85 896 läst · 131 svar
86k läst
131 svar
gjuta bänkskiva utekök
Osäker på om det här hör hit eller inte, men funderar på att gjuta en bänkskiva direkt på den träbänken som ligger där idag + gjuta in muurikka. Det är ett utekök utan tak. Än så länge i alla fall. Min fråga är om ni tror att det funkar att gjuta direkt på? Det är en stor skiva nämligen och jag skulle inte vilja ha den högre än 2 cm, vilket jag tror är minimum för att det ska hålla.
Hur får man i så fall ytan snygg och slät?
Behöver man armeringsjärn?
Vad bör man ha för efterbehandling?
Något mer klokt råd?
Något mer klokt råd?
Man vill nog gjuta på något som är "stumt" så det inte sviktar om det är så tunt som 2cm... det är det första som kommer upp i huvudet.Byggtok skrev:Osäker på om det här hör hit eller inte, men funderar på att gjuta en bänkskiva direkt på den träbänken som ligger där idag + gjuta in muurikka. Det är ett utekök utan tak. Än så länge i alla fall. Min fråga är om ni tror att det funkar att gjuta direkt på? Det är en stor skiva nämligen och jag skulle inte vilja ha den högre än 2 cm, vilket jag tror är minimum för att det ska hålla.
Något mer klokt råd?
Men behandla betong går jue o göra så det inte suger åt sig... jag har kört linolja(finns mycket annat oxå) på skivan . Mättat o sen polerat.Byggtok skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag har sett filmer där folk gjuter direkt på plats (dvs inte vänder på den), där har det dock alltid avslutats med slipning.Byggtok skrev:
Vad sägs som en annan galen tanke: gjut den direkt på plats som du tänkt. Överfyll formen, lägg på ett lock / skiva och skruva fast. Dvs överfyll så mycket att det rinner ut när locket / skivan läggs på. Du kommer nog få slipa efteråt (Kanter etc) men inte lika mycket sant ytan borde bli slät?
någon som testat detta?
I teorin, ja, i verkligheten ingen aning . Jag tror inte det är utan som gör det blankt, det är materialet som skivan är gjord av. Det är väl därför man vill ha en blank slät träskiva. Nästa gång jag gjuter ska jag testa en Melaminskiva då jag tycker dessa verkar bättre å slätare. Sist körde jag formplyfa fr byggmax men minsta lilla repa / ojämnhet syns direkt. Nu var det min första gjutning och ville mer testa. Resultatet blev bra och bara små skavanker syntes men dessa ”gömdes ” bakom jackor som hänger ovanför den (skivan ligger i hallen)Byggtok skrev: