613 913 läst · 3 430 svar
614k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Jag har också tagit ut min efter vintern, mitt problem är att den fastnar i första zonen där laddstationen står vid, det kommer upp att den är i en area protect zon, så jag får lyfta den till zon 2 och då klipper den fint, sen när den ska hem så stannar den då den tror att den är i en area protect zon. I appen så framgår att jag varken har bockat i area protect eller stay in zon..
Några tips?
Några tips?
Hej
Köpte mig en gardena sileno minimo, verkar inte som den inte kan följa guidekabeln, när jag kör ett test med appen att den ska starta 15M ut så lämnar den guiden direkt efter två meter, när den sedan är ute och kör och jag trycker att den ska hem hittar den inte guiden, några som har erfarenheter ?
Lampan lyser grönt och jag har varit noga med avståndet från begränsningskabeln på högst 30cm
Köpte mig en gardena sileno minimo, verkar inte som den inte kan följa guidekabeln, när jag kör ett test med appen att den ska starta 15M ut så lämnar den guiden direkt efter två meter, när den sedan är ute och kör och jag trycker att den ska hem hittar den inte guiden, några som har erfarenheter ?
Lampan lyser grönt och jag har varit noga med avståndet från begränsningskabeln på högst 30cm
Min Sileno Smart+ 1300 är en av mina absolut sämsta köp. Ångrar bittert att jag köpte denna klippare. Lär definitivt inte bli en av Husqvarnas modeller nästa gång.H Hans Kj skrev:Min Sileno Smart Plus har blivit utplacerad efter vintern. Men när den startar så backar den ut ut laddstationen och kör 10 centimeter därefter stannar den och meddelar "Lyft". Detta går inte att få bort. Kan lyftsensorn gå sönder över vintern när klipparen står still?
Jag är skitbesviken på min klippare. inte ett enda jävla år utan att någonting är paj. Jag har bytt kretskort i både klippare och laddstation, hjul, knivtallrik och slingan har jag slutat räkna alla gånger jag behövt laga för att den inte tål växtlighet.
Någon som vet vad man kan göra med lyftsensorn?
* Har klipparen efter avslutad klippning aldrig lyckas gå hem via guiden och docka i laddaren?S Sebbe999 skrev:Hej
* Lämnar den alltid guiden efter samma körsträcka (2 m)?
* Hur nära går beg.kabeln vid 2 m? Stöter/möter klipparen beg.kabeln vid utgång så avbryts körning och klippning påbörjas.
Jag testade bara under ca 1 Tim igår när jag var
Klar med allt! Ställde den i laddstation och försökte köra funktionen för att följa slinga ut till startområde 1, och det gjorde den inte, samt hem och parkera klarade den inte heller!
Klar med allt! Ställde den i laddstation och försökte köra funktionen för att följa slinga ut till startområde 1, och det gjorde den inte, samt hem och parkera klarade den inte heller!
Det fanns tydligen en uppdatering till min ett år gamla Sileno Life. Har precis installerat den efter lite krångel med att begripa hur man ska göra.
Känns lite "gammalmodigt" att behöva använda en sladd mellan laptopen och klipparen men å andra sidan är jag ännu mer gammalmodig.
Känns lite "gammalmodigt" att behöva använda en sladd mellan laptopen och klipparen men å andra sidan är jag ännu mer gammalmodig.
Senaste FW till minimo är från 2023. Du lär ha den senaste mjukvaran. Som kund ska man inte behöva göra uppgraderingar för att grejorna ska funka.
Att följa guide in/ut är en grundläggande funktion som har funnits i många år.
Observera att klipparen alltid går på vänster sida om guide sett in mot laddare. Avståndet till guiden varieras vid varje körning, tänk på detta om du nu har gjort någon "specialare" med en loop. Spontant skulle jag säga minst 50 cm mellan guidekablarna.
https://www.gardena.com/se/c/servic...grasklippare/underhall/programvaruuppdatering
https://prod.gbr.gardena-prod.magno...e-749d2a36aaad/Release Note SILENO minimo.pdf
Att följa guide in/ut är en grundläggande funktion som har funnits i många år.
Observera att klipparen alltid går på vänster sida om guide sett in mot laddare. Avståndet till guiden varieras vid varje körning, tänk på detta om du nu har gjort någon "specialare" med en loop. Spontant skulle jag säga minst 50 cm mellan guidekablarna.
https://www.gardena.com/se/c/servic...grasklippare/underhall/programvaruuppdatering
https://prod.gbr.gardena-prod.magno...e-749d2a36aaad/Release Note SILENO minimo.pdf
Redigerat:
Stannar den öht över guiden och vänder sig mot laddstationen och påbörjar en långsammare körning hem mot laddaren?S Sebbe999 skrev:
Laddproblem med min R130LiC
Har bytt ramen på laddstationen pga ett av "gångjärnen" var knäckta.Monterade ihop allt och tänkte att nu är allt löst.
Men nu verkar inte gräsklipparen förstå att den är i laddaren.
Den kör in precis som den ska, stannar till för at sen precis som innan trycka till lite extra.
Men sen börjar den inte ladda utan backar lite och försöker snurra runt på laddaren.
Lampan visar grönt men den kollar väl bara slingan?
Vad är det som berättar om gräsklipparen är korrekt placerad i laddaren?
Får ingen spänning på laddplattorna men de gissar jag går bara igång när gräsklipparen är på plats (eller?).
Bara ös på med tips på vad jag kan kolla för gräset börjar bli långt
Har bytt ramen på laddstationen pga ett av "gångjärnen" var knäckta.Monterade ihop allt och tänkte att nu är allt löst.
Den kör in precis som den ska, stannar till för at sen precis som innan trycka till lite extra.
Men sen börjar den inte ladda utan backar lite och försöker snurra runt på laddaren.
Får ingen spänning på laddplattorna men de gissar jag går bara igång när gräsklipparen är på plats (eller?).
Bara ös på med tips på vad jag kan kolla för gräset börjar bli långt
Det ska konstant finnas spänning på laddblecken i laddare. Så har du inte det, så har du gjort något fel vi hopsättning.Dede77 skrev:
Laddproblem med min R130LiC
Bara ös på med tips på vad jag kan kolla för gräset börjar bli långt![]()
Klipparen mäter laddström vid dockning, felaktigt ström=backar ut och försöker docka igen.
Populärt i forumet
-
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2025
Robotgräsklippare -
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Robotgräsklippare -
Husqvarna Automower slingproblem
Robotgräsklippare -
Varför startar men Automower 315 om utan anledning?
Robotgräsklippare -
Gardena smart Sileno Life - Lyser grönt trots ingen slingsignal
Robotgräsklippare