574 946 läst · 3 373 svar
575k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Hej!
Nu är denna tråd 194 sidor, så jag lyckas inte hitta om frågan tidigare är ställd.
Original batteriet (Husqvarna 5848528-02 -- 2,1Ah) i min Smart Sileno City tillverkad 2018 (installerad Maj 2019) gav upp i helgen, efter 35124h & 2643 charges. Så nästan 5 hela säsonger.
Utbytesbatteriet blev ett TradeShop Premium X11-19 -- 2,6Ah, vilket uppges ha Samsungceller, inhandlat via https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B089R8PBYK/ . Återstår att utvärdera om det är bra eller dåligt...
Fråga:
Kan man restetta laddningsräknaren på egen hand? (I den andra gräsklipparroboten jag har, R40Li, så kan bara en HQ verkstad göra det enligt den uppgift jag fått vid ett batteribyte, om det nu stämmer?)
Nu är denna tråd 194 sidor, så jag lyckas inte hitta om frågan tidigare är ställd.
Original batteriet (Husqvarna 5848528-02 -- 2,1Ah) i min Smart Sileno City tillverkad 2018 (installerad Maj 2019) gav upp i helgen, efter 35124h & 2643 charges. Så nästan 5 hela säsonger.
Utbytesbatteriet blev ett TradeShop Premium X11-19 -- 2,6Ah, vilket uppges ha Samsungceller, inhandlat via https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B089R8PBYK/ . Återstår att utvärdera om det är bra eller dåligt...
Fråga:
Kan man restetta laddningsräknaren på egen hand? (I den andra gräsklipparroboten jag har, R40Li, så kan bara en HQ verkstad göra det enligt den uppgift jag fått vid ett batteribyte, om det nu stämmer?)
Har ej sett att slutanvändaren kan återställa laddräknaren. Det lär behövas en uppkoppling mot serviceprogram, vilket kan anses vara bra, annars hade folk kunnat trixa med detta vid ex. försäljning av klipparen.
Gör en notering på det nya batteriet om du vill ha koll på antalet laddcykler.
Gör en notering på det nya batteriet om du vill ha koll på antalet laddcykler.
Ok, då var det som jag trodde.
Jodå, jag har noterat både på batteri och i min privata OneNote logg för klipparen. Men var intresserad av om man själv kunde nollställa laddcykelmätaren i denna mer moderna GDS klippare. Skulle ju kunna vara 2st laddcykelräknare, en som inte går att nollställa och en som går att nollställa.
Jodå, jag har noterat både på batteri och i min privata OneNote logg för klipparen. Men var intresserad av om man själv kunde nollställa laddcykelmätaren i denna mer moderna GDS klippare. Skulle ju kunna vara 2st laddcykelräknare, en som inte går att nollställa och en som går att nollställa.
Inte säkert att jag förstått dig korrekt men fortsätter den följa guide när den hittat guiden på vänster sida eller börjar den alltid klippa nära laddstationen?J Joakim Nilsson85 skrev:Behöver gruppens assistans här berörande min installation för Gardena Smart 1500.
Själva installationen har flutit på bra men första gångerna jag skulle göra en guidekalibrering så stod det misslyckad 🤷♂️
Då flyttade jag ut startpunkten till 2m och då körde klipparen ut till startpunkten svängde vänster ut till ”A” där stod den en stund sedan stod det i klipparen Kalibrering Utförd och den började klippa.
Men nu när jag skulle fixa till yttäckningen/startpunkter så mätte jag ut vart jag ville ha mina 3 punkter i meter utefter guiden.
Körde sedan test med klipparen att han skulle utgå från startpunkt 2 som va placerad 50m ifrån laddstationen.
Klipparen går ut svänger vänster och tar guiden ut till vänster (”B”) 50m sedan börjar den klippa.
När den är klar så kör den dock hela guiden tillbaka för att ladda.
