613 913 läst · 3 430 svar
614k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Det var kabelbrott vid ena kabelskon som ansluter till laddblecken.E etompau skrev:
Så ny kabelsko monterad och den fungerar igen.
Tackar för tipset om spänningen 👍
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 047 inlägg
Det beror på åt vilket håll svängen går. Som @etompau skrev kör klipparen på vänster sida om guiden mot laddstationen sett. Så är det ett högersvängande U räcker nog en halvmeter ifrån varandra bra, men är det ett vänstersvängande krävs nog ett avstånd på allra minst 1,5 meter för att inte signalerna ska korsas när klipparen är som längst från guiden. Kanske ännu mer.S Sebbe999 skrev:
Därtill kan klipparen också tappa kontakten med guiden om kurvradien är för skarp, i synnerhet i en högerkurva där kabeln svänger från klipparen.
Ser lite tight ut vid utgången från laddaren. Sagt med reservation då vi inte vet avstånd i området.S Sebbe999 skrev:
Oavsett dragningen, så ska klipparen (vid tomt batteri/eller begärd hemgång) kunna stanna över guiden, vända sig i riktning mot laddaren och påbörja hemgång, detta måste fungera.
Tolkar dina beskrivningar att den aldrig har gjort detta?! Detta måste i så fall felsökas och lösas.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 047 inlägg
Jag skulle nog allra minst snedställt laddaren så att den körde ut 45 grader vänster. Sen hade jag nog försökt hittat en plats åt laddstationen i ena benet av hästskon om jag kunnat, men jag förstår förtjusningen i att gömma undan den med.S Sebbe999 skrev:
Men som sagt, det går väl att köra ut på andra sätt än vinkelrätt från altanen?
Det är för tight mellan guidekablarna. Flytta laddstationen till vänster eller höger sida om huset, då får du en guidekabel som går runt hela tomten.S Sebbe999 skrev:
Jag har en loop ungefär som du och det har fungerat helt OK nu i 8 år.S Sebbe999 skrev:
Vilket avstånd är det där guidekabeln ligger som närmst sig själv?
Jag har drygt 2 meter som minsta avstånd men där jag har mitt minsta avstånd är en bit ifrån där den börjar gå rakt mot laddstationen.S Sebbe999 skrev:
Gissar det kan vara det som ställer till det i ditt fall.
Hade massa olika märkliga fel i början av förra säsongen. Gardena support ville först jag skulle byta batteri trots perfekta värden och snudd på nyskick varpå jag vägrade.H Hans Kj skrev:Min Sileno Smart Plus har blivit utplacerad efter vintern. Men när den startar så backar den ut ut laddstationen och kör 10 centimeter därefter stannar den och meddelar "Lyft". Detta går inte att få bort. Kan lyftsensorn gå sönder över vintern när klipparen står still?
Jag är skitbesviken på min klippare. inte ett enda jävla år utan att någonting är paj. Jag har bytt kretskort i både klippare och laddstation, hjul, knivtallrik och slingan har jag slutat räkna alla gånger jag behövt laga för att den inte tål växtlighet.
Någon som vet vad man kan göra med lyftsensorn?
Inte officiellt men enl supporten så har mjukvaran en känd bugg. Stäng av ECO-läget (så att slingan aldrig stängs), ladda och testa igen..
Alla märkliga och olika felmeddelanden inkl lyft försvann och min Sileno Smart Life 1000 funkade klockrent hela säsongen..
ECO-läget tillför inte mycket. Problem med till/från av slingan när ECO-används kan triggas av dålig kontakt (smuts/ärg) på klipparens och laddstationens laddbleck.
Dessa bör/ska rengöras ett par ggr varje klippsäsong.
Dessa bör/ska rengöras ett par ggr varje klippsäsong.
Började skriva men insåg att en bild är bättre.
Så här ser det ut hos oss. Två gräsplättar. Baksidan har stort trädäck där kabeln är dragen. Guidekabeln sitter idag på punkt 1 på bilden. Så för att klippa gräs 2 får jag lyfta över klipparen och trycka på biytan. Lite segt. Skulle det gå att flytta guidekabeln till punkt 2 på bilden eller blir det problem när den ska rulla över till andra gräsplätten (den ju får korsa begränsningsksbeln) då? Tror ni det är problem att rulla över uppfarten om det ligger en elbilskabel där?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut hos oss. Två gräsplättar. Baksidan har stort trädäck där kabeln är dragen. Guidekabeln sitter idag på punkt 1 på bilden. Så för att klippa gräs 2 får jag lyfta över klipparen och trycka på biytan. Lite segt. Skulle det gå att flytta guidekabeln till punkt 2 på bilden eller blir det problem när den ska rulla över till andra gräsplätten (den ju får korsa begränsningsksbeln) då? Tror ni det är problem att rulla över uppfarten om det ligger en elbilskabel där?
Redigerat:
Populärt i forumet
-
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2025
Robotgräsklippare -
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Robotgräsklippare -
Husqvarna Automower slingproblem
Robotgräsklippare -
Varför startar men Automower 315 om utan anledning?
Robotgräsklippare -
Gardena smart Sileno Life - Lyser grönt trots ingen slingsignal
Robotgräsklippare