H Hästängsudd skrev:
PL200 är bättre för dom materialen tillsammans.
PL600 vill ha en sugande yta vilket varken formplywood eller hållplats är.
Jajo, men nu ska det bara hålla fast cellplasten under gjutningen och det kommer det klara av fint, blir ju inga enorma krafter direkt :)

Tack för all hjälp jag testar PL 600 o det får bära eller brista

Z ZorroPJ skrev:
Tack för all hjälp jag testar PL 600 o det får bära eller brista
Jag skruvade cellplasten o tätade med fog mellan plyfan o cellplasten , då får man samtidigt en "mjuk" kant , (lite avrundad).

Ok körde du silicon eller latex runt ? Såg att man kan tejpa runt cellplasten för att få en yta som lättare släpper . Gjorde du så eller smorde du bara in cellplasten? Jag tänkte köra såpa på formen

• Gilla
Palazzo
  • Laddar…
Z ZorroPJ skrev:
Ok körde du silicon eller latex runt ? Såg att man kan tejpa runt cellplasten för att få en yta som lättare släpper . Gjorde du så eller smorde du bara in cellplasten? Jag tänkte köra såpa på formen
Hade latex hemma, så det fick bli det.
Smorde med matolja !!

Tack igen bra forum det här ☀️

Z ZorroPJ skrev:
Tack igen bra forum det här ☀️
Klart man hjälper till om det undrtlättar för någon!

Osäker på om det här hör hit eller inte, men funderar på att gjuta en bänkskiva direkt på den träbänken som ligger där idag + gjuta in muurikka. Det är ett utekök utan tak. Än så länge i alla fall. Min fråga är om ni tror att det funkar att gjuta direkt på? Det är en stor skiva nämligen och jag skulle inte vilja ha den högre än 2 cm, vilket jag tror är minimum för att det ska hålla.

Hur får man i så fall ytan snygg och slät?
Behöver man armeringsjärn?
Vad bör man ha för efterbehandling?
Något mer klokt råd?

Byggtok Byggtok skrev:
Osäker på om det här hör hit eller inte, men funderar på att gjuta en bänkskiva direkt på den träbänken som ligger där idag + gjuta in muurikka. Det är ett utekök utan tak. Än så länge i alla fall. Min fråga är om ni tror att det funkar att gjuta direkt på? Det är en stor skiva nämligen och jag skulle inte vilja ha den högre än 2 cm, vilket jag tror är minimum för att det ska hålla.

Hur får man i så fall ytan snygg och slät?
Behöver man armeringsjärn?
Vad bör man ha för efterbehandling?
Något mer klokt råd?
Man vill nog gjuta på något som är "stumt" så det inte sviktar om det är så tunt som 2cm... det är det första som kommer upp i huvudet.

Hm... sant. Tack. Jag tror det kanske blir båtlack istället. Och sen bygga tak. Verkar som att betongen suger pt sig en del också. Vi är inte särskilt försiktiga

Byggtok Byggtok skrev:
Hm... sant. Tack. Jag tror det kanske blir båtlack istället. Och sen bygga tak. Verkar som att betongen suger pt sig en del också. Vi är inte särskilt försiktiga
Men behandla betong går jue o göra så det inte suger åt sig... jag har kört linolja(finns mycket annat oxå) på skivan . Mättat o sen polerat.

Det låter ju bra. Jag såg bilden på ditt fina utekök. Största problemet tror jag är ytan och få den jämn och avtorkningsbar, tror du inte det? Att slipa känns inte så lockande...

Byggtok Byggtok skrev:
Det låter ju bra. Jag såg bilden på ditt fina utekök. Största problemet tror jag är ytan och få den jämn och avtorkningsbar, tror du inte det? Att slipa känns inte så lockande...
Jag har sett filmer där folk gjuter direkt på plats (dvs inte vänder på den), där har det dock alltid avslutats med slipning.
Vad sägs som en annan galen tanke: gjut den direkt på plats som du tänkt. Överfyll formen, lägg på ett lock / skiva och skruva fast. Dvs överfyll så mycket att det rinner ut när locket / skivan läggs på. Du kommer nog få slipa efteråt (Kanter etc) men inte lika mycket sant ytan borde bli slät?

någon som testat detta?

Det borde ju egentligen bli samma effekt! Eller är det tyngden som skapar den blanka ytan....? Undrar om det även kan funka med att lägga på oljad plast?

Byggtok Byggtok skrev:
Det borde ju egentligen bli samma effekt! Eller är det tyngden som skapar den blanka ytan....? Undrar om det även kan funka med att lägga på oljad plast?
I teorin, ja, i verkligheten ingen aning :D. Jag tror inte det är utan som gör det blankt, det är materialet som skivan är gjord av. Det är väl därför man vill ha en blank slät träskiva. Nästa gång jag gjuter ska jag testa en Melaminskiva då jag tycker dessa verkar bättre å slätare. Sist körde jag formplyfa fr byggmax men minsta lilla repa / ojämnhet syns direkt. Nu var det min första gjutning och ville mer testa. Resultatet blev bra och bara små skavanker syntes men dessa ”gömdes ” bakom jackor som hänger ovanför den (skivan ligger i hallen)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.