Provade övriga startpunkter och alla stämmer i meter men det är som den helt utgår till vänster och struntar i att guiden börjar och går till höger.
Detta innebär ju att enda startpunkten jag kan ha till höger är den vid stationen?
Nu löste jag det med att jag fick placera min startpunkter utefter förutsättningarna jag har nu så klipparen fick komma igång och klippa.
Men jag vet ju inte om det i framtiden innebär att jag får dålig yttäckning till höger i gräsmattan. 🤷♂️
Vad beror detta på?
Är detta något jag kan justera till sen när kartan har blivit uppritad och jag har fått möjligheter att dela in zoner i appen?
Är det något fel på maskin eller min installation?
Har provat att göra en ny guidekalibrering men samma sak oavsett.
Och jag kan inte ha laddstationen på någon annanstans än där jag har placerat den tyvärr, guiden går ju såklart att dra på annat sätt men ansåg jag fick bäst täckning på detta sättet med tanke på hålet i staketet på enbart en sida.
Men passagen genom staket funkar klockrent och även dockningen i station funkar klockrent.
Tacksam för rådgivning
Vi har liknande problem med en Sileno 1000 installerad i somras. Vid kalibrering går den ut längs guide typ en meter, svänger höger och sedan säger den att kalibreringen är klar. Den kan m.a.o inte följa guiden längre än en meter när den går ut men på hemväg följer den hela guiden utan problem.
Mailkontakt med supporten har inte resulterat i någonting vettigt.
/M
En sak jag reflekterade över, gällande batterikapacitet.
Tidigare originalbatteri var på 2,1Ah. Det 3:e part jag nu köpte är på 2,6Ah. Men i menyn under batteriinfo så står det, både före bytet och nu, 1600mAh.
Vad anger det kapacitetsvärdet? Är det något som ska avspegla batteriete faktiska kapacitet, som är justerbart, eller är det ett statiskt fast värde som laddningen går efter och när 1,6Ah är uppnått så anser klipparen sig vara fulladdad, oavsett faktisk batterikapacitet?
Tidigare originalbatteri var på 2,1Ah. Det 3:e part jag nu köpte är på 2,6Ah. Men i menyn under batteriinfo så står det, både före bytet och nu, 1600mAh.
Vad anger det kapacitetsvärdet? Är det något som ska avspegla batteriete faktiska kapacitet, som är justerbart, eller är det ett statiskt fast värde som laddningen går efter och när 1,6Ah är uppnått så anser klipparen sig vara fulladdad, oavsett faktisk batterikapacitet?
Någon mer som har problem med Stay-in zoner? Jag har en Sileno med Lona årsmodell 2023, uppdaterad med senaste mjukvaran och har lagt inte tre Stay-in zoner. Första zonen ligger där laddaren står, andra har en startpunkt, tredje har en startpunkt. Inställt startfrekvensen vid alla startpunkter relativt jämt (40,30,30). När jag startar klippning manuellt och väljer zon att klippa i så väljer den i princip aldrig rätt. Fungerar detta för er andra?
Hej,
Är i köparläge. Lutar åt en Gardena smart sileno life 1500.
Tomten är ca 1600m², men när jag räknat bort hus, altan, garage, uthus och infart återstår ca 1100m². Begränsningskabel skulle behöva vara någonstans i häraden 300m.
Tomten är dock ganska komplex och smalaste passagen är ca 1,2m bred.
Vad är er samlade bild skulle en Gardena smart sileno life 1500 klara av det kapacitetsmässigt?
Tomten är ca 1600m², men när jag räknat bort hus, altan, garage, uthus och infart återstår ca 1100m². Begränsningskabel skulle behöva vara någonstans i häraden 300m.
Vad är er samlade bild skulle en Gardena smart sileno life 1500 klara av det kapacitetsmässigt?
