160 724 läst · 92 svar
161k läst
92 svar
Gammal golvbrunn i järn som geggat igen, hur öppna?
Okej, tack för alla tankar gott folk!
Jag ska fortsätta småpeta en stund vid något tillfälle snart. Blir det inte bra då får vi kanske ta i med hårdhandskarna och ta dit kompressorn osv. Det är inte där jag bor, så jag har inte alla prylar på plats.
Jag ska fortsätta småpeta en stund vid något tillfälle snart. Blir det inte bra då får vi kanske ta i med hårdhandskarna och ta dit kompressorn osv. Det är inte där jag bor, så jag har inte alla prylar på plats.
Vet inte hur det ser ut med avloppet i övrigt, om det är plaströr eller gjutjärn. Något jag har kört mkt med på jobbet är kaustiksoda och kokande vatten (var försiktig när du häller ner vattnet) det brukar lösa bort rost osv. Du kan även ansluta en vattenslangsbit eller pvc rör till grovdammsugaren(om du har det), så kommer du att kunna dammsuga upp det som lossnat längre ner. Dock om stoppet sitter längre ner och man ej kan dammsuga så kan det bli värre med kaustiksoda för det lossar rost o skit rätt bra. Fastigheten jag sköter om har gjutjärnsstammar från 50 talet , från 4tum till 2tums rör hehe så man lär sig lite knep i taget
Jag kan förstå det. Skölj ordentligt en bra stund efter.. (10-15min).Så borde det inte vara några problem enligt mig men rörmokaren kan tycka helt annorlunda
Ok, förstår det. Dock kan det vara bra många gånger.
Rent allmänt när det gäller gamla rostiga bultar är det en fördel att värma dem, brukar lossna lättare då. Har haft god framgång med "helt hopplösa" bultar på bilar, kaminer eller rostiga rör. Värmer man på rejält med gasolbrännare så känns det som de lossnar av sig självt. Men man måste vara säker på att detaljen man värmer inte för vidare värmen till något som kan ta skada.
Jag fick loss mitt stopp i gjutjärnsbrunnen genom att först tömma den på vatten så det bara var lite kvar i botten.
Stoppade ner en vattenslang i brunnen. Sen tog jag en stor trasa och tröck hårt som fan medan jag drog på vattnet försiktigt till fullt ös!
Då släppte stoppet
Stoppade ner en vattenslang i brunnen. Sen tog jag en stor trasa och tröck hårt som fan medan jag drog på vattnet försiktigt till fullt ös!
Då släppte stoppet
Hijackar tråden då jag har samma problem och den är gammal
Jag är helt novis på detta. Jag fick stopp idag o tänkte lokalisera renshålet, men det är en mojäng ovanpå som ser ut som på bilden. Det verkar komma ett avlopp från ovanvåningen rätt in i renshålet, kan det stämma? Någon som känner igen grunkan på bilden och kan ge tips på vad man kan göra?
Jag är helt novis på detta. Jag fick stopp idag o tänkte lokalisera renshålet, men det är en mojäng ovanpå som ser ut som på bilden. Det verkar komma ett avlopp från ovanvåningen rätt in i renshålet, kan det stämma? Någon som känner igen grunkan på bilden och kan ge tips på vad man kan göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte rengjort så det är egentligen bara jobbig gegga runtom. Ska ta och börja med att göra rent lite nu.
Röret vet jag inte var det kommer ifrån, det kommer från ovanvåningen och är på vägen ned till golvbrunnen sammakopplad med den röda bollan (expansionskärl tydligen ) på värmeagget (röret kommer ned till vänster i bild).
Jag kände efter och kan utan problem skruva på muttern i mitten med en 10mm blocknyckel.
Röret vet jag inte var det kommer ifrån, det kommer från ovanvåningen och är på vägen ned till golvbrunnen sammakopplad med den röda bollan (expansionskärl tydligen ) på värmeagget (röret kommer ned till vänster i bild).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kände efter och kan utan problem skruva på muttern i mitten med en 10mm blocknyckel.
Redigerat: