1 168 200 läst · 11 921 svar
1168k läst
11,9k svar
GAAAAHHHH!!!
Har du mc-kort? Du har inte muskelstyrkan att hålla emot tyngdkraften. Får man lära sig i körskolan. Min mc väger 350kg.Workingclasshero skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 138 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 138 inlägg
Fast du kan ju lätt bromsa från 90 km/h med full ABS utan att ”flyga av”.D DIF60 skrev:
Det ingår ju ibland i uppkörningen att göra kontrollerade bromsningar i typ 70-80-90 km/h där de vill att man ligger på gränsen eller tom med aktiverad ABS
Medlem
· Stockholm
· 4 295 inlägg
Erfarenhet slår utbildning ;-)D DIF60 skrev:
Jag sa "generellt", då det finns gamla motorcyklar med veka bromsar, det finns crossar, det finns trikar, och som svar på annans fråga, vi har rätt ;-)
/W
D DIF60 skrev:
U Utsliten och utdömd skrev:
tveksamt skrev:
En MC kan absolut ha längre bromssträcka än en bil, det kan också vara tvärt om. Det beror väldigt mycket på förare och fordon.
Men du menar alltså att den ev. skillnaden vid helt jämförbara förhållanden på kanske 10-15% är det som avgör att man kan hålla sig kvar utan att så näsan i styret på MCn men man dunkar in i ratten på bilen utan bälte?
Detta trots att det kan vara större skillnad än så på två olika bilar, men rådet ändå var
"Har du aldrig behövt bromsa ordentligt hårt?
Prova göra det utan säkerhetsbälte så kanske du ändrar uppfattning."
helt utan vetskap om hur bil och förare i den bilen bromsar?
Helt rättU Utsliten och utdömd skrev:Rollcentrum gör ju inte så mycket vid bromsning. Tyngdpunkten CoG gör det däremot.
Men jag skulle säga att största delen är att hojarna nästan bara bromsar med frambromsen, bakbromsen saknar ju typ effekt vid kraftig inbromsning med hög tyngdpunkt.
Så jämfört med en bil som bromsar på fyra hjul och en mc som bromsar på ett hjul gör rätt stor skillnad i bromssträcka
Det är en liten Puck som känner av om fukt rinner under den och är kopplad via zigbee till min hemautomation där jag skapat ett scenario om sensorn larmar. Då får jag mail, pushnotis till telefon och så ropas det ut i högtalarna hemma.G Greger_08 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder