GAAAAHHHH!!!
Jobbmailen dog igår, kom upp på telefonen att man skulle använda Authenticator.
Efter en massa meck fick jag igång mailen igen, det var nog mest tur, inte en susning om vad jag gjorde.
Idag kom samma upp på datorn, har inte en blekaste aning om vad jag ska göra, finns hur mycket text som helst att läsa, men inget om vad jag ska göra.
Får upp en kod i appen i telefonen... men vad ska jag göra med den ??
På datorn är det en ruta med 2 siffror, vad ska jag med den till ?? Ingen ruta för den 6 sifffriga koden som kommer upp i appen.

tommib
Hur är det ditt problem? Det låter som ett IT-avdelningsproblem för mig... Ingen IT-avdelning? Fortfarande inte ditt problem som jag ser det.

Och sedan finns alternativet att det finns en IT-avdelning men som inte är till någon hjälp...
Säkerhetsregler, microsoft, citrix är mina största fiender i arbetet...
I detta fall är det säkerhetsfolk som infört säkerhetsfunktioner och där ska givetvis instruktioner finnas, men det är ändå svårt då säkerhetsfunktioner är binära - antingen funkar det eller så funkar det inte, och man får ingen hjälp till varför det inte funkar. IT-supporten kan möjligen ge en lista på saker att "prova".

tommib
Jag skulle säga att problemet är att du/ni tycker att ni behöver få något gjort under sådana omständigheter.

"Jahapp, jag kan inte läsa email. Vg berätta för mig vilka arbetsuppgifter jag ska lösa medans IT-avdelningen fixar problemet. Ni finner mig i fikarummets soffa eller på telefon".

Jaja, jag vet att man bara vill göra sitt jobb och gå hem. Ibland behöver man sätta hårt mot hårt.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle säga att problemet är att du/ni tycker att ni behöver få något gjort under sådana omständigheter.

"Jahapp, jag kan inte läsa email. Vg berätta för mig vilka arbetsuppgifter jag ska lösa medans IT-avdelningen fixar problemet. Ni finner mig i fikarummets soffa eller på telefon".

Jaja, jag vet att man bara vill göra sitt jobb och gå hem. Ibland behöver man sätta hårt mot hårt.
Jag som är på en mindre firma utan it avdelning berättar åt chefen eller en förman. Försöker hjälpa att lösa problemet om jag alls kan. Eller gör någon arbetsuppgift om det finns. När arbetstiden är slut går jag hem.

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Inte för att försvara undermåliga IT-avdelningar, men är inte du läkare? Jag hoppas att du gör annat på jobbet än att läsa mail :)

possum77 possum77 skrev:
Inte för att försvara undermåliga IT-avdelningar, men är inte du läkare? Jag hoppas att du gör annat på jobbet än att läsa mail :)
Om du visste hur mycket tid som läkare tvingas lägga på administration istf patienter sedan man drog ner på läkarsekreterare skulle du inte behöva fråga…

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om du visste hur mycket tid som läkare tvingas lägga på administration istf patienter sedan man drog ner på läkarsekreterare skulle du inte behöva fråga…
Jodå, jag har flera läkare i familjen så jag vet (ständigt samtalsämne under familjemiddagar). Däremot så består väl inte 100% av arbetstiden av mail-läsande. Går journalsystemet ner däremot så blir det ju värre, men det går ju att anteckna på papper tillfälligt.

tommib
possum77 possum77 skrev:
Jodå, men det är den delen med mail som blir någon annans problem. Patientdelen är mitt problem och den löser jag med eller utan datorer.

Förvånansvärt mycket av mitt jobb handlar dock om mail och att ta reda på och veta saker om våra IT-system.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Verkar ju ha varit samma fenomen genom flera länder detta och inte har det gått bra nånstans. Dumsnålhet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
Jobbmailen dog igår, kom upp på telefonen att man skulle använda Authenticator.
Efter en massa meck fick jag igång mailen igen, det var nog mest tur, inte en susning om vad jag gjorde.
Idag kom samma upp på datorn, har inte en blekaste aning om vad jag ska göra, finns hur mycket text som helst att läsa, men inget om vad jag ska göra.
Får upp en kod i appen i telefonen... men vad ska jag göra med den ??
På datorn är det en ruta med 2 siffror, vad ska jag med den till ?? Ingen ruta för den 6 sifffriga koden som kommer upp i appen.
Det normala är att Authenticator används tex för mailen för att göra en extra verifiering av att du är du. Dvs, när du öppnar mailen så brukar det komma upp en ruta med siffror som du sedan matar in i Authenticator. Används både i mobil och dator.

Redigerat:
tommib tommib skrev:
Hur är det ditt problem? Det låter som ett IT-avdelningsproblem för mig... Ingen IT-avdelning? Fortfarande inte ditt problem som jag ser det.
Min it avdelning sitter i Danmark, jag hör inte ett ord vad en dansk säger.

• Haha
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Jag har lärt mig mycket danska genom att kolla på dansk kriminalfilm.

Senast fick jag lära mig att Håll din keft är väldigt användbart

när någon behöver prata mindre.
När man vill uttrycka förvåning
eller bara ett allmänt utrop över något extraordinärt.

Dock har jag inte lärt mig de danska b-toningarna ännu så jag ber nog mest folk om att hålla käften, i praktiken.

• Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har lärt mig mycket danska genom att kolla på dansk kriminalfilm.

Senast fick jag lära mig att Håll din keft är väldigt användbart

när någon behöver prata mindre.
När man vill uttrycka förvåning
eller bara ett allmänt utrop över något extraordinärt.

Dock har jag inte lärt mig de danska b-toningarna ännu så jag ber nog mest folk om att hålla käften, i praktiken.
Nu behövde ju förvisso Isakare höra mer av vad danskarna sa, inte mindre. 🙃
Ett bra uttryck att kunna oavsett.

Själv hör jag rätt bra vad danskar säger när jag pratar med dem. Jag förstår dock inte ett ord av det… 🤔

• Haha
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.