H HMY skrev:
Jag har nämligen kört ner sån där ”metalslang” och jag tror inte det är stopp någonstans…
Det är antagligen stopp någonstans, om det svämmar över.
Svämmar det över när du kör ner metallslangen?

Det har blivit värre nu

• Översvämmad källare med synligt avloppsrör och diverse skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Luktar typ avlopp

• Ett fuktigt källarhörn med vattenpöl och rörledning, indikerar potentiell avloppsproblem.
    Skapa konto
Vi har precis flyttat in. Så jag har lite dålig koll på vad det har varit för ev tidigare problem. Har inte bott någon här på ett tag

Stiger vattnet trots att du inte spolar i fastigheten?

Ja det var tvärstopp. Fick ringa hit jouren… gamla ledningar och ingen som använt huset på 6 månader. Så nu blir det att lägga toapappret i sophinken ist tills vi får hit någon som fixar nya rör.

• Ledsen
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Är det så illa? Räcker inte en rejäl högtrycksspolning?

Framåt kanske det gör det men nu var det tvärstopp.

Rören är i så dåligt skick att vi antagligen behöver åtgärda detta asap för att inte detta ska hämta snart igen

• Inuti ett starkt korroderat och igensatt rör fyllt med vatten, som indikerar behovet av omedelbar reparation.
    Skapa konto
A
Det där ser väl inte så jävligt ut? Ta en kopp kaffe och ta två djupa andetag. Gör inget överilat. Och skit inte i papperskorgen.

• Gilla
Ponnis och 4 till
  • Laddar…
Haha / novis

H HMY skrev:
Ja det var tvärstopp. Fick ringa hit jouren… gamla ledningar och ingen som använt huset på 6 månader. Så nu blir det att lägga toapappret i sophinken ist tills vi får hit någon som fixar nya rör.
Vad gjorde "jouren" då? Var de där med en spolbil? Annars kan du ju kolla i trädgården, har du riktig tur finns det en spolbrunn mellan huset och anslutningen i gatan - det brukar underlätta ordentligt när man ska rensa gamla avlopp.

Han spola i rören. Han fick hålla på ett bra tag för att få det att lossna. Ganska säker på att vi med is i magen hade kunnat få ordning på det själva så här i efterhand, men där och då kändes det helt överväldigad…

Damer och herrar, jag behöver er hjälp.

Sedan ett par dagar har vattnet i min toalett runnit långsamt och idag slutade det i princip att rinna bort totalt. Jag bestämde mig då för att använda mitt vanliga knep (hälla stor mängd vatten från hög höjd) vilket till min förvåning inte gav resultat, jag testade även varmvatten, Mudin Express Avloppsöppnare, diskmedel, ättika, fylla toaletten till kanten etc. utan att något funkade. Till sist lyckades jag lösa det hela efter att jag sett en video på YouTube där en kille använde en sönderklippt PET-flaska som "plunger".

Mitt problem nu är att stoppet tycks ha flyttat ner i min golvbrunn. Så om mitt problem innan var att jag inte kunde använda toaletten så kan jag nu varken använda toalett, handfat eller dusch. Jag testade samma sak (PET-flaskan) i golvbrunnen utan att detta hjälpte. Efter att ha läst denna tråden tömde jag brunnen på vatten och skruvade loss skruven (som gick av) och har sedan gett mig på hålet med duschslang och ett "verktyg" som liknar en piprensare (cirka 30 cm långt) utan framgång. Vänder mig därför nu till er i hopp om flera kloka tips då jag varken har råd eller lust att kontakta en rörmokare. Tack.

• Öppning till avloppsrör med rost och avlagringar, smutsigt vatten, i behov av underhåll/rengöring.
    Skapa konto
B Bob Dylan skrev:
Damer och herrar, jag behöver er hjälp.

Sedan ett par dagar har vattnet i min toalett runnit långsamt och idag slutade det i princip att rinna bort totalt. Jag bestämde mig då för att använda mitt vanliga knep (hälla stor mängd vatten från hög höjd) vilket till min förvåning inte gav resultat, jag testade även varmvatten, Mudin Express Avloppsöppnare, diskmedel, ättika, fylla toaletten till kanten etc. utan att något funkade. Till sist lyckades jag lösa det hela efter att jag sett en video på YouTube där en kille använde en sönderklippt PET-flaska som "plunger".

Mitt problem nu är att stoppet tycks ha flyttat ner i min golvbrunn. Så om mitt problem innan var att jag inte kunde använda toaletten så kan jag nu varken använda toalett, handfat eller dusch. Jag testade samma sak (PET-flaskan) i golvbrunnen utan att detta hjälpte. Efter att ha läst denna tråden tömde jag brunnen på vatten och skruvade loss skruven (som gick av) och har sedan gett mig på hålet med duschslang och ett "verktyg" som liknar en piprensare (cirka 30 cm långt) utan framgång. Vänder mig därför nu till er i hopp om flera kloka tips då jag varken har råd eller lust att kontakta en rörmokare. Tack.
Ring efter en spolbil! Men gör det på dagtid annars blir det orimligt dyrt.
Det finns företag som solar allt för 1400kr efter ROT så kolla priset ( står på hemsidan)
Du har stopp ut mot gatan om det är en villa, är det lägenhet så kolla med grannar om dom har samma problem.

Är nog tyvärr inget man fixar som gör det självare om du inte mot förmodan har tillgång till riktiga verktyg...Spola är väl en sak men man lär troligen ner med nå rejält rensband som verkligen rensar upp. Det matas ner med maskin och är betydligt längre än en piprensare.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.