Klart jag svarar om jag kan!
Jag tänkte inte så mycket på reglagen när jag skulle gjuta, utan mer att den ska hålla men inte bli för tung. Om du kikar i tråden(det har du förmodligen gjort) så monterade jag en aludurk som var justerbar i höjdled för att kunna justera brännaren.
Jag körde vanlig betong, men skulle nu tagit expanderbetong... komihåg att armera bara.

S sneakyone skrev:
Snyggt bygge!
Ska göra något liknande och har några frågor som du kanske kan svara på?

Din bänkskiva är vad jag förstått ca 30mm tjock, hade den kunnat vara tjockare tror du? Eller hade rören till reglaget ”slagit i” bänkskivan då? För man vill ju att brännarna och stöden för själva stekpannan ska va en bit ovanför skivan.

Är osäker ifall jag ska köra 30mm eller göra det enkelt och göra ramen med 45-reglar. Men är rädd för att brännaren kommer hamna för långt ned då.

Har du för övrigt något tips på vad för betong man ska använda? Hört expanderbetong och finbetong men du kanske kan länka till det du körde med?
 
P Patrik Frisk skrev:
Klart jag svarar om jag kan!
Jag tänkte inte så mycket på reglagen när jag skulle gjuta, utan mer att den ska hålla men inte bli för tung. Om du kikar i tråden(det har du förmodligen gjort) så monterade jag en aludurk som var justerbar i höjdled för att kunna justera brännaren.
Jag körde vanlig betong, men skulle nu tagit expanderbetong... komihåg att armera bara.
Tack för svar.
Vet du vart man får tag i aludurk? Kollat på byggmax, Beijer etc men hittar inte.
Minns du vad för mått det är på durken?
 
Den hade jag redan, men kolla med någon som håller på med metall, en verkstad!
Måtten kommer jag inte ihåg.

S sneakyone skrev:
Tack för svar.
Vet du vart man får tag i aludurk? Kollat på byggmax, Beijer etc men hittar inte.
Minns du vad för mått det är på durken?
 
  • Gilla
sneakyone
  • Laddar…
Tack för en intressant tråd.

Har en fundering. Har en liknande lösning med infälld grill till en skiva gjord med expanderbetong och armering. Men i mitt fall så fick jag en millimetersspricka första gången jag grillade. Misstänker att det blev för varmt och armeringen expanderade och gjorde så betongen sprack(?)… Har någon här upplevt liknande? Borde man en luftspalt? Funderar på dra något varv avgasbandage mellan skivan och grillen men det kanske inte hjälper ett dyft?

Har har ni gjort? Något tips på vad man kan göra?
 
  • Gilla
StoraO
  • Laddar…
MoonPrince MoonPrince skrev:
Tack för en intressant tråd.

Har en fundering. Har en liknande lösning med infälld grill till en skiva gjord med expanderbetong och armering. Men i mitt fall så fick jag en millimetersspricka första gången jag grillade. Misstänker att det blev för varmt och armeringen expanderade och gjorde så betongen sprack(?)… Har någon här upplevt liknande? Borde man en luftspalt? Funderar på dra något varv avgasbandage mellan skivan och grillen men det kanske inte hjälper ett dyft?

Har har ni gjort? Något tips på vad man kan göra?
Har precis samma funderingar. Jag håller på att bygga och ska inom hyfsat snar framtid ge mig på att gjuta. Jag har inte sett någon annan ha problem med detta, men det känns ju inte helt orimligt. Speciellt tänker jag på om man eldar i Webern på vintern när det är frysgrader. Din idé med avgasbandage känns inte alls dum. Hade varit intressant att få någon annans kommentarer kring detta.

En annan sak jag funderar på är hur armeringsjärnet ska hängas upp i samband med gjutning. Har sett att vissa lägger tvärribbor eller något annat stag över formen och sedan låter armeringsnätet hänga i ståltrådar från dessa ribbor och att det på så sätt hamnar på en lämplig nivå (mitt i?) inne i skivan. Men är det verkligen bra om dessa trådar gjuts in i betongen med tanke på korrosionsrisken? Men det är kanske rostfri tråd som gäller? Klipper man bara av trådarna vid betongskivans yta?

