ricebridge ricebridge skrev:
Matlådor borde tillverkas i förstärkt, härdad samt rostfri pansarplåt. De ska tåla mer stryk än någon annan köksutensilie. De ska kunna diskas i industridiskmaskin och tappas i betonggolv från hög höjd utan att vare sig läcka eller låta något annat sippra in: IP99 är den lägsta tolererbara klassningen.

Verkligheten däremot består av ett antal sladdrigt deformerade spruckna och ingrodda plastbaljor, samt ett annat (icke samma) antal dito lock, där intet av det ena passar ihop med det andra. Och Tupperware ska ju läggas ner.

Det är bistra tider nu.
Såna här hade jag när jag sommarjobbade inom industrin i min ungdom. Tål allt och går aldrig sönder. Dessutom så härdar man kroppen varje gång som man plockade ut dem stek-heta ur värmeskåpet till lunchen. 😉

Rektangulär silverfärgad matdosa i metall, liknande dem som användes inom industrin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://trangia.se/shop/matdosa-large-211/

• Gilla
Blazermannen och 8 till
  • Laddar…
Sådan har jag också. La man mynt under kunde maten värmas på en kokplatta.
Fanns även I aluminium.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Gaaaaahhhh för att jag glömde Gaaaaahhhhh

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Såna här hade jag när jag sommarjobbade inom industrin i min ungdom. Tål allt och går aldrig sönder. Dessutom så härdar man kroppen varje gång som man plockade ut dem stek-heta ur värmeskåpet till lunchen. 😉

[bild]
[länk]
Unica-box kallades de hemmavid, men det var ju egentligen detta:
- https://sv.wikipedia.org/wiki/Unica-box

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Matlådor borde tillverkas i förstärkt, härdad samt rostfri pansarplåt. De ska tåla mer stryk än någon annan köksutensilie. De ska kunna diskas i industridiskmaskin och tappas i betonggolv från hög höjd utan att vare sig läcka eller låta något annat sippra in: IP99 är den lägsta tolererbara klassningen.

Verkligheten däremot består av ett antal sladdrigt deformerade spruckna och ingrodda plastbaljor, samt ett annat (icke samma) antal dito lock, där intet av det ena passar ihop med det andra. Och Tupperware ska ju läggas ner.

Det är bistra tider nu.
Biltemas matlådor i glas är jättebra valuta för pengarna, kan mikrovågas.

Nackdelen uppenbaras dock då man tappar dom...

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Sådan har jag också. La man mynt under kunde maten värmas på en kokplatta.
Fanns även I aluminium.
Fy fasen för aluminiumen! Den gav en smak på åtminstone fisken. Får känning av den nu många år efteråt till och med. GAAAAAHHHHHHHHHHHHH!

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:

[bild]
[länk]
Dom var inte alls roliga då när man for runt mycket och det bara fanns mikro att värma i.

Ja, jag får rätta mig själv, lådan måste ju gå att mikra också. Tänkte inte på det.

Alltså krävs någon form av bombsäkert kompositmaterial. Kevlar?

N Niq skrev:
Dom var inte alls roliga då när man for runt mycket och det bara fanns mikro att värma i.
Kan du berätta vad som händer i Micron? För de gånger jag sett en stållåda i micron så har det fungerat ypperligt, första gången jag såg det var på sent 90-tal och maten vart varm

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Gaaaaahahahahhhhhhh...

Vår "lär"-plattform ( more like "svärplattform") har ändrat så att kommentarer på inlämnade uppgifter måste "klickas in", det räcker inte med att de skrivs in. Självklart försvinner de om man klickar vidare till nästa uppgift, och lika självklart utan någon varning så det går att åtgärda.

Som om det inte tog tillräckligt lång tid innan...

Edit: fråga inte hur jag numera vet att det är så det funkar eller hur många rapporter jag behöver bedöma igen.

Så går det när man inte låter slutanvändarna vara med i utvecklingen av plattformen. 😥

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vänta nu, ett administrativt system, beställt av inte särskilt IT-kunniga, till lägsta budpris, dåligt kravställt? Vad kan gå fel?

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vänta nu, ett administrativt system, beställt av inte särskilt IT-kunniga, till lägsta budpris, dåligt kravställt? Vad kan gå fel?
Allt! som med journalsystemet Millenium 😬

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Kan du berätta vad som händer i Micron? För de gånger jag sett en stållåda i micron så har det fungerat ypperligt, första gången jag såg det var på sent 90-tal och maten vart varm
Ok har aldrig vågat prova att micra en plåtlåda. Det fungerar ju tydligen då. Har bara av misstag råkat micra en sådandär sak som man håller ihop påsar med. Som har metall inuti. Det kom lite gnistor och sedan tog plasten eld

• Wow
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ok har aldrig vågat prova att micra en plåtlåda. Det fungerar ju tydligen då. Har bara av misstag råkat micra en sådandär sak som man håller ihop påsar med. Som har metall inuti. Det kom lite gnistor och sedan tog plasten eld
Jag har bara provat saker som går sönder i micron, glödlapor, cd-skivor mm. Men sett flera som kört sina rostfria matlådor i micron de inte ägde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.