganska mycket jämfört med planen. Den sitter ”tajt” nu :cool:
Du råkar inte ha någon bild som visar lösningen i närbild? :) jag tycker mig se att tätningslisten sitter under själva ”ringen” på webern?

J joelpap skrev:
Du råkar inte ha någon bild som visar lösningen i närbild? :) jag tycker mig se att tätningslisten sitter under själva ”ringen” på webern?
Precis, den sitter under ”ringen”. Jag ska fixa foto när vi kommit hem från stugan. Påminn mig om jag glömmer :)

• Gilla
joelpap
  • Laddar…
P PFA skrev:
Precis, den sitter under ”ringen”. Jag ska fixa foto när vi kommit hem från stugan. Påminn mig om jag glömmer :)
P PFA skrev:
Lyckas du hitta vilket mått du gjorde hålet oxå vore jag oerhört tacksam

J joelpap skrev:
Hej! Ursäkta alldeles för sent svar! Jag har försökt mäta mig till det. Om jag utgår från omkretsen (som är lite svår att mäta) och räknar baklänges så blir diametern ca 58cm. Om jag mäter diametern så landar den kring 57cm, men också lite svårt då det är svårt att mäta på rätt ställe. Baljan sitter tajt (med tätningslisten) :)

• Närbild av utomhusgrill på betong, fokus på texturerade ytor och grillkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband mäter kanten mellan brun cirkelformad objekt och grå yta.
    Skapa konto
  • Ett mätverktyg, möjligtvis ett måttband, mäter avstånd över en stång och yta.
    Skapa konto
  • Närbild: högtalare inbyggd i hörn, reflektion av fotografen, beige texturerad vägg, grå metallfästen.
    Skapa konto
  • Gilla
Andost2 och 1 till
  • Laddar…
P Patrik Frisk skrev:
Skivdjupet borde gå. Annars kan man gå upp i tjocklek... men dom blir jäkligt tunga!
Nej tyvärr ingen bild på armeringen!

Ang hålen så skulle ja ta 1cm mindre på grillhålet...

Ja hällen stod på en aludurk som hängde i fyra gängstänger så man kunde justera , köpte även korta ben till murrikan med en deflektorplåt... så tuben fick stå kvar under och ingen värme nedåt alls!

Det där med gångjärnet blir nog en klurig fråga att lösa. Sätt något på sidan där du kan hänga locket ist...

Mvh
Patrik
P Patrik Frisk skrev:
För att locket ska täta mot grillen och inte ligga mot betongen...

Murrikkan så blev hålet perfekt enligt mig, den var i stort ser jämnt med betongskivan och ca 5 mm luftspalt runt om så värmen har någonstans att "vandra" uppåt...
Tja

Är på gång att få ihop ett utekök med bl.a stekhäll (Hällmark) och gillade din ide med höj och sänkbar platta under brännaren men sen undrade jag samtidigt varför eftersom väl hällen står på brännaren så funktionen är inte för att justera höjd mellan brännare och häll.
Är det för att det var svårt och räkna ut var hyllan skulle hamna för att springan mellan bänkskiva och häll skulle bli lagom så du kan ställa in detta i efterhand ?

Hur har ni tänkt om brännaren behöver bytas ut när ni byggt in som ni gjort så bänkskivan måste lyftas för att ta bort brännaren, eller finns det en smart lösning på det med som inte syns ?

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tja

Är på gång att få ihop ett utekök med bl.a stekhäll (Hällmark) och gillade din ide med höj och sänkbar platta under brännaren men sen undrade jag samtidigt varför eftersom väl hällen står på brännaren så funktionen är inte för att justera höjd mellan brännare och häll.
Är det för att det var svårt och räkna ut var hyllan skulle hamna för att springan mellan bänkskiva och häll skulle bli lagom så du kan ställa in detta i efterhand ?

Hur har ni tänkt om brännaren behöver bytas ut när ni byggt in som ni gjort så bänkskivan måste lyftas för att ta bort brännaren, eller finns det en smart lösning på det med som inte syns ?
Hej!

Du är riktar inte frågan till mig, men kan ändå svara på hur mina tankar var. Det är ganska svårt att på förhand bestämma på vilken höjd brännaren ska stå i förhållande till bänkskivans tjocklek och hällens höjd. Därför är det bra att ha möjligheten att justera in detta. Då min hälls underkant kom för nära ovankanten på bänkskivan, vilket har mer med skivans tjocklek att göra, så fick jag komma på en egen lösning med klämmuttrar och vagnsbultar för att skapa distans (se bild i inlägg #118 ovan). Det funkar väldigt bra.

För min del kan det bli lite krångligt att få ut brännaren om så skulle behövas någon gång. Den står permanent där kan man säga. Men om behovet uppkommer så tänker jag att bänkskivan kan lyftas/vinklas och sedan bara lyfta brännaren rakt upp (krävs tre personer för detta).

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
P PFA skrev:
Hej!

Du är riktar inte frågan till mig, men kan ändå svara på hur mina tankar var. Det är ganska svårt att på förhand bestämma på vilken höjd brännaren ska stå i förhållande till bänkskivans tjocklek och hällens höjd. Därför är det bra att ha möjligheten att justera in detta. Då min hälls underkant kom för nära ovankanten på bänkskivan, vilket har mer med skivans tjocklek att göra, så fick jag komma på en egen lösning med klämmuttrar och vagnsbultar för att skapa distans (se bild i inlägg #118 ovan). Det funkar väldigt bra.

För min del kan det bli lite krångligt att få ut brännaren om så skulle behövas någon gång. Den står permanent där kan man säga. Men om behovet uppkommer så tänker jag att bänkskivan kan lyftas/vinklas och sedan bara lyfta brännaren rakt upp (krävs tre personer för detta).
Stort tack för ditt snabba svar och då var det som jag misstänkte 😜🙏

Har nyss köpt en odlingskrage på Biltema då jag fick tips om det istället för Hällmarks värdelösa vindskydd men samtidigt är ju frågan om man behöver vindskydd när man bygger in brännaren men jag tänker den även som ett skydd för strålningsvärmen i utrymmet runt brännaren.

Såg någon som stack in en lång tändare för att tända de olika brännarna underifrån men ni som är vana brukare... fungerar det inte att bara lyfta på hällen och tända dem ovanifrån ?

Har nyss köpt en odlingskrage på Biltema då jag fick tips om det istället för Hällmarks värdelösa vindskydd men samtidigt är ju frågan om man behöver vindskydd när man bygger in brännaren men jag tänker den även som ett skydd för strålningsvärmen i utrymmet runt brännaren.

Såg någon som stack in en lång tändare för att tända de olika brännarna underifrån men ni som är vana brukare... fungerar det inte att bara lyfta på hällen och tända dem ovanifrån ?
Jag tar bort hällen och tänder ovanifrån...

• Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Då har man börjat malla för hur stort man kan bygga längs planket... 😜🙏
Snart dags att inhandla virke 👍

• Gilla
Patrik Frisk
  • Laddar…

Jag tänder också grillen ovanifrån. Hur viktigt vindskydd är beror väl på konstruktionen av uteköket, men jag tycker du ska satsa på det. Trots att jag har Murrikkan vindskydd (PRO) och byggt in brännaren ganska väl så händer det att lågan slocknar.

• Gilla
Patrik Frisk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.