Kapaciteten anges med en +-procentsats. Hur mycket klipparen hinner med hänger på hur komplex gräsytan är, men även kvalité på gräsmattan och hur mycket du gödslar och vattnar den.Ettgulthus skrev:Hej,
Det ser ut att finnas en stor öppen yta, det är optimalt för en klippare. Passagen på 1,2 m bör funka, se till att du dra ut guiden genom passagen och ut och upp till den vänstra sektionen. Då kommer klipparen att hitta dit och hem därifrån.
Jag funderade på en Sileno 1500 till mina föräldrars tomt men valde en 1000 till slut då det kändes fel att betala mer för samma klippare då vi ändå inte vill ha igång den på natt och tidig morgon pga fukten.Ettgulthus skrev:Hej,
Sileno 1000 och Sileno 1500 verkar vara samma klippare men 1500 tillåts arbeta fler timmar per dygn. Om jag fattar infon på Gardenas hemsida korrekt kommer du behöva ha igång klipparen nästan dygnet runt för att klara 1500 kvadrat.
Daily active time (mowing & charging) required
22.5 h for maximum area capacity (Sileno 1500)
15 h for maximum area capacity (Sileno 1000)
/M
Ja jag har vridit och vänt på allt och funderat. Med -20% landar vi på en kapacitet om 1200m² så då är det inom budget, men klart en något större maskin skulle ju kunna ha mer downtime.E etompau skrev:Kapaciteten anges med en +-procentsats. Hur mycket klipparen hinner med hänger på hur komplex gräsytan är, men även kvalité på gräsmattan och hur mycket du gödslar och vattnar den.
Det ser ut att finnas en stor öppen yta, det är optimalt för en klippare. Passagen på 1,2 m bör funka, se till att du dra ut guiden genom passagen och ut och upp till den vänstra sektionen. Då kommer klipparen att hitta dit och hem därifrån.
Tack för svaret, jag har haft samma tanke om guiden för att få med hela mattan utan att kompromissa. Men hade det varit smart att sätta klipparen i den lilla ytan överst jämte den stora ytan?
Tackar för infon. Jag tror trots allt att jag väljer en större maskin för min del.M mgranbom skrev:Jag funderade på en Sileno 1500 till mina föräldrars tomt men valde en 1000 till slut då det kändes fel att betala mer för samma klippare då vi ändå inte vill ha igång den på natt och tidig morgon pga fukten.
Sileno 1000 och Sileno 1500 verkar vara samma klippare men 1500 tillåts arbeta fler timmar per dygn. Om jag fattar infon på Gardenas hemsida korrekt kommer du behöva ha igång klipparen nästan dygnet runt för att klara 1500 kvadrat.
Daily active time (mowing & charging) required
22.5 h for maximum area capacity (Sileno 1500)
15 h for maximum area capacity (Sileno 1000)
/M
Oklart vilka hjul/däck du avser.T Titagurgi skrev:
Ta en titt hos ex. GPL och se vad som finns som reservdel, dom har sprängskisser på maskinerna, eller ta bild/beskriv bättre vilka däck som lossnar.
https://www.gplshop.se/sv/reservdel...eno-life/reservdelar-gardena-sileno-life-2019
Om du menar fickan vid den stora yta som sträcker sig åt vänster, så visst det funkar det också.Ettgulthus skrev:Ja jag har vridit och vänt på allt och funderat. Med -20% landar vi på en kapacitet om 1200m² så då är det inom budget, men klart en något större maskin skulle ju kunna ha mer downtime.
Tack för svaret, jag har haft samma tanke om guiden för att få med hela mattan utan att kompromissa. Men hade det varit smart att sätta klipparen i den lilla ytan överst jämte den stora ytan?
Du ställer sedan in ett par startpunkter längs guide. Ha flest starter vid den stora ytan.
https://www.clasohlson.com/se/Bakhjul-Gardena---McCulloch-Robotgrasklippare/p/51-3444E etompau skrev:
Detta lossnar för mig.