996 414 läst · 10 204 svar
996k läst
10,2k svar
GAAAAHHHH!!!
Jag har velat ha en BMW sedan jag började intressera mig för bilar, men har aldrig ägt någon. Jag har (eller hade i alla fall) mörkt, nästan svart hår och bruna ögon, och har inte velat bli misstagen för pizzabagare, gangster eller livsstilskriminell. Därför har jag haft Toyota, Lexus, MB, Saab och ett flertal Volvo. Synd, för det verkar vara fina bilar. MB:n var en skitbil som jag sålde efter ett halvår efter byte av växellåda, ABS och vattenpump. Den hade 8000 mil på mätaren när växellådan rasade.TeroM skrev:
Alla motiverar vi våra bilval på olika sätt... Dina och mina skiljer nog en del... 😂😱😇🙃mattiasp skrev:
Sen måste jag tyvärr meddela att jag har sett en hel del "suspekta" i MB så du bör kanske begränsa din modellista ännu något mer. 🤣 Toyota och Volvo borde dock vara lugnt att fortsätta med... 😆
BMW har mycket problem med många av sina motorer vilket har diskuterats här tidigare. Någon med erfarenhet av BMW skrev här att det är över 30 år sedan BMW tillverkade en bra motor. Det tycks stämma med vad jag observerar. Bilar som ryker blåsvart är ofta BMW. Jag brukar när jag ser en sådan memorera regnumret och slå upp den på nätet. De börjar släppa ut olja (via ventiltätningarna) ibland redan före 10 000 mil och ofta före 15 000 mil. Många av deras motorer har denna egenhet. Väldigt dyra delar och verkstäder samt ovilja att hjälpa drabbade kunder.
ViBilägare har skrivit om en 320d som turbon ständigt går sönder på.
https://www.vibilagare.se/reportage/turbohaveri-i-bmw-med-dieselmotor-kan-kosta-over-30-000-kronor
"
Is fortsätter att slå sönder turbon på BMW:s dieselmotor. Terese Nilsson köpte en åtgärdad bil som bytt turbo sex gånger. Nu är det dags igen.
Problemet inträffar när is bildas i insugningsröret på BMW:s tvålitersdiesel och leder till att motorn viner och tappar effekt. Berörda bilar är främst förra generationen av 3-serien (F30), som tillverkades 2012–2019, med en fyrcylindrig dieselmotor (B47) som kom 2014. Även 1-serien med samma motor är drabbad.
Om den tvååriga garantin har gått ut rekommenderar verkstaden att bilägaren använder maskinskadeförsäkringen och betalar självrisken. Bilägaren får dock stå för hela kostnaden om bilen passerat försäkringens år- och milbegränsning.
Terese Nilsson fick en offert från BMW i Örnsköldsvik på 36 000 kronor för att byta ut den skadade turbon till en ny eftermarknadsturbo.
– Bilen ger ifrån sig ett vinande ljud när jag ger gas, ett ljud som hörs hela tiden men låter extra mycket när jag gasar, säger hon.
Bilen har redan varit inne för sex turbobyten under fem års tid. BMW vill dock inte kännas vid att motorn har problem och någon central återkallelse är inte aktuell.
Samtidigt har BMW:s verkstäder tagit fram en egen lösning som går ut på att ett skyddsnät monteras inuti en äldre variant av motorns insugningsrör. Nätet placeras i renluftsröret som mynnar ut strax före turboaggregatet och stoppar isen från att slå sönder turbons kompressorhjul. Teorin är att isen bildas när fuktig luft kondenserar och fryser till is vid kall väderlek och att bilar som körs korta sträckor kan få särskilt svårt att hantera isbildningen.
Lösningen med skyddsnätet har använts av BMW:s verkstäder sedan 2023 och i nuläget ser det ut som att åtgärdade bilar klarade vintern utan återkommande problem. Verkstäderna lämnar dock ingen garanti på att åtgärden löser problemet.
Terese Nilsson köpte sin bil i februari 2022 av Bavaria Bil i Umeå och blev informerad om att turbon var bytt.
– Då tänkte jag, jamen bra – skönt att den är bytt, men jag fick aldrig veta att BMW bytt turbo fem gånger innan dess, säger hon.
