The Talmeter strikes again…

Dörrkarm med olinjär golvlist och glipa mellan vägg och list, kanske orsakad av felmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 17 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
The Talmeter strikes again…

[bild]
Exakt 100mm som saknas. 😍
Vackert, men samtidigt lite ledsamt om det är sista tillräckligt långa biten man kapat.

FredrikR FredrikR skrev:
Exakt 100mm som saknas. 😍
Vackert, men samtidigt lite ledsamt om det är sista tillräckligt långa biten man kapat.
Det var ett foder för 100 spänn som gick upp i rök och jag fick åka till Hornbach för att kompletteringshandla bara för att konstatera att där fanns samma foderprofil, men alla träbitar var 2-3mm bredare än den jag hade, antagligen för att de förvarar lister och virke utomhus. Får åka till Woody idag istället då jag ska måla och montera direkt vilket inte lär funka med Hornbachs lister.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Men om du och målaren är samma person så ser jag inte problemet.
GGGAAAHHH ! För den lilla förnimmelsen av skadeglädje som kan införlivas i mitt inlägg😉

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Snickaren och målaren är samma person. Tyvärr är även beställaren samma person.

• Haha
  • Ledsen
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Snickaren och målaren är samma person. Tyvärr är även beställaren samma person.
Det blir fullt på ARN's svarta lista.....

• Haha
Riemann och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det blir fullt på ARN's svarta lista.....
Det är Hultafors som borde hamna hos ARN. Borde finnas varningstext på Talmetern.

• Haha
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är Hultafors som borde hamna hos ARN. Borde finnas varningstext på Talmetern.
”Får endast brukas av personer med godkänt i matematik från första klass.” 😂

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Maria T och 6 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
”Får endast brukas av personer med godkänt i matematik från första klass.” 😂
”Varning: Erhållet mått kan vara 100 mm mindre än avsett”

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
Men om fläppen är ute så är den man ska ritsa med.

B b8q skrev:
”Varning: Erhållet mått kan vara 100 mm mindre än avsett”
"Varning: Erhållet mått kan, plötsligt och oförutsett, bli 100mm mindre än avsett, när man minst anar det".

• Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
"Efter tre felaktiga kap kommer du fråntas rätten att använda talmeter och hänvisas till tumstock tills dess tillräcklig skicklighet kan antas föreligga."

Jag använder fortfarande tumstock :).

• Haha
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Men om fläppen är ute så är den man ska ritsa med.
Ja det är möjligt att det är så det är tänkt, men det har jag aldrig fått att fungera bra. Den är inte vass och har lite lutning, så när man trycker på den så ändras längdmåttet.

Då är ju frågan: Varför ska man ha en dyr Talmeter istället för ett billigt måttband?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är möjligt att det är så det är tänkt, men det har jag aldrig fått att fungera bra. Den är inte vass och har lite lutning, så när man trycker på den så ändras längdmåttet.
Jag använder tummen på huset för att sträcka bandet och sen långfingret direkt ovanpå ritsen för att markera måttet. Det är klart att det är lite pyssligare än att ritsa yttermått men nog går det.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.