maanson maanson skrev:
Senaste tiden har jag fått notiser om Ingen slingsignal, likväl klipper klipparen som den ska.
För någon vecka sedan stannade den och det var permanent slingsignal. Efter en jäkla massa felsökande bytte jag 70 % av all slinga och efter det fungerade allt som det skulle.
Idag fick jag notis igen om Ingen slingsignal men klipparen klipper som den ska.
Någon mer med samma erfarenhet?

Utöver det, den kabel man fick med i leveransen av klipparen är ju rent usel. Höljet spricker och kabeln ärjar.
Hur gjorde du felsökningen?
Slingsystemet är en relativ enkelt teknik, slingan med /kabel/skarvar/kontakter måste sammanlagt hålla en viss maximal resistans för att signalen ska bli tillräckligt stark för att klipparen hela tiden ska höra den

En ohmmätning av grejorna ger direkt besked om där är något fel på slingan. R får maximalt vara ca 20 ohm.
 
E etompau skrev:
Hur gjorde du felsökningen?
Slingsystemet är en relativ enkelt teknik, slingan med /kabel/skarvar/kontakter måste sammanlagt hålla en viss maximal resistans för att signalen ska bli tillräckligt stark för att klipparen hela tiden ska höra den

En ohmmätning av grejorna ger direkt besked om där är något fel på slingan. R får maximalt vara ca 20 ohm.
Använde både signalkabelssökare och Ohm-mätare. Efter att ha bytt stor del av kabeln ligger Ohm inom gränsen du nämner.
 
maanson maanson skrev:
Har inte ECO på, längre. Haft det tidigare men slutat med det. Så där är inte lösningen just nu.

Nej, har inte uppdaterat den med USB.
Testa uppdatera den och sedan slå på/av ECO mode?
 
Hej, jag har köpt en Sileno Life Lona 1500 som jag sitter och planerar lite för nu. Det ska finnas en funktion som heter ”Area Protect”, som i bilder och videos från Gardena visar hur gräsklipparen kör runt exempelvis en buske. Jag verkar alltså ska kunna välja bort vissa ytor från att klippas med hjälp av Gardena-appen. Men hur exakt är den funktionen, kan jag som i bilderna markera t.ex en buske eller blomparti och få den att köra runt den, utan avgränsningskabel eller höga kanter? Se bifogad bild från gardena (blompartiet inringat i rött).
 
  • AI-gräsklipparillustration, appkontroll, zonhantering, undviker förbjudet område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Observera att det först tar några timmars körning innan klipparen har skapat en karta över tomten, kanske 40-50 h klipptid kan gå åt. Innan dessa går det ej att göra några avgränsningar.

Sedan är det GPS som används, utan extra referenser så det kan kanske diffa på någon meter i värsta fall.
Är det inte massor av buskar och blompartier så skulle jag dra kabel runt dessa.
 
&
Jag testade stänga ett område med Area Protect ("tarmen" uppe till höger i inlägg #2862 https://www.byggahus.se/forum/threads/gardena-sileno-den-enda-stora-traden.294865/post-5299437) för att se om jag kan avgränsa den då och då. Den råkade dock ta sig in där och när den förstod att den var i en Area Protect-zon så stannade den och behövde lyftas och omstartas utanför.
Kanske att det fungerar bättre i områden där den har lättare att ta sig ur om den kommer in i en sådan zon, men med min väldigt begränsade erfarenhet så skulle jag inte rekommendera att planera med den funktionen vid nyinstallation, utan se det som en möjlig lösning att eventuellt slippa dra om kabel när det tillkommer typ en buske i klippområdet.
 
E etompau skrev:
Observera att det först tar några timmars körning innan klipparen har skapat en karta över tomten, kanske 40-50 h klipptid kan gå åt. Innan dessa går det ej att göra några avgränsningar.

Sedan är det GPS som används, utan extra referenser så det kan kanske diffa på någon meter i värsta fall.
Är det inte massor av buskar och blompartier så skulle jag dra kabel runt dessa.
Tack etompau och &victor! Då blir det att dra kabel runt.
 
Hej,

En fråga om någon har erfarenhet av en lite längre passage och Gardena klippare i praktiken.
Har idag en gammal Worx 791 som fixar det utan problem men börjar bli dags att byta, det är plattor så klipparen ska bara transportera sig mellan två gräsytor.

