160 724 läst · 92 svar
161k läst
92 svar
Gammal golvbrunn i järn som geggat igen, hur öppna?
Troligtvis en avtappningsventil av ngt slag. Har sett det förr att man har satt en avtappningsventil till värmesystemet nere i en brunn, nämligen.
Den ser ut att vara ansluten med ett T mot röret till vänster (det som slangen är buntad vid). Vart leder det röret?
Krilleman hann före
Den ser ut att vara ansluten med ett T mot röret till vänster (det som slangen är buntad vid). Vart leder det röret?
Krilleman hann före
Spolade rent så man ser "lite" bättre (klicka för större bild). Jag gissar att röret går till elementen på ovanvåningen men är inte säker då jag inte kan lokalisera var röret kommer upp däruppe. Funderar på om jag ska göra ett försök att lossa muttrarna på var sida om den stora muttern och ta ut insatsen och kolla om jag kommer in med en rensspiral. I värsta fall får jag väl ringa hit en röris, verkar inte bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser jag oxxå krökarna på rören,men vad skall avstängningen nere i brunnen att göra
Sen ventilen har inget med stopp i brunnen att göra
Regör ordentligt så det går att se,kommer rörisen uppskattar nog det ,krafsa i vattenlåsen underifrån,i med handen o känn stoppet sitter ofta där
Sen ventilen har inget med stopp i brunnen att göra
Regör ordentligt så det går att se,kommer rörisen uppskattar nog det ,krafsa i vattenlåsen underifrån,i med handen o känn stoppet sitter ofta där
Nej, ventilen är inte kopplad till renshålet, den är till för att tappa ner värmesystemet. Anledningen till att den sitter där är för att det är lägsta punkten i systemet.
Om det finns någon renspropp så sitter den under ventilen och ser ut att vara svår att komma åt isf.
Om det finns någon renspropp så sitter den under ventilen och ser ut att vara svår att komma åt isf.
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Lånar också tråden. Trångt duschutrymme där även tvättmaskinen står. Går inte lyfta upp dusch-karbinen för att komma åt med skiftnyckel till rensningshålet. Och över rensningshålet en sådant där jxva fyrkantsskruv alla 1990. Ingen sexkantig som funkar med Momentnyckel för då hade det varit lättare. Funderar på att ta tryckluft och en liten slang och försöka trä den genom "tungan/vattenlåset" och trycka till så in i norden och hoppas på att det lossnar så man slipper översvämning vid dusch och tvätt. Har gått innan med rensband genom vattenlåset men inte längre.
Ska delge er hur det går. Troligen bara massa skvätt med vatten på golvet. Några andra tips?
Avståndet jag i krypande tillstånd har att göra med
Spyvarning!
Ska delge er hur det går. Troligen bara massa skvätt med vatten på golvet. Några andra tips?
Avståndet jag i krypande tillstånd har att göra med
Spyvarning!
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Försökt med 17 nyckel men bara glider runt. Mindre passar inte in.FredrikR skrev:
Låter lovande men så jädrans svårt att komma åt. Och svårt att se vad man håller på med. Inget stop längre in då tvättstället rinner bra och är kopplat efter. Tänk om man bara fick loss på rensmuttern.K knipo skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg