Henkeaberg Henkeaberg skrev:
Hej på er!
Jag har en sileno 1000, 5 år gammal. För någon vecka sedan blinkade laddstationslampan grönt och roboten hittade inte in. Den följde guidekabeln men fick inte signal sista metern in. Jag lämnade in och de bytte en kabel. Lampan lyser nu grönt och roboten stannar till och får signal från laddstationen MEN den hittar ändå inte in utan snurrar runt o letar tills batteriet är tomt.

Någon som varit med om detta? Några tips?

Henrik
Lite oklar felbeskrivning. Sileno 1000, den har mig veterligen ingen felindikering för defekt guidekabel.
Flytta guidekabelkontakten till en av beg.kontakterna (beg.kabel då bortkopplad) och se vilken färg/blink som dioden ger.

Vad exakt händer vid dockningsförloppet? Om maskinen har varit på verkstad så ska du inte behöva mecka med grejorna tycker jag.
Vilken kabel byttes?
 
B Blåbay skrev:
Det skulle nog kunna vara en skillnad, men det känns som det borde vara något mer i skillnad. Priset ligger ju på 15 resp 18000 kr, jag ser att längden på begränsningskabeln skiljer några meter men den lär väl inte vara så stor del av priset tänker jag. Tack för ditt svar, bra tips 🙂
Det är som det sägs, en mjuvaruspärr i klipparen som bestämmer hur många "vilotimmar" den ska ha/dygn, detta avgör sedan klippkapaciteten.

Gräsmattans status är också en faktor som avgör hur mycket maskinen behöver gå.
Gödslar du häftigt och vattnar regelbundet behöver klippare mer arbetstid.
En torr gräsmatta, som nu, behöver avsevärt mindre klipptid.
 
E etompau skrev:
Lite oklar felbeskrivning. Sileno 1000, den har mig veterligen ingen felindikering för defekt guidekabel.
Flytta guidekabelkontakten till en av beg.kontakterna (beg.kabel då bortkopplad) och se vilken färg/blink som dioden ger.

Vad exakt händer vid dockningsförloppet? Om maskinen har varit på verkstad så ska du inte behöva mecka med grejorna tycker jag.
Vilken kabel byttes?
Jodå den blinkar grönt när den inte hittar signalen vid laddstationen. Var samma problem i fjol. Då bytte verkstaden moderkortet och sedan fungerade den fint, i ett år. Nu var tydligen en kabel avgnagd av en mus. Som sagt, nu lyser lampan grönt men roboten hittar inte in sista metern. Roboten stannar upp och verkar få signal från laddstationen men riktas fel och hamnar utanför huset. Snurrar runt så tills batteriet är slut.
 
E etompau skrev:
Det är som det sägs, en mjuvaruspärr i klipparen som bestämmer hur många "vilotimmar" den ska ha/dygn, detta avgör sedan klippkapaciteten.

Gräsmattans status är också en faktor som avgör hur mycket maskinen behöver gå.
Gödslar du häftigt och vattnar regelbundet behöver klippare mer arbetstid.
En torr gräsmatta, som nu, behöver avsevärt mindre klipptid.
Jag förstår, tack. Halva vår gräsmatta (nere/vänster i bild) är nyanlagd förra året och den växer kraftigt när det inte är torrperiod. Den andra halvan (över/höger) är gammal och växer inte så mycket. Har ni någon tanke om ni skulle valt 1000 eller 1500?

Dumt att betala 3000 kr för att låsa upp någon spärr. Går det inte att ändra sånt själv i appen trodde jag?
 
&
Hej!

Läst igenom många trådar och inlägg här och lärt mig väldigt mycket! Skulle dock vilja få lite anpassade tips till just vår gräsmatta, så nu blev det dags för ett konto och skriva ett inlägg.
Då jag köpt mig en Gardena smart Sileno Life 1000 LONA så hoppas jag att denna tråd blir rätt.

