996 925 läst · 10 206 svar
997k läst
10,2k svar
GAAAAHHHH!!!
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 709 inlägg
GAAAAHHHH!!!
Trodde jag besegrat vår halkiga altan med en bunt trasmattor eftersom det hittils funkat kanon, och tänkte mig inte för när jag släppte ut hundarna nu efter regn som hunnit frysa och bilda skridskobana även på mattorna Bambi på hal is kan jag lova med deras långa ben, men som tur var inget allvarligt. Fick köra varmvatten-tricket innan dom fick komma in igen 😬
Trodde jag besegrat vår halkiga altan med en bunt trasmattor eftersom det hittils funkat kanon, och tänkte mig inte för när jag släppte ut hundarna nu efter regn som hunnit frysa och bilda skridskobana även på mattorna Bambi på hal is kan jag lova med deras långa ben, men som tur var inget allvarligt. Fick köra varmvatten-tricket innan dom fick komma in igen 😬
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 356 inlägg
Jag tror det kommer snöa den 23e eller 24e, ja på Gavmofjäll då 😉
Det började bra när käresta bjöd på en överraskning i helgen, Julbord med övernattning i Saltsjöbaden....men vaknade med feber på söndagen.
Nu ligger jag nerbäddad med frossa i soffan, och en tand gick i 2 delar.
Att jag hade flera jobb som bara måste göras denna vecka gör inte saken roligare
Nu ligger jag nerbäddad med frossa i soffan, och en tand gick i 2 delar.
Att jag hade flera jobb som bara måste göras denna vecka gör inte saken roligare
Vet inte, men har resignerat. Blir bara upprörd över det totala misslyckandet som hanteringen av svenskt elnät är.pacman42 skrev:
Vänta bara tills vi lyckas bygga några fler kablar mot europa. Då blir det ännu bättre. Eller om det nu var sämre det blir kanske........
Givet allt försvarsmateriel Ukraina får är ju en liten gentjänst från ett par dykare det minsta man kan begära. Kunde de kapa gasledningen kan de väl få hål på en elkabel också.
Givet allt försvarsmateriel Ukraina får är ju en liten gentjänst från ett par dykare det minsta man kan begära. Kunde de kapa gasledningen kan de väl få hål på en elkabel också.
Problemet är att en kabel fixar dom på en vecka.MathiasS skrev:Vänta bara tills vi lyckas bygga några fler kablar mot europa. Då blir det ännu bättre. Eller om det nu var sämre det blir kanske........
Inte alls, med värmepump och behov av tillsats vid sträng kyla, som t.ex i fjol. Så går anläggningen 24/7 och största delen av elförbrukningen på årsbasis är när elen är som dyrast. Så jag antar att det totalt blir billigare och så slipper man bekymra sig dagspriset på strömmen.mexitegel skrev:
Skulle aldrig falla mig in att ha rörligt pris när insatsen för att få tryggheten är en ytterst liten del av boendekostnaden.
Förstår inte hur vissa prioriterat, ojar sig för elpriset och trixar på alla vis för att spara några kronor, men kan sedan hiva ut ett fungerande badrum och plöja ner 300kkr i att få andra kakelplattor.
Husägare
· Jönköping
· 5 641 inlägg
Tänker inte diskutera det där med kärnkraft MEN…
Tänk om vi tagit folkomröstningen 1980 på allvar.
Tänk om vi efter den satt alla klutar till och verkligen satsat på forskningen i andra energikällor under de följande 30 åren, eftersom kärnkraften skulle vara avvecklad till 2010 enligt beslutet som sedan togs.
Tänk om vi därmed hade blivit världsledande på olika energilösningar, gärna byggda på ett nätverk av decentraliserad och småskalig produktion — man hade t ex kunnat kräva solceller på alla nybyggda hustak eller vad som helst.
Tänk om elnätsföretagen dessutom satsat sina vinster i att bygga ut och underhålla elnätet för framtiden.
Men nej. Istället sopades alltihop under mattan, 2010 var såååååå långt bort så det var bara att stoppa huvudet i sanden och köra på som förut och det går så länge det går och den dagen den sorgen och allt det där. Sen kom 2010 och gick och inget hade vi lärt oss, inget hade vi satsat, inget hade vi gjort med de 30 år vi hade på oss, och nu sitter vi här med skägget i brevlådan, tvättad hals, och fötterna i varsitt klaver.
Det enda som hände var att man privatiserade elmarknaden så att det blev fler som skulle sko sig på våran elförbrukning, fler vinstuttag, fler charlataner, och dubbla elräkningar varje månad.
Ett fullständigt monumentalt misslyckande.
Tänk om vi tagit folkomröstningen 1980 på allvar.
Tänk om vi efter den satt alla klutar till och verkligen satsat på forskningen i andra energikällor under de följande 30 åren, eftersom kärnkraften skulle vara avvecklad till 2010 enligt beslutet som sedan togs.
Tänk om vi därmed hade blivit världsledande på olika energilösningar, gärna byggda på ett nätverk av decentraliserad och småskalig produktion — man hade t ex kunnat kräva solceller på alla nybyggda hustak eller vad som helst.
Tänk om elnätsföretagen dessutom satsat sina vinster i att bygga ut och underhålla elnätet för framtiden.
Men nej. Istället sopades alltihop under mattan, 2010 var såååååå långt bort så det var bara att stoppa huvudet i sanden och köra på som förut och det går så länge det går och den dagen den sorgen och allt det där. Sen kom 2010 och gick och inget hade vi lärt oss, inget hade vi satsat, inget hade vi gjort med de 30 år vi hade på oss, och nu sitter vi här med skägget i brevlådan, tvättad hals, och fötterna i varsitt klaver.
Det enda som hände var att man privatiserade elmarknaden så att det blev fler som skulle sko sig på våran elförbrukning, fler vinstuttag, fler charlataner, och dubbla elräkningar varje månad.
Ett fullständigt monumentalt misslyckande.