Jag bor i en förening som har förberett med kabeldragning till alla platser och förutseende bygger ett 5-10-tal laddboxar åt gången vartefter efterfrågan ökar. Ingen riskerar att bli utan laddplats. :D

Jag skulle aldrig ha flyttat till den här föreningen om det inte fanns laddmöjlighet.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Tja...
Det jag upplevt här på forumet det är om man ifrågasätter elbilen. Då blir det ett väldigt liv.
Det är fortfarande en religion för många att köra elbil. Men det börjar nog ordna upp sig.
Många nya elbilsägare har en mer nykter syn på det hela. Det är en bil helt enkelt.
Jag har aldrig hört att någon skulle sagt att elbil inte är en riktig bil.
Jag har inte hört de klagomål som radats upp. Så de kan inte vara några vanliga klagomål, eller så är det ironi.
Att många säger att elbilen kan självantända
beror på att man i början faktiskt trodde det. Tills någon började utreda det hela. Så man ska inte så många på just den punkten.
Jag fick själv lära mig att det är väldigt få elbilar som brinner. Jag trodde det var lika många som bensin. eller där ikring.
Det kan säkert hända att batteriet börjar brinna av sig själv. Men det lär finnas ett fel redan innan.
Om man nu vet att bensinbilen är hopplöst omodern. Då får man hoppas att man håller det för sig själv.
Försäljningen av elbilar har gått väldigt fort.
Infrastrukturen hinner inte med. Laddstolparna skulle behövt utvecklas lite till innan de monterades
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja...
Det jag upplevt här på forumet det är om man ifrågasätter elbilen. Då blir det ett väldigt liv.
Det är fortfarande en religion för många att köra elbil. Men det börjar nog ordna upp sig.
Många nya elbilsägare har en mer nykter syn på det hela. Det är en bil helt enkelt.
Jag har aldrig hört att någon skulle sagt att elbil inte är en riktig bil.
Jag har inte hört de klagomål som radats upp. Så de kan inte vara några vanliga klagomål, eller så är det ironi.
Att många säger att elbilen kan självantända
beror på att man i början faktiskt trodde det. Tills någon började utreda det hela. Så man ska inte så många på just den punkten.
Jag fick själv lära mig att det är väldigt få elbilar som brinner. Jag trodde det var lika många som bensin. eller där ikring.
Det kan säkert hända att batteriet börjar brinna av sig själv. Men det lär finnas ett fel redan innan.
Om man nu vet att bensinbilen är hopplöst omodern. Då får man hoppas att man håller det för sig själv.
Försäljningen av elbilar har gått väldigt fort.
Infrastrukturen hinner inte med. Laddstolparna skulle behövt utvecklas lite till innan de monterades
Det beror nog framförallt på hur man framför kritiken. Alla argument jag radade upp ovan har jag läst här på forumet, många flera gånger.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skyller inte på styrelsen att folk inte tar sig till årsmöten eller att man inte får som man vill. Jag konstaterar bara att det är så i de flesta föreningar att det är få som dyker upp på årsmöten och det är få som är beredda att arbeta själva i styrelsen.

Däremot är det jobbigt att kämpa mot en styrelse som består av en eller flera högljudda ledamöter som har en fientlig inställning till något som jag eller andra tycker är bra. Många medlemmar orkar inte stå emot, de orkar inte ens ta sig till årsmötet (nej, återigen, det är inte styrelsens fel).

Ska jag välja att köpa lägenhet i en BRF, och väljer mellan olika alternativ så väljer jag bort vissa föreningar helt enkelt och är jag ensam om det så påverkas inte priserna, men tänker fler likadant så blir det påverkan på priset.
Varför väljer du bort vissa föreningar?

En grann förening var så dåligt skött så man var tvungen att ha 2styrelser.
lgh såldes ändå för samma priser.
stambyte är inget de flesta verkar bry sig om.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det jag upplevt här på forumet det är om man ifrågasätter elbilen. Då blir det ett väldigt liv.
Det rör sig nog inte om om, utan hur. Sen ”väldigt liv”, tja, jag ser det mer som att blir emotsagd. Oftast med mer eller mindre underbyggda argument.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Om man nu vet att bensinbilen är hopplöst omodern. Då får man hoppas att man håller det för sig själv.
Varför då om jag får fråga?

Sen är påståendet bedrägligt skrivet. Om vi jämför ditt vet med exempelvis det jag skrev om att vissa av oss ser avgasbilar som något omodernt så är det en betydande grad av skillnad i övertygelse.

Förstår man inte det hamnar man i en svartvit diskussion där man inte tar in vad den andre faktiskt skriver.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför väljer du bort vissa föreningar?

En grann förening var så dåligt skött så man var tvungen att ha 2styrelser.
lgh såldes ändå för samma priser.
stambyte är inget de flesta verkar bry sig om.
Jag väljer bort dåligt fungerade föreningar om jag har alternativ, varför skulle man inte göra det?

Två styrelser? Hur är det ens möjligt? Jag hade aldrig lagt samma bud på en lägenhet i den föreningen om jag visste hur det stod till. Samma med stambyte, det är intressant och kan påverka mitt bud. Sen finns det bevisligen folk som inte kollar upp vad de köper, det ser vi lite då och då i forumet, men jag försöker undvika att vara den typen.

För många är inte elbil ett alternativ av olika orsaker, men för mig kan det vara intressant att diskutera med en person som säger:
"För mig fungerar inte elbil pga jag har behov av att dra 2500 kg regelbundet". Att diskutera med en person som egentligen är i samma situation, men som uttrycker sig som "elbilar är bara låtsasbilar, inget riktigt. En bil ska kunna dra minst 2500 kg och den ska lukta diesel, Fick Greta!" är inte lika intressant för mig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Läste du inte vad jag skrev, eller förstod du det inte?
Jag läste och trodde i alla fall att jag förstod? Du skrev att värdet kunde påverkas "Lite möjligen då fler intressenter skulle vara intresserade, förutsatt att man har garanterad plats som medlem".

Det tolkade jag som att du anser att enda möjligheten till en liten värdepåverkan är om alla garanteras plats. Det tolkar jag som om vi exempelvis har hundra lägenheter men bara 99 platser så påverkas inte värdet eftersom inte alla garanteras plats. Det tror jag inte på.

Sen att du kommer med extremfall i andra riktningen med 10-års kö och kanske i praktiken ingen möjlighet till plats påverkar inte normalfallet där det förhoppningsvis är en rimlig kö med rimliga möjligheter till plats.
 
Fairlane Fairlane skrev:
I inlägg #392 skriver ju GlennB om riktiga bilar och syftar då inte direkt på en elbil.
Du tror inte att "riktig bil" används lite med glimten i ögat. ;)
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det är medlemmarna som bestämmer vad som skall göras. Styrelsen fattar en del beslut men någon "makt" utanför vad medlemmarna direkt har beslutat har den inte.
Inte i de föreningar jag medverkat i. Där har stämmorna i princip alltid enbart behandlat formaliteter och motioner varit lika sällsynta som en ledig laddplats runt påsklovet... All "makt" har utövats av styrelsen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag väljer bort dåligt fungerade föreningar om jag har alternativ, varför skulle man inte göra det?

Två styrelser? Hur är det ens möjligt? Jag hade aldrig lagt samma bud på en lägenhet i den föreningen om jag visste hur det stod till. Samma med stambyte, det är intressant och kan påverka mitt bud. Sen finns det bevisligen folk som inte kollar upp vad de köper, det ser vi lite då och då i forumet, men jag försöker undvika att vara den typen.

För många är inte elbil ett alternativ av olika orsaker, men för mig kan det vara intressant att diskutera med en person som säger:
"För mig fungerar inte elbil pga jag har behov av att dra 2500 kg regelbundet". Att diskutera med en person som egentligen är i samma situation, men som uttrycker sig som "elbilar är bara låtsasbilar, inget riktigt. En bil ska kunna dra minst 2500 kg och den ska lukta diesel, Fick Greta!" är inte lika intressant för mig.
Hur får du reda på om det är en dålig styrelse?
Jag tycker det är bra att du kollar ordentligt om du är intresserad av en lgh. föreningens ekonomi är nästan viktigare än hur lgh är.
Det är synd att inte fler är så noga.
Men om folk köper ett hus och det de minns var möblerna
 
Fairlane Fairlane skrev:
....
För många är inte elbil ett alternativ av olika orsaker, men för mig kan det vara intressant att diskutera med en person som säger:
"För mig fungerar inte elbil pga jag har behov av att dra 2500 kg regelbundet". Att diskutera med en person som egentligen är i samma situation, men som uttrycker sig som "elbilar är bara låtsasbilar, inget riktigt. En bil ska kunna dra minst 2500 kg och den ska lukta diesel, Fick Greta!" är inte lika intressant för mig.
Att jag valt bort elbil förutom att den inte luktar bensin;).
Är dels priset, därefter räckvidden.
Jag ska byta bil om 3år då blir det intressant och se hur priserna gått ner och räckvidden blivit längre.
Sen är även infrastrukturen med laddplatser Längs de stora vägarna.
Det är mina anledningar till att elbil går bort. att inte är en riktig bil har ingen betydelse:crysmile:
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bortsett ifrån bygga massa laddsolpat så måste de bygga ut elnätet. regeringen allmtså
Svår myt att ta död på de där...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]
El gör människor nöjda helt enkelt
 
A Alexn72 skrev:
Svår myt att ta död på de där...
Vad är myten? Att högre elanvändning kräver starkare infrastruktur och högre elproduktion?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Du tror inte att "riktig bil" används lite med glimten i ögat. ;)
Så kan det förstås vara, det vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.