C claym skrev:
fast betong suger väl ändå fukt? Om den inte är behandlad skyddad.
Ja jo, men det är luft och fukt kombinerat som får armeringen att rosta. Jag är nybörjare inom detta, så tänkte att någon kunnig kanske kunde ge mig något råd om vad jag borde göra med sprickan.. :surprised:
 
Sprickor i betong som är "för stora" brukar repareras men en injekteringsmetod som nog inga "vanliga" personer har tillgång till. Är kladdigt och omständigt och troligtvis inget som man gör på denna skiva. Då är det nog nästan lika enkelt att göra en ny eftersom injektingen går ut på att man borrar in rör som man sedan trycker in en epoxymassa i som skall täta sprickan. När skivan är så tunn så måste nog rören placeras tätt vilket inte blir bra. Kommer nog att försvaga skivan lika mycket som det tätar....

Mitt lekmanna råd i "sprickfrågan" blir att kör med den så länge som den håller och/eller ser snygg ut. Möjligen skulle kanske någon behandling kunna täta sprickan temporärt men då skivan växer och krymper med värmen så kommer nog sprickan att "gå upp" igen efter ett tag (om man lyckas täta den) men hur länge det dröjer är svårt att svara på, kanske kommer att fungera...
 
  • Gilla
MoonPrince
  • Laddar…
P Patrik Frisk skrev:
Det löste sig , är nästan klar , målning kvar nu!
Hej! Hoppas du fortfarande är aktiv på forumet! Har kikat mycket på ditt bygge och planerar att göra något liknande. Undrar hur stort hål du gjorde för Muurikkan? Det ser lika stort ut som grillen, men vill bara kolla. Blir det luft mellan bänkskivan och själva stekhällen när den står på brännaren? Tackar på förhand! // K
 
K KL 1973 skrev:
Hej! Hoppas du fortfarande är aktiv på forumet! Har kikat mycket på ditt bygge och planerar att göra något liknande. Undrar hur stort hål du gjorde för Muurikkan? Det ser lika stort ut som grillen, men vill bara kolla. Blir det luft mellan bänkskivan och själva stekhällen när den står på brännaren? Tackar på förhand! // K
Jodå... men det är mycket hemma o på jobbet!
590mm är hålet för murrikkan!
 
P Patrik Frisk skrev:
Så här är gasolbrännaren monterad, stående på plattan. Så jag kan justera höjden med gängstängerna!
Jag köpte korta ben och deflektor (monterat bottenplåt) för värmen ska gå mest upp.[bild] [bild]
Grillen ligger/hänger i hålet.
Hej!

Jag har som du en Murrikka 58 med D400-brännare och korta ben. Ser inte exakt likadan ut som din ser jag. Vindskyddsplåten runtom ser annorlunda ut. Kanske för att det är en PRO-modell.

Jag skulle vilja undvika att använda de korta benen och ställa den direkt på vindskyddsplåten istället. Sparar ca 15 cm i höjd på det sättet.

Innebär då att jag inte kommer att använda den s.k. värmeskyddsplåten heller (den blanka runda plåten som egentligen ska ligga löst på ”tapparna” på de korta benen). Har du en bottenplåt under din brännare som jag har på min (se bild)?

Frågan är hur varmt det blir nedåt och åt sidorna, dvs hur varm blir egentligen vindskyddsplåten och bottenplattan? Jag tänker som du ställa allt på en durkplåt eller liknande, och direkt under durkplåten kommer då gasoltuben stå.
 
  • Detaljbild på en Murrikka 58 med D400-brännare monterad på vindskyddsplåt och bottenplatta, utan värmeskyddsplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murrikka 58 stekhäll med korta ben och D400-brännare, och en separat värmereflektorplatta på bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Murrikka 58 med D400-brännare monterad på korta ben ovanför en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Ingentjuga
  • Laddar…
P PFA skrev:
Hej!

Jag har som du en Murrikka 58 med D400-brännare och korta ben. Ser inte exakt likadan ut som din ser jag. Vindskyddsplåten runtom ser annorlunda ut. Kanske för att det är en PRO-modell.

Jag skulle vilja undvika att använda de korta benen och ställa den direkt på vindskyddsplåten istället. Sparar ca 15 cm i höjd på det sättet.

Innebär då att jag inte kommer att använda den s.k. värmeskyddsplåten heller (den blanka runda plåten som egentligen ska ligga löst på ”tapparna” på de korta benen). Har du en bottenplåt under din brännare som jag har på min (se bild)?

Frågan är hur varmt det blir nedåt och åt sidorna, dvs hur varm blir egentligen vindskyddsplåten och bottenplattan? Jag tänker som du ställa allt på en durkplåt eller liknande, och direkt under durkplåten kommer då gasoltuben stå.
Ja du har den nya... (pro)
Jag skulle ställa den direkt på plåten... om det går och byta vingmuttrarna till vanliga muttrar.
 
P Patrik Frisk skrev:
Ja du har den nya... (pro)
Jag skulle ställa den direkt på plåten... om det går och byta vingmuttrarna till vanliga muttrar.
Kanon! Vad var anledningen till att du inte gjorde det? Du behövde kanske inte utrymmet i höjdled. Tror det går att ha vingmuttrarna där utan att de tar i eftersom vindskyddsplåten går lite nedanför. Så ingen stark hetta nedåt eller i plåtarna då menar du?
 
P PFA skrev:
Kanon! Vad var anledningen till att du inte gjorde det? Du behövde kanske inte utrymmet i höjdled. Tror det går att ha vingmuttrarna där utan att de tar i eftersom vindskyddsplåten går lite nedanför. Så ingen stark hetta nedåt eller i plåtarna då menar du?
Den ser helt anorlunda ut, ville ha strålningsplåt nedåt och då var jag tvungen o ha korta ben!
 
P Patrik Frisk skrev:
Den ser helt anorlunda ut, ville ha strålningsplåt nedåt och då var jag tvungen o ha korta ben!
Ser att du har satt brännaren på någon form av durkplåt. Är den 1,5 mm tjock? Jag var och kände på en sådan på Hornbach och tyckte att den kändes ganska ”vek” med tanke på att brännaren plus stekhäll ändå blir ganska tungt. Men det funkar alltså utan att det sviktar?
 
P PFA skrev:
Ser att du har satt brännaren på någon form av durkplåt. Är den 1,5 mm tjock? Jag var och kände på en sådan på Hornbach och tyckte att den kändes ganska ”vek” med tanke på att brännaren plus stekhäll ändå blir ganska tungt. Men det funkar alltså utan att det sviktar?
Alu durkplåt är stark.. vet inte vilken tjocklek jag hade, utan jag tog den jag hade till hands!
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
P Patrik Frisk skrev:
Alu durkplåt är stark.. vet inte vilken tjocklek jag hade, utan jag tog den jag hade till hands!
Ser ut som du monterat brännaren så att rören ut till reglagen ligger precis under betongskivan och att den röda skyddsplåten vid reglagen ligger helt utanför träregeln. Stämmer det? Jag hade tänkt göra så nämligen.

Blir rören från reglagen ut till själva brännaren heta så att man behöver lite distans mellan rören och träregeln som den löper genom?
 
P PFA skrev:
Ser ut som du monterat brännaren så att rören ut till reglagen ligger precis under betongskivan och att den röda skyddsplåten vid reglagen ligger helt utanför träregeln. Stämmer det? Jag hade tänkt göra så nämligen.

Blir rören från reglagen ut till själva brännaren heta så att man behöver lite distans mellan rören och träregeln som den löper genom?
Ja... jag utgick från den gamla varianten av murrikka.
Näe dom blir inte varma, gasen bara strömmar fram i dom rören innan "cirklarna".
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
Sommarens projekt blev ett relativt litet men bastant utekök med plats för klassikerna - Weber 57’a och Muurikka 58’a PRO. Tack för alla fina tips här i tråden!

Brännaren till stekhällen står med underredet direkt på en justerbar durkplåt i aluminium. Idén stal jag från Patrik här i tråden, tack för den! Både brännaren och grillen är omgärdade med brandsäker cementskiva för utomhusbruk. Monterade även cementskiva under durkplåten eftersom gasolflaskan står precis under brännaren.

Tjockleken på betongskivan är 35mm vilket innebar att jag fick höja brännaren så mycket det gick. Ändå hamnade stekhällens handtag för nära betongskivans ovandel. Löste det genom att sätta klämmuttrar på de tre stöden som stekhällen står på. Skruvade i korta rostfria vagnsbultar (som fick kapas ytterligare). Stekhällen står alltså på vagnsbultarna och det fungerar alldeles utmärkt.

Hade bara ett vettigt ställe att placera uteköket på och det blev intill ligusterhäcken. Så mitt lilla dilemma var att jag behövde någon form av brandskydd för häcken, men inte ett permanent sådant eftersom häcken behöver sol och utrymme för att må bra. Ville även ha ett skydd för betongskivan när uteköket inte används, speciellt vintertid. Det slutade med att jag byggde två ramar och lät plåtkillen täcka dem med rostfri borstad plåt och ja, det blev helt enkelt två flugor i en smäll.

Plåt är galet dyrt så jag gjorde enkla skisser på några andra bra-att-ha-grejer för att nyttja så mycket av plåten som möjligt. Det blev ett skydd till reglagen till brännaren, ett underlägg för flottiga grillverktyg och en hållare på baksidan som locken kan stå i under tiden vi brassar på

Det jag fortfarande saknar är en bra upphängning till Weber-locket som kan användas när jag vill hänga av locket i samband med grillning. Tänker mig en form av hake som monteras på vänstra gaveln så att man enkelt kan hänga locket där. Det finns en liten hake inuti i locket (min grill är från 2008 eller däromkring) som man normalt sett använder när man hänger upp locket på klotgrillen. Den borde kunna användas.

Någon här som gjort någon smart och enkel lösning på det?
 
  • Hembyggt utekök med betongskiva, gasolbrännare, stekhäll, ölflaska och matlagningstillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastant utekök med betongskiva, Weber-grill, Muurikka-stekhäll och gasolflaska under durkplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hemmabyggt utekök i trä med durkplåtstopp intill en häck, med förvaringshyllor och gasolflaska under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett utekök med betongskiva, Muurikka stekhäll och verktyg med trähandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostfritt, borstat plåtskydd monterat på trästolpe vid ligusterhäck som brandskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett utekök med plats för grill och stekhäll, omgärdad av cementskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hemmagjort utekök i trä med betongskiva, Weber-grill, Muurikka stekhäll och trädgårdsbakgrund i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utekök i byggfas med en Muurikka gasolbrännare installerad på justerbar aluminiumdurkplåt omgiven av brandsäkra cementskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett hemgjort utekök med en gasolbrännare monterad på en cementskiva och en durkplatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt utekök med Muurikka brännare på justerbar durkplåt och säkerhetscementskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
qaws och 11 till
  • Laddar…
Mycket bra tråd med inspiration för en som precis börjat planera för att gjuta en skiva och fälla in en Weber57. Ni som gjort det, har skivan spruckit något runt grillen? Klarar betongen värmen bra? Jag är lite i valet och kvalet om jag ska göra hålet tight eller om jag ska göra övermått och hänga upp grillen likt den hänger i den grillvagn jag har nu och sen täcka mellanrummet med en plåt typ.
 
Hej,

Jag satte en sådan tätningslist som används till ungsluckor. Köpte på Biltema. Självhäftande baksida så jag klistrade fast den på Webern. Har fungerat alldeles utmärkt hittills :) (mitt bygge var det senaste i tråden).
 
  • Gilla
joelpap
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.