Hur stort har du gjort hålet för 57’an och ligger ditt lock lite ovanför betongskivan så att det ligger dikt an mot underdelen av klotgrillen och inte mot betongskivan? Bild?
 
Redigerat:
MoonPrince MoonPrince skrev:
Tack för en intressant tråd.

Har en fundering. Har en liknande lösning med infälld grill till en skiva gjord med expanderbetong och armering. Men i mitt fall så fick jag en millimetersspricka första gången jag grillade. Misstänker att det blev för varmt och armeringen expanderade och gjorde så betongen sprack(?)… Har någon här upplevt liknande? Borde man en luftspalt? Funderar på dra något varv avgasbandage mellan skivan och grillen men det kanske inte hjälper ett dyft?

Har har ni gjort? Något tips på vad man kan göra?
Tror inte att expanderande armering är orsak till att betongen sprack. Armeringen och betongen har likvärdig längdutvidgning. Hur skulle det annars gå med armerade betongbroar och hus....
Det är nog för lite armering som kan ge sprickbildningar. När betongen härdar så krymper den och för att den inte skall få "stora" krympsprickor så är en del av armeringens arbete att fördela ut sprickorna så att de blir små och nästan "osynliga". Speciellt tunna konstruktioner är sprickbenägna då härdningen går relativt snabbt pga tunna och klena konstruktioner.
 
  • Gilla
MoonPrince
  • Laddar…
R roli skrev:
Tror inte att expanderande armering är orsak till att betongen sprack. Armeringen och betongen har likvärdig längdutvidgning. Hur skulle det annars gå med armerade betongbroar och hus....
Det är nog för lite armering som kan ge sprickbildningar. När betongen härdar så krymper den och för att den inte skall få "stora" krympsprickor så är en del av armeringens arbete att fördela ut sprickorna så att de blir små och nästan "osynliga". Speciellt tunna konstruktioner är sprickbenägna då härdningen går relativt snabbt pga tunna och klena konstruktioner.
Har aldrig gjutit en betongskiva tidigare. Du får gärna tipsa mig om hur denna bör armeras på bästa sätt om du har kunskapen inom det. Avstånd från långsidan på skivan till kant på vänster hål blir ca 13 cm och motsvarande för höger hål ca 11 cm på varje sida, om jag placerar hålen i mitten.

Tack!
 
  • 3D-modell av en betongskiva med två utskurna hål och måttangivelser.
  • Skiss av betongskiva med två centralt placerade cirkulära hål och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
När det gäller att gjuta bänkskivor i betong är jag ingen "kunskapsbank", har aldrig provat. För min del är det klart mycket grövre konstruktioner som gäller. Men vissa likheter finns nog att överföra så som att klen tät armering minskar sprickbildning jämfört med färre grövre järn. Vad som är lämplig armeringsdimension på en sådan här klen konstruktion som en 35 mm tjockplatta vet jag inte. Men jag skulle titta lite åt att använda bistål och/eller någon typ av nät som är relativt tätt typ max 100 mm i maskvidd (gärna mindre) och med "stänger" mellan 4-6 mm i diameter. Om man nu kan hitta något sådant. Sedan bör man försöka få armeringen att hamna centriskt då det är nära till båda kanterna. Att hänga upp armeringen i rostfria trådar som det skrevs om tidigare kan vara en lösning. Trådarna klipps sedan när betongen har börjat härda. Att betongskivan sedan får härda så fuktigt och långsamt som möjligt ökar chanserna till att få en sprickfri skiva.
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
R roli skrev:
När det gäller att gjuta bänkskivor i betong är jag ingen "kunskapsbank", har aldrig provat. För min del är det klart mycket grövre konstruktioner som gäller. Men vissa likheter finns nog att överföra så som att klen tät armering minskar sprickbildning jämfört med färre grövre järn. Vad som är lämplig armeringsdimension på en sådan här klen konstruktion som en 35 mm tjockplatta vet jag inte. Men jag skulle titta lite åt att använda bistål och/eller någon typ av nät som är relativt tätt typ max 100 mm i maskvidd (gärna mindre) och med "stänger" mellan 4-6 mm i diameter. Om man nu kan hitta något sådant. Sedan bör man försöka få armeringen att hamna centriskt då det är nära till båda kanterna. Att hänga upp armeringen i rostfria trådar som det skrevs om tidigare kan vara en lösning. Trådarna klipps sedan när betongen har börjat härda. Att betongskivan sedan får härda så fuktigt och långsamt som möjligt ökar chanserna till att få en sprickfri skiva.
Tusen tack för ditt uttömmande svar, dina antagande känns rimliga.

