10 750 läst · 68 svar
11k läst
68 svar
Gasolen till grillen tar slut orimligt snabbt, eller?
Jag har en PC 10 och den räcker länge, nästan en hel säsong och vi grillar mycket!
Har en Broilking med 4 brännare, den håller värmen bra så man behöver inte vrida så mycket på reglagen.
Har inte tänkt på kostnaden mellan kol och gas, utan att grilla med gas är SÅ mycket smidigare.
Nackdelen är ju att man hinner bara med en grillöl, medans med kol så blir det ju fler...
Har en Broilking med 4 brännare, den håller värmen bra så man behöver inte vrida så mycket på reglagen.
Har inte tänkt på kostnaden mellan kol och gas, utan att grilla med gas är SÅ mycket smidigare.
Nackdelen är ju att man hinner bara med en grillöl, medans med kol så blir det ju fler...
En till nackdel med gas är smaken ... köttet får ju inte den där rökiga smaken man vill ha från grillkolen. (och givetvis använder man inte tändvätska då det ger smak på köttet, utan jag kör med elektriskgrillstartare)W Wip3 skrev:Jag har en PC 10 och den räcker länge, nästan en hel säsong och vi grillar mycket!
Nackdelen är ju att man hinner bara med en grillöl, medans med kol så blir det ju fler...![]()
Ja, det är ju en "smaksak"M MrDizzy skrev:
Rökighet mm får jag från lite olika kryddor, jo, jag vet det är ju inte detsamma, men för oss funakr det bra.
Ang. tändvätska så blir jag att tänka på serien Ullared som gick på 5:an, en herre på en camping som typ tömmer en hel flaska i grillen.... undrar hur det köttet smakar?
Medlem
· Västra Götaland
· 649 inlägg
Jag måste säga att smaken på det som vi grillar i gasol-Webern är betydligt fräschare än det jag får ut från en kolgrill. Allt är mycket saftigare och smakrikare. Jag blev väldigt positivt förvånad när vi började använda den!M MrDizzy skrev:
Däremot är det betydligt charmigare med kolgrill...
...och i blindtesten i Allt om mat för ngr år sedan så kunde inte kockarna känna någon skillnad mellan kol och gasgrillat.....M MrDizzy skrev:
Själv kör jag både och beroende på råvara och tillagningssätt.
Medlem
· Västernorrland
· 11 268 inlägg
Blir det man tillagar saftigare i en gasolgrill så beror det bara på att värmen är mindre i en gasolgrill. Det är en konstart att grilla med rätt temp om man använder nåt som brinner.
Så det hänger nog mest på utövaren än grillen hur det blir i slutändan.
Så det hänger nog mest på utövaren än grillen hur det blir i slutändan.
Det beror lite på hur man grillar.john68 skrev:
Har haft båda och som jag grillar kommer alla att känna skillnaden.
Fyller på / byter mina här i Borås, https://www.svetskompaniet.se/p/gasolpriser 10kg 330:-andreascarlsson skrev:
Supertrevliga och snabba, bara kliva in med din tub så byter / fyller dom den på nån minut medans du väntar.
Håller med senare inlägg här, kolla att det inte läcker. Jag gör inte mycket rätt när det kommer till grillning men det första jag gör varje säsong är att smeta såpvatten för att säkerställa att det inte finns några läckage. Har ingen lust att råka spränga verandan, även om den nu står väldigt luftigt och det är osannolikt.