T tobbew skrev:
Hej på er

Jag har en tvättstuga från 70-talet med en golvbrunn som efter en massa år har börjat släppa igenom dåligt med vatten. När tvättmaskinen tömmer som mest, då rinner det ut på golvet.

Jag har grävt med handen så mycket jag når, men kommer inte runt vattenlåset.

Jag ser något som ser ut som en skruv (på bilden, med fyra sidor), där man kanske kan skruva loss någon väsentlig detalj, men har inte lyckats lossa på den idag då jag med skiftnyckeln får dålig vinkel och ingen av mina hylsor passar bra nog för att inte snurra.

Någon som vet hur man öppnar en sån här, eller har något supertips på lösning av stoppet? Jag har testat att hälla på kokhett vatten + något propplösande pulver vars namn jag glömt.

Har inte testat att släpa dit kompressor ännu...
[bild]

Tack för tips!
. Absolut ingen propplösare i avlopp. Blir som glas längre bort. Stoppa ner en slang så långt det går packa med trasor runt slangen hårt kör på varmvatten på fullt tryck en bra stund. Funkar inte det eller att få loss proppen. Är det bara att borra bort den. Sen duger det med en kork från en vinflaska eller liknande.
 
T tobbew skrev:
Behöver lite hjälp i detta ärende igen.

Jag har köpt rensband och en liten slang med munstycke som strålar åt alla håll osv, för att försöka få till detta.

Jag borrade upp hålet vid den där muttern... Men jag har inte fått det riktigt bra än, kanske bättre, men det rinner fortfarande upp på golvet.

Det jag skulle vilja veta av er som har sett modellen förut, åt vilket håll går röret tror ni? När jag kör in rensbandet i hålet så kommer bandet bara fram i golvbrunnen, jag får aldrig bandet åt andra hållet, mot utloppet.

Få kanske borra fler hål för att komma fram rätt, men jag har ingen aning om vilken riktning det rimligtvis är.

Ska väl byta ut golvbrunnen framöver, men det är inte läge att bila just nu. :)

Tack ska ni ha!
. Du måste lirka rensvajern uppåt i hålet. Borra absolut inte i hålet då borrar du hål i brunn.
 
  • Gilla
Zalaskalled1
  • Laddar…
@Magnus Grindebäck inläggen du svarade på är från 2014/2015, sen har tråden levt upp några gånger, senast november 2020.

Välkommen till forumet.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@Magnus Grindebäck inläggen du svarade på är från 2014/2015, sen har tråden levt upp några gånger, senast november 2020.
Ok. Såg inte det
Välkommen till forumet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@Magnus Grindebäck inläggen du svarade på är från 2014/2015, sen har tråden levt upp några gånger, senast november 2020.

Välkommen till forumet.
Och nu när jag behöver hjälp i samma fråga ytterliggare ett år senare så tycker jag hans svar var värdefullt!
 
Hej,
Nu är jag bäst i tur att låna tråden.
Har samma problem men kan inte hitta nån rensplugg… har försökt ”gå förbi” vattenlåset med rensband och slangar i olika dimensioner, men det är stört omöjligt. Vad göra? Vill undvika att bila så långt det är möjligt.
 
  • Öppning av avlopp med synlig smuts och utan rensplugg, verktyg ansträngning att undvika bila.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S severinsen skrev:
Hej,
Nu är jag bäst i tur att låna tråden.
Har samma problem men kan inte hitta nån rensplugg… har försökt ”gå förbi” vattenlåset med rensband och slangar i olika dimensioner, men det är stört omöjligt. Vad göra? Vill undvika att bila så långt det är möjligt.
Ser ut som en plastgolvbrunn, har du provat dra upp innerdelen?
Ta tag i kanten under vatten och dra.
Du borde se skarven mellan innerdel och ytterdel av golvbrunnen där gummipackningen ligger under.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ah, okej. Jag förstår. Låter ju logiskt att det inte skulle finnas någon rensplugg i så fall.
Hoppas det är som du skriver
 
Prova att skrapa rent den sluttande delen till vänster. Ibland är det en plastplugg där man kan peta ur och få ner ett band. Ser inte ut som typen med lös insats iallafall.
 
Jag körde med trädgårdsslangen ner i brunnen sen pressade jag ner våta handdukar runt och stälde mig på dom.

Efter ca 1 minut med öppenkran så försvann proppen.

Tips
Det kan bli blött om proppen inte går bort så ha någon som kan stänga av.

Använd inte fina handdukar dom kommer lukta avlopp.
 
S Stefan1972 skrev:
Prova att skrapa rent den sluttande delen till vänster. Ibland är det en plastplugg där man kan peta ur och få ner ett band. Ser inte ut som typen med lös insats iallafall.
Jag har skrapat rätt mycket och hittar ingen plugg, därav min initiala fråga. Är det insats är det ju logiskt att det inte finns någon skruv, men om det inte skulle vara det vet jag inte vad konstruktören hittat på egentligen.
Återstår annars att borra upp ett eget renshål.
 
Nedre delen ser ju onekligen ut som gjutjärn men om det är plast så sticker den pluggen jag menar knappt upp nåt. Nån mm över ytan bara och man får vricka upp dem med en kniv. 20mm i diameter kanske.
 
Nu var det min tur att låna tråden. Jag har två liknande golvbrunnar som i början av tråden. En i pannrummet och en i tvättstugan. Igår svämmade det över efter vi kört tvättmaskinen… kanske en JÄTTEdum fråga, men det är vatten i båda brunnarna, ska det vara det eller ska det rinna av?
 
Jag har nämligen kört ner sån där ”metalslang” och jag tror inte det är stopp någonstans…
 
H HMY skrev:
Nu var det min tur att låna tråden. Jag har två liknande golvbrunnar som i början av tråden. En i pannrummet och en i tvättstugan. Igår svämmade det över efter vi kört tvättmaskinen… kanske en JÄTTEdum fråga, men det är vatten i båda brunnarna, ska det vara det eller ska det rinna av?
Ja, där ska vara vatten för att vattenlåset ska fungera.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.