Jag har gjort en enkel skiss av mattan (tänker mig en sammanhängande begränsningskabel runt hela gräsmattan):
Grundplan för rum, mätningar i meter, grönt, gult blixtsymbol, blått cirkelsymbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gissar att det bästa hade varit att placera laddstationen på vänstra sidan, där har jag dock inga uttag så jag behöver ha den på högra sidan (markerad som en orange stjärna). Det är 2m mellan begränsningskabel och en tänkt linje rakt ut från laddstationen (gröna strecket).
Hur bör jag dra guidekabeln för att dels nå hela vägen upp på vänstra sidan samt in i de trånga passagerna uppe i högra hörnet? Bör jag dra den typ så här (röd linje = guidekabel):
Färgglad skiss av en planlösning med måttangivelser och markeringar, möjligtvis för renovering eller design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I instruktionsboken så rekommenderas ju för LONA-installation att guidekabeln finns i alla delar av arbetsområdet (kanske ska dra upp slingan hela vägen på vänster sida?). Passagen på 1,9m blir ju tight om jag ska hålla 30cm från begränsningskabeln till guidekabeln samt hålla 1,5m mellan guidekabeln på tillbakavägen.
Kanske går det att stretcha till 20cm från begränsningskabeln för att få 1,5m mellan guidekabeln? Eller bättre att ha guidekabelavståndet lite mindre för att få mer avstånd till begränsningskabeln.

Har läst i andra trådar att det kan räcka med guidekabeln in i det trånga utrymmet och sedan få klipparen att gå till de större området via "start från laddare med vinkel". Kommer den hitta upp tillräckligt ofta uppe till vänster då?

Tack på förhand!

Mvh,
Victor
 
Att lägga guiden parallellt med sig själv som du har ritat är en osäkerhetsfaktor, kan bli problem.
Spontant är det en lurig tomt, svårt att få till en optimal lösning när du inte har spänning i något av ytterområdena.
Jag hade nog skippat att dra guiden upp i den högra tarmen, draget den ut från laddaren och hela vägen upp i vänstra sektionen.
 
Jag tror också att den guidedragningen är tveksam. Jag skulle nog lösa saken genom att se till att dra fram el till en lämpligare plats. Var som helst mot den stora ytan egentligen, sen dra guiden upp till höger.

Alternativt bara dra guiden neråt och sätta en start med startvinkel uppåt och hoppas att det räcker.
 
&
Tack för svaren!
Okej. Att få upp den i tarmen (no pun intended) utan guidekabel mha. startvinkel, är det en högoddsare? Min första robotklippare så vet inte riktigt hur den gör. Slumpar den nya vinklar varje gång den kommer till begränsning/objekt?
Det här LONA-systemet, är det något som kan hjälpa till att få upp den dit när den väl mappat det (kanske genom att jag släpper av den där?)?
 
Man kan väl inte ställa in vinklar på Gardena? Jag har i alla fall aldrig sett den funktionen.

Jag hade provat att skapa en startpunkt framför roboten och en "stay in"-zon som omfattar roboten och de smala delarna högre upp. Då kommer roboten iaf inte att smyga iväg och kommer att stanna i zonen under klippningen.

Dock är det en stor osäkerhetsfaktor om den hittar hem utan guidekabeln. Det tycker jag är dåligt med Lona. Roboten vet exakt var den befinner sig via GPS men måste ändå leta upp guidekabeln. Jag hoppas på en uppdatering...

Kan du inte dra en förlängningssladd, eller köpa en längre Gardena kabel (finns väl åtminstone 10 meters) och installera roboten lite längre upp?
 
& &Victor skrev:
Tack för svaren!
Okej. Att få upp den i tarmen (no pun intended) utan guidekabel mha. startvinkel, är det en högoddsare? Min första robotklippare så vet inte riktigt hur den gör. Slumpar den nya vinklar varje gång den kommer till begränsning/objekt?
Det här LONA-systemet, är det något som kan hjälpa till att få upp den dit när den väl mappat det (kanske genom att jag släpper av den där?)?
Nej, utfartsvinklar går inte att justera med en gardena.
Klipparen vänder åt samma håll x antal gånger, sedan ändrar den åt andra hållet ett antal gånger osv.
Vridvinkel tycks för mig också ändras.
Slumpen avgör var den hamnar, funkar ungefär som en biljardkula.

