10 748 läst · 68 svar
11k läst
68 svar
Gasolen till grillen tar slut orimligt snabbt, eller?
Jag gör av med 2-3 st PC10 per år...
(Prismatchar alltid på Bauhaus för bästa pris)
Men jag har en 3-brännars grill från Weber med en extra brännare för "Sear-zone".
Grillen går ganska ofta och länge.
Grillar man korv till barnen någon gång varje helg räcker en PC10 i många år..
För mig går grillen flera gånger i veckan och ganska ofta grillar jag grejer som gör att grillen går i 1-2 timmar. Har även stekbord på grillen där jag kör allt från Smashburgare till pannkakor och annat...
Jag kör ju även grillen året runt så...
Har även en kolgrill som tyvärr går för sällan...
Så hur länge en gasoltub räcker är ju som att diskutera hur länge en tank bensin räcker på bilen...dvs en pensionär som använder bilen en gång varannan vecka tycker att tanken räcker en evighet, medans pendlaren som har 3 mil till jobbet behöver tanka en gång i veckan...
Läckage på tub har jag råkat ut för en gång under de åren jag haft gasolgrill och det gick att reklamera.
När jag bodde i lägenhet hade jag en mindre Gasolgrill med lilla 2kg flaskan...dom på macken började känna igen mig för jag var inne så ofta 😉
/Jocce
(Prismatchar alltid på Bauhaus för bästa pris)
Men jag har en 3-brännars grill från Weber med en extra brännare för "Sear-zone".
Grillen går ganska ofta och länge.
Grillar man korv till barnen någon gång varje helg räcker en PC10 i många år..
För mig går grillen flera gånger i veckan och ganska ofta grillar jag grejer som gör att grillen går i 1-2 timmar. Har även stekbord på grillen där jag kör allt från Smashburgare till pannkakor och annat...
Jag kör ju även grillen året runt så...
Har även en kolgrill som tyvärr går för sällan...
Så hur länge en gasoltub räcker är ju som att diskutera hur länge en tank bensin räcker på bilen...dvs en pensionär som använder bilen en gång varannan vecka tycker att tanken räcker en evighet, medans pendlaren som har 3 mil till jobbet behöver tanka en gång i veckan...
Läckage på tub har jag råkat ut för en gång under de åren jag haft gasolgrill och det gick att reklamera.
När jag bodde i lägenhet hade jag en mindre Gasolgrill med lilla 2kg flaskan...dom på macken började känna igen mig för jag var inne så ofta 😉
/Jocce
Det billigaste är att elda i kolgrillen och använda ved från trädgården. Om man nu ska räkna på det.N Nordsjö skrev:Men vänta lite nu... En gasolgrill har för det första oftast ett betydligt högre inköpspris än en kolgrill. Min Weber klotgrill kostade ca 2200kr i inköp, en gasolgrill ca 6500kr eller mer. På det köper man antingen kol/briketter eller gasol. Räknar man priset på det sättet så tar det ju ett tag att "få igen" pengarna, det blir alltså dyrare under en tid att grilla med gasol. Grottar inte ner mig i en ärlig jämförelsekalkyl men ni får gärna göra det (😁).
Så om man ska tänka rätt är det nog dyrare med gasolgrill innan det går på ett ut.
Läckage?
Många kunder påstår att deras kompositflaskor läcker då det luktar gas runt dem.
Gasol är helt luktfritt, därför tillsätts ett doftämne så att man skall kunna upptäcka läckage. Tyvärr tar sig detta doftämne enkelt igenom kompositmaterialet, därmed är det normalt att en kompositflaska luktar lite "gas", det är dock mycket sällan så att den läcker ut bränsle.
https://www.svenskagas.se/flaskor-och-revidering
Många kunder påstår att deras kompositflaskor läcker då det luktar gas runt dem.
Gasol är helt luktfritt, därför tillsätts ett doftämne så att man skall kunna upptäcka läckage. Tyvärr tar sig detta doftämne enkelt igenom kompositmaterialet, därmed är det normalt att en kompositflaska luktar lite "gas", det är dock mycket sällan så att den läcker ut bränsle.
https://www.svenskagas.se/flaskor-och-revidering
Klicka här för att svara