Gaaaaaaahhhhhhh!
Tankade fullt igår och idag har bilen stått med svagt bakåtlut och det luktar bensin… droppar lite under tanken i bakkant. Fick nog inte dit påfyllningsröret ordentligt. F*ck. Då är det bara att tråckla in nävarna i världens trångaste utrymme och göra ett nytt försök.

• Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag lämnade ett tag dubbelblod
Hur funkade det rent praktiskt. Antar att du inte lämnade 9 dl, eller?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men mer kött (och öl) känns ju alltid som något värt att prova.
Ledsen att vara glädjedödare men jag tror nog ner på Niferex. 😢

• Gilla
Kirka75
  • Laddar…
ullberg
13th Marine 13th Marine skrev:
Det finns duroferon som är billigare och de brukar ge, sen kan man få niferex om man frågar efter det.

Jag har båda hemma men knaprar niferex för stunden.
Om du får slut på endera av dem kan jag bidra med säkert 50-100 tabletter av varje, är inte så bra på att ta (=tar inga) och har, än så länge iaf., väldigt bra värden - men de tvingar på mig nya varje gång trots att jag säger att jag har kvar hemma så mitt lager byggs upp varje gång jag besökt blodbussen. Numer ber jag om de enklare som inte alls är kompatibla med min mage men har ju ändå inte för avsikt att ta dem…

/U

4774
Isakare Isakare skrev:
Aj då ☹️
Tittar man noga är skadan inte helt olik Rolling Stones logga de hade på några skivor, läppar med en hängande tunga.
Tack för skrattet 😀. Välbehövligt nu när det är en golfboll över ögat som vägrar sluta blöda. Får väl snart ge mig och ta mig iväg till sjukhuset.

• Ledsen
Isakare
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Om du får slut på endera av dem kan jag bidra med säkert 50-100 tabletter av varje, är inte så bra på att ta (=tar inga) och har, än så länge iaf., väldigt bra värden - men de tvingar på mig nya varje gång trots att jag säger att jag har kvar hemma så mitt lager byggs upp varje gång jag besökt blodbussen. Numer ber jag om de enklare som inte alls är kompatibla med min mage men har ju ändå inte för avsikt att ta dem…

/U
Tackar för erbjudandet, har nästan två månaders förbrukning på lager själv att ta av först 😅

Alfredo Alfredo skrev:
Hur funkade det rent praktiskt. Antar att du inte lämnade 9 dl, eller?
Samma princip som när man lämnar vita blodkroppar. Blodet centrifugeras varvid blodets komponenter skiktas, och det man inte vill ha skickas tillbaka.
Första åren hade jag en bamsenål i varje arm, en för avtappning, en för retur. Senare kom det nya maskiner med en nål där det gick båda vägarna.
Med två-nålsmaskinerna började det ofelbart klia outhärdligt på näsan direkt och man kunde inte böja på armarna...
Jag har för mig man låg en timma ungefär, och kraven då var att man var en lagom tjock farbror med blodgrupp O-.

/Höghus

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
kraven då var att man var en lagom tjock farbror med blodgrupp O-.
Platsar faktiskt på båda delarna men har aldrig ”erbjudits” detta. Har lämnat blod i fyra olika landsting/regioner och det verkar skilja en hel del mellan hur de agerar.

13th Marine 13th Marine skrev:
Nu lever jag dock med andra personer där min bättre hälft dessvärre inte uppskattar kött lika mycket som jag så det blir ofta vegetariskt här hemma.
hmm... har du fått dem att kolla deras järnvärden och alla andra vitaminnivåer också ??

Kan vara så att kosten måste justeras långsiktigt hållbart för alla parter... om du i nuläget inte kan bygga upp några järnreserver utan hjälp av järntabletter så är problemet förmodligen inte bara hos dig.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Funderat på om jag själv ska sluta, men säga upp sig från jobbet vid 61 är hål i huvudet"
Jag tänker att 61 är en mycket lämplig ålder att sluta lönearbeta (om man har ekonomisk möjlighet), statistiskt dryga 20 år kvar att leva varav kanske 15 som man kan och orkar ägna sig åt sina intressen.

• Älska
Workingclasshero
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Kan vara så att kosten måste justeras långsiktigt hållbart
Om jag fattar det rätt kompenserar ingen kost i världen blodgivning utan det krävs järntillskott. Läste på någon blodcentral att av en så kallad järnrik grönsak som persilja krävdes det tiotals kilo för att kompensera en blodgivning.

Men jag vet egentligen inte. Kanske @tommib har något att tillföra?

4774 4774 skrev:
Tack för skrattet 😀. Välbehövligt nu när det är en golfboll över ögat som vägrar sluta blöda. Får väl snart ge mig och ta mig iväg till sjukhuset.
Min dotter gav sig iväg till Holland för att gå på raveparty 16 år gammal, man var lite orolig.
Plingade i telefonen en tidig morgon.
"Det är lugnt pappa, jag snubblade i duschen" och en bild på ett ihopsytt ögonbryn, 8 stygn.
Jag fick punga ut med 13" till sjukhuset, som vi fick tillbaka av FK senare.

• Gilla
4774
  • Laddar…
X xxargs skrev:
hmm... har du fått dem att kolla deras järnvärden och alla andra vitaminnivåer också ??

Kan vara så att kosten måste justeras långsiktigt hållbart för alla parter... om du i nuläget inte kan bygga upp några järnreserver utan hjälp av järntabletter så är problemet förmodligen inte bara hos dig.
Jag är dock den enda som lämnar blod var tredje månad, men den bättre hälften borde kanske också ta sig en funderare.

F fribygg skrev:
Jag tänker att 61 är en mycket lämplig ålder att sluta lönearbeta (om man har ekonomisk möjlighet), statistiskt dryga 20 år kvar att leva varav kanske 15 som man kan och orkar ägna sig åt sina intressen.
Mitt liv har tyvärr inte varit vad det borde, så jag måste jobba "In i kaklet" för att överleva efter pensionen.
Få jag bara en kollega som är självgående med tummen på rätt ställe, så har jag inget mot att jobba.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om jag fattar det rätt kompenserar ingen kost i världen blodgivning utan det krävs järntillskott. Läste på någon blodcentral att av en så kallad järnrik grönsak som persilja krävdes det tiotals kilo för att kompensera en blodgivning.

Men jag vet egentligen inte. Kanske @tommib har något att tillföra?
Rekommenderat dagligt intag för män verkar vara 9mg järn.
130g leverpastej motsvarar det, eller 210g ryggbiff.
En niferex kvalar in på 100mg eller 11ggr RDI.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.