162 026 läst · 95 svar
162k läst
95 svar
Gammal golvbrunn i järn som geggat igen, hur öppna?
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Slå på fyrkantshuvudet med en slägga. Lagom hårt, så inte brunnen spricker. Kan du få tag på en gassvets (alla borde ha en) kan du värma pluggen upprepade gånger, och sedan med lätthet lossa den.
Reservalternativet är att borra upp ett hål bredvid proppen för att rensa avloppet. Plugga seda med vad du har hemma.
Staffan
Reservalternativet är att borra upp ett hål bredvid proppen för att rensa avloppet. Plugga seda med vad du har hemma.
Staffan
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Verkar vara någon form av hal plastskruv. Försökt böna loss den men sitter som berg. Kanske iskruvad
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Jag rensade en gammal gjutjärnsbrunn genom att leta rätt på en liten plasthink som täckte brunnen. borrade ett litet hål i botten, vände den över brunnen, satte ett knä på den tryckte med tryckluft i det lilla hålet. fyllde på nytt vatten i brunnen och tryckte igen. fungerade jättebra.
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Har gjort det nu men med en plastslang in i vattenlåsett. Fungerade som temporär lösning.P Plutus skrev:
En hink hade aldrig fått plats.
Får försöka borra upp pluggen för mer långsiktig lösning men tror att jag inte kommer åt.
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
När grabbarna grus från frivården kom och spolade hos mig hade de 500 gram släggan redo och knackde helt sonika in pluggen i avloppsystemet. Den ersattes av en röd plastplugg, och det har funkat i såkert 5 år. Numera kör jag ett rensband var 4e månad och har inte haft spolbilen här sen dess.