Vet att den står 30cm i manualen mellan guide och begränsning, Worxen går dock slaviskt via begränsningen, osäker på om man behöver samma marginal för en Gardena, dvs. krävs utrymme så den alltid kan åka på begränsningskablagen eller tar den helt enkelt guiden om man skulle lägga den i mitten och skulle då kunna lägga begränsningen mycket närmare altan/häck mot vad jag har idag?

Ritat hur nuvarande begränsningskablage ligger för Worxen:
Mätband över betongplattor och gula linjer, möjlig ytmätning utomhus, smuts och växtlighet synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela ytan:
Stenlagd gång, mätband, gröna häckar, längdmått markerade, utomhus, soligt, träkonstruktion till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gardenan kan inte använd beg.kabel för att gå ut/in, enbart guide.
Du lär behöva flytta beg.kablarna får att uppnå ett korrekt avstånd mellan dessa och guiden.


Hur har det fungerat om klipparen av misstag har kommit in i den stenlagda gången? Har du kunnat programmera bort klippning i gången?
 
Klipparen går på vänster sida om guiden, mot laddstationen sett. Jag skulle lägga ena begränsningen mot altanen och den andra på så stort avstånd från kanten att den inte kör utanför. Sen lägga guiden typ 15 cm eller så från begränsningskabeln.

Bäst vore det då om laddstationen är mot dig i bild, men sån tur är det väl inte.
 
Aha, spännande då kan jag nästan tycka att med bara guide att följa borde det fungera, får fundera lite på placering av laddstation! Kommer nuvarande Worx in så studsar den lite och lämnar sedan (ibland på "fel" sida) men spelar i det stora hela ingen större roll, tack!
 
E etompau skrev:
Hur gjorde du felsökningen?
Slingsystemet är en relativ enkelt teknik, slingan med /kabel/skarvar/kontakter måste sammanlagt hålla en viss maximal resistans för att signalen ska bli tillräckligt stark för att klipparen hela tiden ska höra den

En ohmmätning av grejorna ger direkt besked om där är något fel på slingan. R får maximalt vara ca 20 ohm.
Kör ni med stay in zone eller bara bockat ur sgay in och area protect?
 
Jag försöker lägga begränsningskabel så att min Sileno Lona kan ta sig in bakom växthuset, men enligt instruktionerna så kommer det inte fungera då jag behöver 35 från kant till begränsningskabel, 60 mellan begränsningskablar, och sedan ytterligare 35 till gruskanten jag har på andra sidan, dvs 130 cm totalt. Jag har endast 90 cm just nu. Se bild. Men i en video från Gardena visar de hur klipparen kör igenom ett passage som inte kan vara mycket mer än 70 cm
Hur får jag till detta? Jag hade inte tänkt ha en guidekabel genom passagen utan jag räknar med att den kan ta sig in ändå någon gång ibland.
 
  • Utomhusvy med ventilationstrumma, lutande mark, 90 cm mått, gräskant och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotgräsklippare på gräsmatta, GARDENA logotyp, hashtag #DoWhatYouLove, stenstig, buskar, delvis soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg kabeln närmare gruskanten, dragningen vid slänten bör du vara försiktigt med så att klipparen inte kan halka ner.

Det får bli lite trial&error. Alt. är att du väljer bort klippning av detta område. Utan guidekabel finns risken att den inte hittar hem från detta område=tomt batteri.

Körningen på bilden som du refererar till görs sannolikt via en guidekabel i mitten av passagen.
 
E etompau skrev:
Lägg kabeln närmare gruskanten, dragningen vid slänten bör du vara försiktigt med så att klipparen inte kan halka ner.

Det får bli lite trial&error. Alt. är att du väljer bort klippning av detta område. Utan guidekabel finns risken att den inte hittar hem från detta område=tomt batteri.

Körningen på bilden som du refererar till görs sannolikt via en guidekabel i mitten av passagen.
Jag kanske får skippa klippning där då i värsta fall. Vill helst inte dra in guidekabeln då det blir stor omväg om den ska åka där varje transportresa. Ang guidekabel i Gardenas bild så borde det väl egentligen vara samma problem där? Jag tänker eftersom den ska ha minst 30 cm till begränsningskabeln på båda sidor. Utan begränsningskabeln där mellan skulle den väl rimligtvis köra över stenarna eller ner i rabatten när den inte går med guidekabeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.