Nu vet vi inte hur gräsmattan/tomt ser ut i verkligheten, men ibland kan det vara vettigt att helt undanta väldigt små ytor från klippning. Plantera något annat,lägg sten etc på små gräsytor.
Kansker applicerbart på den minsta ytan längst upp till höger?
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Enda chansen att lyckas med det där är att sätta laddstationen längst bort i en av de två återvändsgränderna. Och sedan låta guiden löpa bara en gång rakt genom alla korridorer. Fixa el dit du behöver ha laddstationen.
 
&
Återigen, tack för svaren!
Så vad jag förstår blir även området i den lila ringen slumpad och eventuellt svår att nå, med min tänkta laddstationsplats.
Schematisk ritning, markerade mått, grön yta, rosa och orange markeringar, röd kryss, blå cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att ta bort gräset i förmån för något annat i de mindre partierna i högra hörnet är just nu inte aktuellt, så jag får väl förbereda mig på att ta dessa med handjagaren.
Vid det röda krysset har jag ett uthus (den tomma icke gräsbecklädda ytan är inte riktigt skalenlig) där jag skulle kunna komma genom väggen med ett eluttag. Vad jag förstår bör jag få upp laddstationen åtminstone hit, för att säkra klippning i lila ringen?

Då drar jag isåfall sedan guiden hela vägen upp till begränsningskabeln i övre vänstra hörnet, och låter tarmen till höger vara ett lotteri.
 
C cergod skrev:
Det kom en uppdatering i dagarna. Nu kan man styra roboten till en specifik zon i manuellt läge. Det tycker jag är bra! Tidigare slumpade den enligt zonfördelningen även i manuellt läge. Jag gissar att detta är en Lona-funktion.

[bild]
Jag har gjort uppdateringen. Kan inte hitta det du beskriver. Tycker generellt att Gardena har dålig info om deras uppdateringar
 
& &Victor skrev:
Återigen, tack för svaren!
Så vad jag förstår blir även området i den lila ringen slumpad och eventuellt svår att nå, med min tänkta laddstationsplats.
[bild]
Att ta bort gräset i förmån för något annat i de mindre partierna i högra hörnet är just nu inte aktuellt, så jag får väl förbereda mig på att ta dessa med handjagaren.
Vid det röda krysset har jag ett uthus (den tomma icke gräsbecklädda ytan är inte riktigt skalenlig) där jag skulle kunna komma genom väggen med ett eluttag. Vad jag förstår bör jag få upp laddstationen åtminstone hit, för att säkra klippning i lila ringen?

Då drar jag isåfall sedan guiden hela vägen upp till begränsningskabeln i övre vänstra hörnet, och låter tarmen till höger vara ett lotteri.
Jag tror att den klarar av det inringade området utan problem med din markerade laddningsplats. Området högst upp kan dock bli problem, och då framförallt att hitta hem. Du kan såklart prova. I värsta fall får du byta plats och skarva om kabeln.

Om det är något jag har lärt mig är att den slumpar sig fram till de mest omöjliga ställen. Jag har en avkrok som den ibland har svårt att hitta hem ifrån, men den har aldrig misslyckats. Ibland är det plågsamt att titta på den. Den är så nära men missar ändå och åker högst upp igen. Men efter många försök hittar den alltid rätt. :)


Kartsegment, vatten, gräsmatta, vägar, ikoner för bänk och papperskorg, gångvägspår, "Förbud mot att mata fåglar".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
helgestahill helgestahill skrev:
Jag har gjort uppdateringen. Kan inte hitta det du beskriver. Tycker generellt att Gardena har dålig info om deras uppdateringar
Har du skapat flera stay in-zoner? Jag hittar det genom att trycka Start - Manual start - Next I appen. Då får jag upp en lista på mina zoner. Efter att jag väljer zon kan jag välja antal timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.