Bistål känns som en bra idé! Kanske ett sådant här som är förzinkat? Vet inte vad ”40” står för men antagligen totalbredden. Står inget om diametern på stängerna dock, men de ser ju lagom tjocka ut.

Det behöver väl knappast vara rostfritt när det är ingjutet? Inga galvaniska strömmar mellan förzinkat och rostfritt antar jag (ståltråden)?

Har du en aning om hur när betongskivans kanter man bör lägga armeringen?
 
  • Förzinkat bistål BI 40 FZ 2M för byggprojekt, framställt mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är skivan bara 35 mm tjock så kommer järnen att ligga typ 15 mm från topp och botten om diametern är 5 mm. Så jag hade siktat på ett mått på min 15 och max 20 mm från kanterna. Man måste dock se till att största stenstorleken i den betongmassa som man skall gjuta med får plats. Avståndet mellan järn och till kanter bör nog vara minst 2 gånger stenstorleken.
 
Redigerat:
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
Såhär ser min spricka ut, på dagtid när det är torrt syns den inte. Så estetiskt gör det absolut ingenting, den är bara cool med sprickan.

Tror ni armeringen kommer förstöra skivan av vattnet som tar sig ner? Jag måste laga denna va? Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga bara. Typ göra sprickan lite större på något vis och laga sen slipa.

Eller ska man vänta någon säsong och laga när det blivit värre?
 
  • Närbild på en betongskiva med en tunt lag spricka, insidan av ett runt hål syns i vänstra kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt, den syns knappt…
 
  • Närbild på en grå byggyta med subtil textur och möjligen mindre defekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MoonPrince MoonPrince skrev:
Såhär ser min spricka ut, på dagtid när det är torrt syns den inte. Så estetiskt gör det absolut ingenting, den är bara cool med sprickan.

Tror ni armeringen kommer förstöra skivan av vattnet som tar sig ner? Jag måste laga denna va? Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga bara. Typ göra sprickan lite större på något vis och laga sen slipa.

Eller ska man vänta någon säsong och laga när det blivit värre?
fast betong suger väl ändå fukt? Om den inte är behandlad skyddad.
 
@MoonPrince hade verkligen skivan torkat ut och härdat ordentligt? Personligen hade jag nog valt en liten luftspalt men det beror nog på utformningen av grillen som skall ner. Skulle åtminstone se till så det var rörelsemarginal.
 
B larry78 skrev:
@MoonPrince hade verkligen skivan torkat ut och härdat ordentligt? Personligen hade jag nog valt en liten luftspalt men det beror nog på utformningen av grillen som skall ner. Skulle åtminstone se till så det var rörelsemarginal.
Tack för svar!

Troligtvis inte, jag är 100% nybörjare, så har gjort en del fel... Skivan låg under plast 5 dygn, sen vände vi på den. Sen har den legat under bar himmel och fått både regn och sol på sig. Första och enda grillningen gjordes efter 2 veckor. Men det kanske behöver gå en månad innan den utsätts för värme?

Vill ju ha grillen i höjd med skivan och inte ovanför, max 1 cm då kanske. Funderar på att höja upp den lite så det blir en liten luftspalt. Eller så måste man kanske skaffa en mindre grill helt enkelt...
Har köpt avgasbandage jag tänkte jag skulle ha emellan skivan och grillen, men det kanske är helt värdelös lösning?

Ursäkta mina dumma, är som sagt 100% grön inom detta....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.