9 581 läst · 68 svar
10k läst
68 svar
Gasolen till grillen tar slut orimligt snabbt, eller?
Ni som bor i Borås eller Kinna kan ju köpa hos Svetskompaniet! Dom är ju klar billigast i trakten !andreascarlsson skrev:
Fortfarande är det vad som placeras på grillen, med tillhörande "grillolja", som kostar pengar.andreascarlsson skrev:
För tre två somrar sen blev vi med gasolgrill, en Weber Genesis. Alla hade pratat om hur långt gasolen räckte och att en 10-liters tub "räckte flera somrar"... Jag är inte lika nöjd.
Sedan inköp har vi gjort åt en 5-liters och två stycken 10-liters-tuber.
Förra vintern försvann dessutom gasol medan tuben stod utomhus, läcker de så jävligt?
Vi grillar 20-30 gånger per säsong. Det blev plötsligt väldigt dyrt att grilla. Jag är besviken.
Är det här normalt?
20-30 timmar grillning för några "hundralappar" är inte speciellt dyrt för myset vid grillen i glada vänners lag. Härda ut. "
Grilloljan" kan givetvis bytas mot vatten om så önskas.
Det förtar stämningen högst påtagligt.B Bernt Ö97 skrev:
Grillen och garaget är männens sista utposter och en grillöl eller två går ofta under radarn hos de flesta kvinnor.
Grillölen varieras lämpligen med t ex en GT vid lämpliga tillfällen
Om det är varianten av grillolja du syftar på håller jag helt med dig. 👍B Boende45 skrev:
Förslaget med vatten som "grillolja" var i första hand riktat till TS som tycker att gasol för ca 10-15 kr är kostsamt.
Grillning ska givetvis kombineras med "grillolja" av bra kvalitet och smak, oavsett pris.
Om du stänger ventilen på tuben läcker ingen gas ut. Läcksök med läcksökningsspreyandreascarlsson skrev:
För tre två somrar sen blev vi med gasolgrill, en Weber Genesis. Alla hade pratat om hur långt gasolen räckte och att en 10-liters tub "räckte flera somrar"... Jag är inte lika nöjd.
Sedan inköp har vi gjort åt en 5-liters och två stycken 10-liters-tuber.
Förra vintern försvann dessutom gasol medan tuben stod utomhus, läcker de så jävligt?
Vi grillar 20-30 gånger per säsong. Det blev plötsligt väldigt dyrt att grilla. Jag är besviken.
Är det här normalt?
Va ? komprimeras vätskan ?K kniv skrev:
Antar att du menar gasolen i flytande form, och den komprimeras inte.
Själv kör jag kolgrill så jag slipper alla dessa problem
Vi har en Weber Spirit II E-310 med tre brännare sedan 2022.
Mina kalkyler pekar på att brikettgrillning kostar ca dubbelt mot gasol.
Jag köper PC 10-or och en sådan räcker för ca 60 grillevent (jo, jag för loggbok ....): 5 min förvärmning på fullskaft + 10 à 15 minuters grillning på "halvgas" / "trekvartsgas". Det blir ca 18 timmars grillning. En Spirit 310 drar 615 g/h vid fullt pådrag, dvs drygt 16 timmar.
Vi är två personer, så grillningen sker ofta med bara två brännare på säg "halvfart" ( realiteten mycket ner) och en brännare på min-läge som stödeldning.
Mina kalkyler pekar på att brikettgrillning kostar ca dubbelt mot gasol.
Jag köper PC 10-or och en sådan räcker för ca 60 grillevent (jo, jag för loggbok ....): 5 min förvärmning på fullskaft + 10 à 15 minuters grillning på "halvgas" / "trekvartsgas". Det blir ca 18 timmars grillning. En Spirit 310 drar 615 g/h vid fullt pådrag, dvs drygt 16 timmar.
Vi är två personer, så grillningen sker ofta med bara två brännare på säg "halvfart" ( realiteten mycket ner) och en brännare på min-läge som stödeldning.
Men vänta lite nu... En gasolgrill har för det första oftast ett betydligt högre inköpspris än en kolgrill. Min Weber klotgrill kostade ca 2200kr i inköp, en gasolgrill ca 6500kr eller mer. På det köper man antingen kol/briketter eller gasol. Räknar man priset på det sättet så tar det ju ett tag att "få igen" pengarna, det blir alltså dyrare under en tid att grilla med gasol. Grottar inte ner mig i en ärlig jämförelsekalkyl men ni får gärna göra det (😁).
Så om man ska tänka rätt är det nog dyrare med gasolgrill innan det går på ett ut.
Så om man ska tänka rätt är det nog dyrare med gasolgrill innan det går på ett ut.
En sommarkväll med samvaro i goda vänners lag, god mat och tillhörande drycker uppväger alla kostnader, oavsett kol eller gasol.N Nordsjö skrev:Men vänta lite nu... En gasolgrill har för det första oftast ett betydligt högre inköpspris än en kolgrill. Min Weber klotgrill kostade ca 2200kr i inköp, en gasolgrill ca 6500kr eller mer. På det köper man antingen kol/briketter eller gasol. Räknar man priset på det sättet så tar det ju ett tag att "få igen" pengarna, det blir alltså dyrare under en tid att grilla med gasol. Grottar inte ner mig i en ärlig jämförelsekalkyl men ni får gärna göra det (😁).
Jag förstår inte problemet.
Själv har jag under den gångna vintersäsongen lagt stora summor på säsongsbiljetter i Leksand, med tråkig avslutning, dock fantastisk inramnining tack vare "Norra stå". Väl värt pengarna utan sportslig framgång.
Alla nöjen kan inte räknas i kr och ören.
Nu kommer sommarsäsongen med grill och god mat. Kosta vad det kosta vill.
Trevlig sommar till er alla.
Till den kalkylen får man ju lägga att vissa (typ jag) har många mindre människor i familjen som är digitalt hungriga.N Nordsjö skrev:Men vänta lite nu... En gasolgrill har för det första oftast ett betydligt högre inköpspris än en kolgrill. Min Weber klotgrill kostade ca 2200kr i inköp, en gasolgrill ca 6500kr eller mer. På det köper man antingen kol/briketter eller gasol. Räknar man priset på det sättet så tar det ju ett tag att "få igen" pengarna, det blir alltså dyrare under en tid att grilla med gasol. Grottar inte ner mig i en ärlig jämförelsekalkyl men ni får gärna göra det (😁).
Så när dom säger att det är dags för mat är det inte läge att börja värma briketter... Allt fler husfridens skull.
Går att göra exakt samma sak på en gasolgrill...M MrDizzy skrev:
Populärt i forumet
-
Gasolen till grillen tar slut orimligt snabbt, eller?
Altan & Uteplats -
Hur spräcka ”stenen” enklast
Altan & Uteplats -
Vilken gasolgrill ska vi välja?
Altan & Uteplats -
Altan:Hur löser jag det med höjd vs stabilitet och vilka dimensioner?
Altan & Uteplats -
Vilken grundisoleringspapp till under trallen?
Altan & Uteplats