useless useless skrev:
Då är ju frågan: Varför ska man ha en dyr Talmeter istället för ett billigt måttband?
Det är kanske en separat fråga, men Talmetern har ju många färdigheter som väger upp problemet med de 10 centimetrarna.

MultiMan
MathiasS MathiasS skrev:
Ett litet GAH.

Svärföräldrarnas Arlo-kameror som installerades utan problem för två år sedan slutade plötsligt att fungera.

Gjorde om installationsproceduren och det fungerade i 2 minuter, sedan gick det inte att göra installationen - varken basenhet eller kameror hittas.

Meckar i en timme med det och tar sedan hem prylarna där det givetvis fungerar direkt. Mitt nätverk, min telefon.

Tillbaka till svärföräldrarnas nätverk, inget fungerar igen. Givetvis sitter där också Telias F1-router där det är svårt att se vad man gör och vad som händer eller inte händer.

Provar att resetta och installera om allt ink app.
Provar att separera 2,4 och 5Ghz på olika ssid
Stänger av 5Ghz.
Olika fw inställningar
Försöker byta kanal, då det verkar vara störningar från grannarnas nät (som överlappar vald kanal), men det går förstås inte.

Tillslut hittar jag en halvt dold meny där jag kan välja, per band, vilken wifi standard som ska följas. Väljer att AX inte ska stödjas på 2.4 och vips så hoppar allt igång som Arlo tänkte sig det hela....

3h tog det nog, allt som allt. Hur ska folk med svensson-kunskaper inom nätverk få dessa saker att fungera kan man fråga sig...
Råkar ut för sådant alltför ofta, men samma tankar som du har om hur "vanliga" som inte kan teknik ska kunna lösa det. Senast var det faktiskt en F1 också hos en bekant som vägrade samarbeta med Chromecast helt plötsligt. Var grannar (eller något annat) som störde. Ändå märkligt på en i övrigt snabb router, betydligt snabbare än tidigare modeller, har sådana kanalproblem.

Jag själv har gamla Airties för WiFi och de lyckas faktiskt alltid koppla över mellan 2,4 och 5 GHz även om produkten t ex kräver enbart ett band och telefonen är ansluten på den andra. Kör då 2,4 och 5 på samma SSID. Turkarna verkar ha tänkt igenom konstruktionen.

När jag hade F1 (slutat med Telia nu) så gick det inte heller att köra Telias egna Airties ihop med F1 då WiFi kunde hänga sig helt oförklarligt. Stängde jag av WiFi i F1 och enbart körde Airties så fungerade det.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MultiMan
T TommyC skrev:
3 timmar var snabbt för att lösa nätverksproblem. Jag var av med Citrix under 3 månader på min tjänste-PC. Otaliga "experter" gick bet och till slut efter många eskaleringar hamnade jag hos en riktig expert i Indien. Vi provade tillsammans via Teams att ändra de flesta inställningar i PCn och en del på servern tills det efter 1 timmes ändrande hoppade igång. Jag frågade om vi egentligen hade ändrat något och han bekräftade att det hade vi ju inte gjort, allt var bara ändrat och sedan ändrat tillbaka till ursprungsläget. Så var det gaska ofta fick jag veta. Citrix är ju som bekant ett riktigt skitprogram.
Jag skötte IT på en bilverkstad tidigare. De hade Citrix för bl a Ford-beställningar har jag för mig. Det fungerade faktiskt i princip alltid. Jag behövde bara uppdatera klienten ibland. Kan ju ha gjort handpåläggningar jag glömt nu, eller så hade jag bara tur.

MultiMan
MathiasS MathiasS skrev:
Ytterligare ett litet GAH.

Har under flera år bytt ut all nätverksutrustning till Ubiquiti. Mest irriterade har nog de blåa "odödliga" plåtswitcharna från Netgear varit. Difusa problem som inte gått att felsöka. Fungerar, fungerar lite, eller inte alls.

Nu var det fan dags igen. Har EN sådan kvar och plötsligt märker jag att en dator ansluten till den switchen bara har 100Mbps. Hyggligt normala svarstigden men bara 100Mbps. Testar på alla andra prylar och allt går i 1000Mbps. Flyttar datorn till en annan switch och plötsligt går det normalt igen.

Dags att byta ut den sista blåa och ge den ett slag med stora släggan. Usch.
Jag har en massa sådana plåtisar, aldrig krånglat. Det är dock välkänt att nätdelarna/väggvårtorna är av usel kvalitet och ger instabil spänning, därför sporadiska problem när det det händer. Kolla likspänningen på oscilloskop. Kommer säker vara full av rippel. För övrigt ett av de vanligaste felen på elektronik, usla Kina-nätagg som ofta är både dåligt konstruerade och med usel komponentkvalitet.

MultiMan MultiMan skrev:
Råkar ut för sådant alltför ofta, men samma tankar som du har om hur "vanliga" som inte kan teknik ska kunna lösa det. Senast var det faktiskt en F1 också hos en bekant som vägrade samarbeta med Chromecast helt plötsligt. Var grannar (eller något annat) som störde. Ändå märkligt på en i övrigt snabb router, betydligt snabbare än tidigare modeller, har sådana kanalproblem.

Jag själv har gamla Airties för WiFi och de lyckas faktiskt alltid koppla över mellan 2,4 och 5 GHz även om produkten t ex kräver enbart ett band och telefonen är ansluten på den andra. Kör då 2,4 och 5 på samma SSID. Turkarna verkar ha tänkt igenom konstruktionen.

När jag hade F1 (slutat med Telia nu) så gick det inte heller att köra Telias egna Airties ihop med F1 då WiFi kunde hänga sig helt oförklarligt. Stängde jag av WiFi i F1 och enbart körde Airties så fungerade det.
Brukar logga in och stänga av IPV6 på F1:an när jag springer på dom. Då fungerar bla kanalbyten på Telias boxar bättre. Samt Chromecast och Allentes boxar

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har en massa sådana plåtisar, aldrig krånglat. Det är dock välkänt att nätdelarna/väggvårtorna är av usel kvalitet och ger instabil spänning, därför sporadiska problem när det det händer. Kolla likspänningen på oscilloskop. Kommer säker vara full av rippel. För övrigt ett av de vanligaste felen på elektronik, usla Kina-nätagg som ofta är både dåligt konstruerade och med usel komponentkvalitet.
Ja så kan det förstås vara men då skulle jag förvänta mig ett annat fel än att just en specifik port uppför sig konstigt. Men omöjligt är det ju inte. Kommer dock inte ägna dessa switchar en sekunds extra tankeverksamhet - nu är den permanent ersatt!

MathiasS MathiasS skrev:
Det är Hultafors som borde hamna hos ARN. Borde finnas varningstext på Talmetern.
The object you have made can be shorter than it appear ;) (för er som inte åkt jänkare: det står alltid "objects in mirror are closer than they appear" på högerspegeln)

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
The object you have made can be shorter than it appear ;) (för er som inte åkt jänkare: det står alltid "objects in mirror are closer than they appear" på högerspegeln)
Jag gjorde egen text för en gammal bil - ”objects in mirror are slower than they appear” 😄

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
GAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAAAAA!

Det är i princip ingen snö i fjällen!!!! 🥲🥲🥲🥲

Det är inte säkert att det som visas i julkalendern är sant.

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Ingenjör Jesper och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte säkert att det som visas i julkalendern är sant.
Whaaaat????

Den är skrämmande lik verkligheten just nu.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
GAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAAAAA!

Det är i princip ingen snö i fjällen!!!! 🥲🥲🥲🥲
Retroaktivt Gaaaahhhh. Det var ingen snö i Zell am zee heller år 1974

men ölen var kall

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nu åker vi ju inte till fjällen för att dricka öl. Det kan man göra hemma!

• Gilla
  • Wow
Intet och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nu åker vi ju inte till fjällen för att dricka öl. Det kan man göra hemma!
Jag trodde alla åkte dit för after-skin 🙃

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.