"
En skitbil från ett skitföretag som pissar på sina kunder.
Sen har vi alla historier med brinnande dieselbilar och batteribilar. BMW är inte ensamma men BMW och Mercedes verkar ledande i brist på ansvar för sina prototyper.
Edit: BMW har tidigare ljugit om att turbon bara har problem i Norrland och att det är väldigt ovanligt att den rasar. Det stämmer såklart inte. Om något är väldigt ovanligt så är det helt obegripligt att dom kör sitt rykte i botten för något som skulle vara en försumbar kostnad för dom att lösa. Som exemplet med Mercedes som skulle ha 190 000 kr för att byta ett litet batteri i sin hybridbil. 8 år gammal om jag minns rätt och det hände nästa aldrig. Troligen har deras desinformatörer gått samma kurs.
ViBilägare har skrivit om en 320d som turbon ständigt går sönder på.
https://www.vibilagare.se/reportage/turbohaveri-i-bmw-med-dieselmotor-kan-kosta-over-30-000-kronor
"
Is fortsätter att slå sönder turbon på BMW:s dieselmotor. Terese Nilsson köpte en åtgärdad bil som bytt turbo sex gånger. Nu är det dags igen.
Problemet inträffar när is bildas i insugningsröret på BMW:s tvålitersdiesel och leder till att motorn viner och tappar effekt. Berörda bilar är främst förra generationen av 3-serien (F30), som tillverkades 2012–2019, med en fyrcylindrig dieselmotor (B47) som kom 2014. Även 1-serien med samma motor är drabbad.
Om den tvååriga garantin har gått ut rekommenderar verkstaden att bilägaren använder maskinskadeförsäkringen och betalar självrisken. Bilägaren får dock stå för hela kostnaden om bilen passerat försäkringens år- och milbegränsning.
Terese Nilsson fick en offert från BMW i Örnsköldsvik på 36 000 kronor för att byta ut den skadade turbon till en ny eftermarknadsturbo.
– Bilen ger ifrån sig ett vinande ljud när jag ger gas, ett ljud som hörs hela tiden men låter extra mycket när jag gasar, säger hon.
Bilen har redan varit inne för sex turbobyten under fem års tid. BMW vill dock inte kännas vid att motorn har problem och någon central återkallelse är inte aktuell.
Samtidigt har BMW:s verkstäder tagit fram en egen lösning som går ut på att ett skyddsnät monteras inuti en äldre variant av motorns insugningsrör. Nätet placeras i renluftsröret som mynnar ut strax före turboaggregatet och stoppar isen från att slå sönder turbons kompressorhjul. Teorin är att isen bildas när fuktig luft kondenserar och fryser till is vid kall väderlek och att bilar som körs korta sträckor kan få särskilt svårt att hantera isbildningen.
Lösningen med skyddsnätet har använts av BMW:s verkstäder sedan 2023 och i nuläget ser det ut som att åtgärdade bilar klarade vintern utan återkommande problem. Verkstäderna lämnar dock ingen garanti på att åtgärden löser problemet.
Terese Nilsson köpte sin bil i februari 2022 av Bavaria Bil i Umeå och blev informerad om att turbon var bytt.
– Då tänkte jag, jamen bra – skönt att den är bytt, men jag fick aldrig veta att BMW bytt turbo fem gånger innan dess, säger hon.
"
En skitbil från ett skitföretag som pissar på sina kunder.
Sen har vi alla historier med brinnande dieselbilar och batteribilar. BMW är inte ensamma men BMW och Mercedes verkar ledande i brist på ansvar för sina prototyper.
Edit: BMW har tidigare ljugit om att turbon bara har problem i Norrland och att det är väldigt ovanligt att den rasar. Det stämmer såklart inte. Om något är väldigt ovanligt så är det helt obegripligt att dom kör sitt rykte i botten för något som skulle vara en försumbar kostnad för dom att lösa. Som exemplet med Mercedes som skulle ha 190 000 kr för att byta ett litet batteri i sin hybridbil. 8 år gammal om jag minns rätt och det hände nästa aldrig. Troligen har deras desinformatörer gått samma kurs.
Redigerat: