En till tanke; flytspackel? Skulle det kunna funka? Det ser ju ut att bli en jämn yta efteråt utan slipning.
 
Byggtok Byggtok skrev:
En till tanke; flytspackel? Skulle det kunna funka? Det ser ju ut att bli en jämn yta efteråt utan slipning.
Flytspackel fick jag rekommenderat av några på Fresk, de hade kört med det och blev väldigt snyggt (inomhus skiva hade de byggt ). Dock är väl detta dyrare ? Funkar en flytspacklad skiva utomhus till ett kök?
 
En fråga: varför vill du inte slipa?
 
C claym skrev:
I teorin, ja, i verkligheten ingen aning :D. Jag tror inte det är utan som gör det blankt, det är materialet som skivan är gjord av. Det är väl därför man vill ha en blank slät träskiva. Nästa gång jag gjuter ska jag testa en Melaminskiva då jag tycker dessa verkar bättre å slätare. Sist körde jag formplyfa fr byggmax men minsta lilla repa / ojämnhet syns direkt. Nu var det min första gjutning och ville mer testa. Resultatet blev bra och bara små skavanker syntes men dessa ”gömdes ” bakom jackor som hänger ovanför den (skivan ligger i hallen)
Det låter vettigt! Formplyfa är ganska dyrt dessutom... Men det kanske är samma med melamin. Resultatet är dock viktigast:)
 
C claym skrev:
Flytspackel fick jag rekommenderat av några på Fresk, de hade kört med det och blev väldigt snyggt (inomhus skiva hade de byggt ). Dock är väl detta dyrare ? Funkar en flytspacklad skiva utomhus till ett kök?
Jag har sett att det finns flytspackel för utomhusbruk. Oftast för att sen lägga på klinker eller sten. Men ytan ser snygg ut!
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
C claym skrev:
En fråga: varför vill du inte slipa?
Där tar mitt tålamod slut. Och det är så sjukt dammigt... Lite finslipande är helt ok, men att slipa ned en grov betongyta vet jag att jag inte kommer göra. Tyvärr!
 
Byggtok Byggtok skrev:
Där tar mitt tålamod slut. Och det är så sjukt dammigt... Lite finslipande är helt ok, men att slipa ned en grov betongyta vet jag att jag inte kommer göra. Tyvärr!
Förstår. Jo det är drygt att slipa .
Testa med flytspackel och se om det funkar? Har du sökt på youtube, där brukar finnas en hel del bra och kanske någon som kört med flytspackel?
Som sagt: den skiva jag såg på Fresk som var gjord med flytspackel var riktigt snygg!
 
Ja, jag ska nog testa det faktiskt! Och om jag är smart borde jag testa på en liten skiva först:D
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Kör med expanderbetong! Alla som jag har pratat med och provat säger att icke fiberförstärkt flytspackel inte ger tillräckligt styrka/bärighet för en bänkskiva och kommer för eller senare att börja spricka och se ut som skit.

Fiberförstärkt flytspackel vill man inte heller köra med.
 
Z Zorax skrev:
Kör med expanderbetong! Alla som jag har pratat med och provat säger att icke fiberförstärkt flytspackel inte ger tillräckligt styrka/bärighet för en bänkskiva och kommer för eller senare att börja spricka och se ut som skit.

Fiberförstärkt flytspackel vill man inte heller köra med.

Intressant! Jag körde med expanderbetong, kommer köra med det igen den dagen jag bygger utekök. Ska bara göra klart alla andra 1000 projekt först :)
 
Z Zorax skrev:
Kör med expanderbetong! Alla som jag har pratat med och provat säger att icke fiberförstärkt flytspackel inte ger tillräckligt styrka/bärighet för en bänkskiva och kommer för eller senare att börja spricka och se ut som skit.

Fiberförstärkt flytspackel vill man inte heller köra med.
Aha, tack. Ja, sprickor vill man inte ha. Men hur gör man med ytan om man inte vill slipa ihjäl sig?
 
Byggtok Byggtok skrev:
Aha, tack. Ja, sprickor vill man inte ha. Men hur gör man med ytan om man inte vill slipa ihjäl sig?
Vibrera och finglätta ytan när det börjar brinna.
 
  • Gilla
Byggtok
  • Laddar…
Vad har ni använt för behandlig av skivan.
Blev rekomenderad betonglack med topper(vax) men är lite skeptisk till att ha vax bredvid grillen.
Är linolja ett bättre alternativ?
 
M Markus_ skrev:
Vad har ni använt för behandlig av skivan.
Blev rekomenderad betonglack med topper(vax) men är lite skeptisk till att ha vax bredvid grillen.
Är linolja ett bättre alternativ?
Jag körde linolja...
Mätta skivan med tunna lager och sen polera...
 
  • Gilla
Markus_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.