FredrikR FredrikR skrev:
Kan en "kråkfot" funka?
Kallas dom inte så de "öppna hylsorna" ?

[bild]
Var hittar man sådana?
 
K knipo skrev:
Jag var för snabb o lat tydligen.:rolleyes:

[länk]


[länk]
Typiskt att alla storlekar fanns utom 16. Man tror inte det är sant ibland.
 
  • Gilla
Erik1988
  • Laddar…
Staffans2000
Slå på fyrkantshuvudet med en slägga. Lagom hårt, så inte brunnen spricker. Kan du få tag på en gassvets (alla borde ha en) kan du värma pluggen upprepade gånger, och sedan med lätthet lossa den.
Reservalternativet är att borra upp ett hål bredvid proppen för att rensa avloppet. Plugga seda med vad du har hemma.

Staffan
 
Verkar vara någon form av hal plastskruv. Försökt böna loss den men sitter som berg. Kanske iskruvad tqh59n4v.jpg
 
johnjensen johnjensen skrev:
Typiskt att alla storlekar fanns utom 16. Man tror inte det är sant ibland.
16 finns i Biltemas sats.

Svarta nyckelstorleksmarkörer för 17, 16 och 15 mm i en röd förvaringsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
johnjensen johnjensen skrev:
Verkar vara någon form av hal plastskruv. Försökt böna loss den men sitter som berg. Kanske iskruvad [bild]
Då var det ju tur att du inte värmde med gasol som jag föreslog.:crysmile:
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Staffans2000
Eller Acetylen och syre, som jag föreslog.
Eftersom det är en plastplugg kan du borra upp den. Problemet löst.
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Jag rensade en gammal gjutjärnsbrunn genom att leta rätt på en liten plasthink som täckte brunnen. borrade ett litet hål i botten, vände den över brunnen, satte ett knä på den tryckte med tryckluft i det lilla hålet. fyllde på nytt vatten i brunnen och tryckte igen. fungerade jättebra.
 
  • Gilla
Monteras och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag rensade en gammal gjutjärnsbrunn genom att leta rätt på en liten plasthink som täckte brunnen. borrade ett litet hål i botten, vände den över brunnen, satte ett knä på den tryckte med tryckluft i det lilla hålet. fyllde på nytt vatten i brunnen och tryckte igen. fungerade jättebra.
Har gjort det nu men med en plastslang in i vattenlåsett. Fungerade som temporär lösning.
En hink hade aldrig fått plats.

Får försöka borra upp pluggen för mer långsiktig lösning men tror att jag inte kommer åt.
 
K knipo skrev:
16 finns i Biltemas sats.

[bild]
Köpt sådana nu och ska dona nästa gång det blir stopp. Så här ska visst en gammal golvbrunn se ut i genomskärning:

EfVDxRY.png
 
  • Gilla
FemTummar och 2 till
  • Laddar…
När grabbarna grus från frivården kom och spolade hos mig hade de 500 gram släggan redo och knackde helt sonika in pluggen i avloppsystemet. Den ersattes av en röd plastplugg, och det har funkat i såkert 5 år. Numera kör jag ett rensband var 4e månad och har inte haft spolbilen här sen dess.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tack för tipsen! Gick den enkla vägen och sög torrt med våstugen. Därefter grävde jag medelst matsked ur ett par nävar rost och annat mög - Sen fungerade det!
 
  • Gilla
DLo och 1 till
  • Laddar…
1 1alexander skrev:
Jag kan förstå det. Skölj ordentligt en bra stund efter.. (10-15min).Så borde det inte vara några problem enligt mig men rörmokaren kan tycka helt annorlunda :)
Den som använder kaustiksoda borde hängas upp i öronen!
 
  • Gilla
pandanloo
  • Laddar…
Conny S Conny S skrev:
Tack för tipsen! Gick den enkla vägen och sög torrt med våstugen. Därefter grävde jag medelst matsked ur ett par nävar rost och annat mög - Sen fungerade det!
Helt otroligt vad mycket rostflagor det kan bli i en brunn. Det känns som att en millimeter gjutjärn blir en cm rost...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.