C cergod skrev:
Har du skapat flera stay in-zoner? Jag hittar det genom att trycka Start - Manual start - Next I appen. Då får jag upp en lista på mina zoner. Efter att jag väljer zon kan jag välja antal timmar.
Antar att du har Lona robot?
 
S svetsnisse skrev:
Antar att du har Lona robot?
Äldre modell av Sileno Life som uppgraderades till Lona.
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
C cergod skrev:
Har du skapat flera stay in-zoner? Jag hittar det genom att trycka Start - Manual start - Next I appen. Då får jag upp en lista på mina zoner. Efter att jag väljer zon kan jag välja antal timmar.
Tack!
Hade inte mina zoner aktiverade som stay in.
 
helgestahill helgestahill skrev:
Tack!
Hade inte mina zoner aktiverade som stay in.
Det är bedrövligt av Gardena att inte meddela vad uppdateringarna innebär, utan att bara meddela att det finns en uppdatering.
 
  • Gilla
helgestahill
  • Laddar…
Har en Gardena Sileno Life 750, inköpt 2020. Kom hem från sommarstugan idag och såg att gräset såg oklippt ut. Skickade ut gräsklipparen manuellt, då åkte den ut och klippte för att sedan åka in och ladda igen vid 95% batteri. Provade igen efter att den laddar upp till 100%. Likadant igen, åkte in vid ca 94%. Tog in klipparen och laddade in den senaste uppdateringen. Provade igen efter det och då ville den in vid ca 80%. Någon som varit med om något liknande och vet vad som kan vara fel ? Den gör likadant även ifall jag sätter ett schema som sträcker sig flera timmar fram.
 
J J1jet skrev:
Har en Gardena Sileno Life 750, inköpt 2020. Kom hem från sommarstugan idag och såg att gräset såg oklippt ut. Skickade ut gräsklipparen manuellt, då åkte den ut och klippte för att sedan åka in och ladda igen vid 95% batteri. Provade igen efter att den laddar upp till 100%. Likadant igen, åkte in vid ca 94%. Tog in klipparen och laddade in den senaste uppdateringen. Provade igen efter det och då ville den in vid ca 80%. Någon som varit med om något liknande och vet vad som kan vara fel ? Den gör likadant även ifall jag sätter ett schema som sträcker sig flera timmar fram.
Hur länge klipper den?
Det kan ev. vara batteriet som är på upphällningen. Batteristatusen blir då fel, den kan snabbt stiga och falla.
Säkerställ att batteriblecken är rena både på klippare och laddstation. Putsa med fint sandpapper eller schottesvamp.
 
Redigerat:
Igår installerade jag en Sileno life 1000. Märker idag att den har stora problem med de öar jag lagt runt buskar och planteringar (rip mina hallonbuskar). När den kommer till en ö stannar den vid tråden för att sedan backa över tråden. Sedan fastnar den på ön och kommer inte tillbaka till klippytan. Någon som vet vad problemet kan vara?
 
Har du råkat korsa tråden så att klippytan blivit inom cirkeln och inte utanför?

På Husqvarna stannar den då iofs. någon meter från ön, minns inte hur det är på Gardena.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du råkat korsa tråden så att klippytan blivit inom cirkeln och inte utanför?

På Husqvarna stannar den då iofs. någon meter från ön, minns inte hur det är på Gardena.
Det kanske kan vara problemet. Trådarna som går ut till ön ligger i samma märlor. Jag uppfattade att det gick att göra så men det kanske inte funkar?
 
P PepeHands skrev:
Det kanske kan vara problemet. Trådarna som går ut till ön ligger i samma märlor. Jag uppfattade att det gick att göra så men det kanske inte funkar?
Jo det ska funka. Jag har två ”öar” som funkar
 
helgestahill helgestahill skrev:
Jo det ska funka. Jag har två ”öar” som funkar
Var ute och drog upp tråden nu och mycket riktigt så var trådarna korsade. Tyckte jag var noga att och tänkte på det när jag la tråden men det blev några sena kvällar så skallen var kanske inte riktigt med.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P PepeHands skrev:
Det kanske kan vara problemet. Trådarna som går ut till ön ligger i samma märlor. Jag uppfattade att det gick att göra så men det kanske inte funkar?
helgestahill helgestahill skrev:
Jo det ska funka. Jag har två ”öar” som funkar
Det som inte funkar är alltså när man efter samförläggningen drar fel tråd runt busken.

Om vi tänker oss att signalen går från vänster till höger i slingan så är det vad roboten också förväntar sig. Korsar man kabeln kommer signalen istället upplevas komma från höger istället, varvid roboten stannar för att den är utanför slingan, eller som här försöker tag sig över till andra sidan.

När man gör öar kan man tänka sig att det är som när man ritar ett timglas. Midjan går förvisso ihop, men ”rätt” streck (kabel) måste sen fortsätta på samma sida som den började. Man kan inte göra som när man ritar en åtta, då kommer det som var insida av begränsningen att bli utsida på ön.
 
Senaste tiden har jag fått notiser om Ingen slingsignal, likväl klipper klipparen som den ska.
För någon vecka sedan stannade den och det var permanent slingsignal. Efter en jäkla massa felsökande bytte jag 70 % av all slinga och efter det fungerade allt som det skulle.
Idag fick jag notis igen om Ingen slingsignal men klipparen klipper som den ska.
Någon mer med samma erfarenhet?

Utöver det, den kabel man fick med i leveransen av klipparen är ju rent usel. Höljet spricker och kabeln ärjar.
 
maanson maanson skrev:
Senaste tiden har jag fått notiser om Ingen slingsignal, likväl klipper klipparen som den ska.
För någon vecka sedan stannade den och det var permanent slingsignal. Efter en jäkla massa felsökande bytte jag 70 % av all slinga och efter det fungerade allt som det skulle.
Idag fick jag notis igen om Ingen slingsignal men klipparen klipper som den ska.
Någon mer med samma erfarenhet?

Utöver det, den kabel man fick med i leveransen av klipparen är ju rent usel. Höljet spricker och kabeln ärjar.
För mig löste det sig när man stängde av Eco-mode för slingsignalen. Har du uppdaterat gräsklipparen med USB?
 
  • Gilla
maanson
  • Laddar…
M Magic-gnome skrev:
För mig löste det sig när man stängde av Eco-mode för slingsignalen. Har du uppdaterat gräsklipparen med USB?
Har inte ECO på, längre. Haft det tidigare men slutat med det. Så där är inte lösningen just nu.

Nej, har inte uppdaterat den med USB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.